Kommisjonen med tiltak for å støtte den europeiske vindkraftindustrien
Europakommisjonen la den 24. oktober frem en handlingsplan for å støtte europeisk vindkraftindustri. Planen inneholder i alt femten konkrete tiltak for å fremme utbygging av vindkraft i EU. Offshore fornybar energi vil være et sentralt bidrag for å nå EUs ambisiøse energi- og klimamål og redusere avhengigheten av importert fossilt brensel. Miljø-NGOer ønsker handlingsplanen velkommen, men uttrykker samtidig bekymring over mangelen på bestemmelser om innbyggerinvolvering.
Europakommisjonen la den 24. oktober frem en handlingsplan med tiltak for å støtte den europeiske vindkraftindustrien. Planen var annonsert i Europakommisjonens arbeidsprogram for 2024. Bakgrunnen er EU-målet om minst 42,5% fornybar energi innen 2030 (med en ambisjon om 45%), noe som også vil kreve en massiv økning av vindkraftkapasiteten i EU, ifølge Kommisjonen. Når det gjelder vindkraft «(…) presses dens fremtidige vækst af en unik blanding af udfordringer, herunder utilstrækkelig og usikker efterspørgsel, langsomme og komplekse procedurer for tilladelser, manglende adgang til råstoffer, høj inflation og høje råvarepriser, ugunstig udformning af nationale udbud, stigende konkurrence fra konkurrenter og risici med hensyn til en tilstrækkelig, kvalificeret arbejdsstyrke.» Mot denne bakgrunnen presenterer Kommisjonen en handingsplan for å sikre at omstillingen til ren energi «går hånd i hånd med industriens konkurrenceevne.» Planen inneholder tiltak rettet mot hele verdikjeden, og skal både styrke europeisk vindkraftproduksjon og europeisk leverandørindustri.
Nærmere om handlingsplanen – European Wind Power Action Plan
Fakta-arket fremhever at «The EU needs to maintain a healthy and competitive wind energy supply chain, with a clear and secure pipeline of projects, attracting the necessary financing and competing on a level playing field globally.» Meddelelsen European Wind Power Action Plan redegjør for tiltak som tidligere er iverksatt for å fremme fornybar energi i EU, i tillegg til å konkretisere 15 nye tiltak som Kommisjonen, medlemsstatene og industrien kan iverksette i fellesskap. Tiltakene adresserer utfordringene som vindkraftsektoren står overfor, og fokuserer på seks hovedområder:
- Økt forutsigbarhet og hurtigere utstedelser av tillatelser (konsesjon)
- Forbedret utforming av auksjoner (definerte kriterier og cyberrisikovurdering)
- Forbedret adgang til finansiering (gjennom EUs Innovasjonsfond og EIB)
- Et rettferdig internasjonalt handelsmiljø (overvåke mulige brudd på handelspraksis fra utenlandske produsenter av vindturbiner og annet utstyr)
- Fremme ferdigheter og partnerskap («Large Scale Skills Partnerships»)
- Industrielt engasjement og forpliktelse fra medlemsstatene («EU Wind Charter»)
Når det gjelder det første punktet vil Kommisjonen fokusere på «rolling out the digitalisation of the permitting process across all the EU Member States.» Handlingsplanen inkluderer i alt 15 tiltak, herunder en kommende handlingsplan for nett (action plan for grids), planlagt i november (tiltak 3, s.12). Tiltakspunkt 9 fremhever statsstøttereglene: «Member States to make full use of flexibility provided under State aid rules for EU wind value chain.» Tiltak 12 omhandler beskyttelse av det indre marked mot mulig urettferdig handelspraksis: «This will involve close scrutiny of potential subsidisation of wind-related products imported into the EU. If justified, the Commission will activate its trade defence instruments.» For punktvis oversikt over de 15 tiltakene, se vedlegget til handlingsplanen (s. 22).
Handlingsplanen for økt vindkraftproduksjon ledsages av meddelelsen «Delivering on the EU offshore renewable energy ambitions.» Denne fremhever at offshore fornybar energi vil være et sentralt bidrag for å nå EUs ambisiøse energi- og klimamål for 2030 og 2050, og redusere avhengigheten av importert fossilt brensel. Basert på Strategien for offshoreenergi for 2022 oppnådde medlemsstatene nylig enighet om nye mål for produksjon av offshore fornybarenergi innen 2050, med mellomliggende mål for 2030 og 2040 for hvert av EUs fem havområder. Meddelelsen omhandler tiltak Kommisjonen er i ferd med å iverksette, som støtte til en infrastruktur som er motstandsdyktig, regionalt samarbeid, akselerert utstedelse av konsesjoner, maritim arealplanlegging, støtte til forskning og innovasjon og utvikling av forsyningskjeder og ferdigheter (skills).
Foreløpige kommentarer
I en pressemelding fra European Environmental Bureau (EBB) ønskes initiativet velkommen. EBB fremhever blant annet at det fokuset på digitale konsesjonsplattformer er avgjørende for å fremskynde vindenergiprosjekter. Samtidig uttrykkes bekymring over mangelen på bestemmelser om innbyggerinvolvering i forslaget: «The EEB strongly laments the absence of measures for public engagement, which are just as critical as administrative efficiency in ensuring a rapid expansion of wind power. Ignoring the importance of citizen participation and insufficient nature-inclusive considerations risk leading to new bottlenecks as controversial wind projects could face social resistance and legal disputes in courts.»
Politico-artikkelen «EU wind sector gets ‘game-changing’ package as Chinese strength grows» viser til at Kinas vindkraftindustri som drar nytte av billige statsstøttede lån kan produseres turbiner for halve prisen av sine europeiske og amerikanske motparter. Selv om Kommisjonen insisterer på at de foreslåtte bærekrafts-, nettsikkerhets- og arbeidskriteriene er ikke-diskriminerende og i samsvar med WTO-reglene, er de «tailored to avoid relying on China», ifølge Antoine Vagneur-Jones (BloombergNEF). Trusselen fra Kina er reell, og vi må sikre like konkurransevilkår for å unngå at Europas vindindustri lider samme skjebne som vår solenergiindustri, uttaler EP-parlamentariker Morten Petersen (Renew, Danmark) til Politico. «Hvis vi ikke beskytter industrien vår i dag, vil vi ende opp med å servere en hel sektor til Kina på et sølvfat.»
Olje- og energiminister Terje Aasland sier at EUs nye pakke på vindkraft passer som hånd i hanske med den norske havvindsatsingen, i forbindelse med at han deltok på en konferanse om energisamarbeidet mellom EU og Norge i Brussel den 24. oktober.
Samtidig med handlingsplanen for vindkraft la Kommisjonen frem en tilstandsrapport for EUs energiunion, ref. omtale i Energi og klima 24. oktober, som også omtaler vindkraftpakken nærmere.
For ytterligere informasjon, se spørsmål og svar, faktaark, meddelelsen om den europeiske handlingsplanen for vindkraft, meddelelse om oppfyllelse av EUs ambisjoner om offshoreenergi, pressemeddelelse om rapporten om status over energiunionen, faktaark om status over energiunionen og presseuttalelser fra visepresident Šefčovič og kommisærene Simson og Hoekstra.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg