Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

EØS/EFTA-kommentar - revidert førerkortdirektiv

EØS/EFTA-statene leverte 1. desember en felles EØS/EFTA-kommentar til forslaget til revidert førerkortdirektiv. Direktivforslaget er del av Kommisjonens trafikksikkerhetspakke fra mars 2023. I uttalelsen ønsker Island, Liechtenstein og Norge forslaget til revidert direktiv velkommen, samtidig som man anfører enkelte bekymringer, blant annet knyttet til den foreslåtte ordningen med ledsaget kjøring og utstedelse av førerkort til 17-åringer. Her foreslår EØS/EFTA-statene å ekskludere klasse C «from the accompanied driving scheme under Article 14.» Rådet vedtok sin posisjon til direktivforslaget på mandag 4. desember og saken er også diskutert i Europaparlamentet.

EØS/EFTA-statene leverte 1. desember en felles EØS/EFTA-kommentar til forslag til revidert førerkortdirektiv, jf. pressemelding fra EFTA-sekretariatet. EØS/EFTA-kommentarer er et av verktøyene EØS/EFTA-statene bruker for å fremme synspunkt på EUs lovforslag, politikk og programmer. I EØS/EFTA-uttalelsen ønsker Island, Liechtenstein og Norge EU-kommisjonens forslag til et revidert førerkortdirektiv velkommen. Revidert førerkortdirektiv er inkludert i trafikksikkerhetspakken fra mars 2023, jf. omtale i EU/EØS-nytt 2. mars 2023. Kommisjonens trafikksikkerhetspakke har som mål å forbedre sikkerheten for alle trafikanter og lette overgang til nullutslippskjøretøy. EØS/EFTA-statene sier innledningsvis at de støtter «the Commission’s overall ambition to promote road safety, free movement and environmental measures, and to adapt to the digital development of the road transport sector.»

Det reviderte førerkortdirektivet søker å modernisere førerkortreglene, blant annet ved å innføre digitale førerkort. Digitalisering vil forenkle anerkjennelse, erstatning og fornyelse av førerkort mellom medlemsstatene. EØS/EFTA-statene oppmuntrer til utvikling av digitale førerkort, og tar til orde for at grensekryssende bruk av førerkort vil være til fordel for både sjåfører og myndigheter, og styrke den frie bevegeligheten innenfor EØS. Videre fremhever EØS/EFTA-statene sine positive erfaringer med slike førerkort siden de introduserte dette nasjonalt i henholdsvis 2019, 2020 og 2022.

EØS/EFTA-statene støtter også forslaget om å øke vektgrensene for kjøretøy med alternativt drivstoff i klasse B for sjåfører med mer enn to års kjøreerfaring. Elbiler er ofte tyngre enn motorer som kjører på fossilt brensel (på grunn av batterivekt). EØS/EFTA-statene støtter forslaget med henvisning til EUs miljømål.

Når det gjelder Kommisjonens ambisjon om å legge til rette for kjøreopplæring i ung alder, ønskes dette velkommen og EØS/EFTA-statene anerkjenner behovet for tiltak som sikrer unge sjåførers trafikksikkerhet. I Kommisjonsforslaget står det at unge sjåfører kan få utstedt førerkort i klassene B og C fra de er 17 år gamle, men må kjøre med ledsager fram til fylte 18 år. Det stilles egne krav til ledsageren (artikkel 14). I EØS/EFTA-kommentaren uttrykkes det bekymring angående inkludering av førerkort klasse C i den foreslåtte ordningen, som vil tillate utstedelse av disse førerkortene til 17-åringer - «..considering the added road safety risk of heavier vehicles, the EEA EFTA States suggest excluding category C driving licences from the accompanied driving scheme under Article 14.» EØS EFTA-statene fremhever at den økte trafikksikkerhetsrisikoen ved tunge kjøretøy bør tas i betraktning, og oppmuntrer til bruk av utpekte utdanningsprogram for klasse C i stedet.

EØS/EFTA-statene uttrykker også bekymring når det gjelder krav for førerkort klasse C og D. Kommisjonen har foreslått å fjerne kravet om trinnvis opplæring i C-klassene og D-klassene (artikkel 9), og det gis mulighet for å ta CE og DE (buss og lastebil med tilhenger) uten bestått C eller D (buss og lastebil). EØS/EFTA-statene støtter her en videreføring av en trinnvis modell for å ivareta trafikksikkerheten, der førerkort klasse C eller D er en forutsetning for å få førerkort klasse CE eller DE. «Furthermore, the EEA EFTA States note with concern that the European Parliament has tabled in the draft report a proposal to introduce a category B+ driving licence for inexperienced drivers, decreasing the maximum vehicle weight to 1 800 kg for drivers in their first two years after obtaining their driving licence. While the EEA EFTA States recognise the need for measures to ensure the safety of young drivers, the EEA EFTA States do not consider the introduction of a category B+ driving licence an appropriate measure to increase road safety.»

EØS/EFTA-statene gir sin støtte til avsnitt 14 i vedlegg III til det foreslåtte reviderte direktivet, som innfører alkolås som et alternativ til å nekte fornyelse av førerkort for personer som misbruker alkohol (alcohol use disorders).

Rådet vedtok mandag 4. desember sin generelle holdning til to av rettsaktene i trafikksikkerhetspakken. Rådets posisjon innfører en rekke endringer i forhold til Kommisjonens forslag, herunder om ordningen med ledsaget kjøring. I pressemeldingen fremgår det at «the requirements for the accompanying person in the accompanied driving scheme which will be compulsory only for category B licence.»  Oversikt over Europaparalementets behandling finnes her, og er videre omtalt i EU/EØS-nytt 7. september 2023.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 07.12.2023 12:33
: