ITRE-komiteen med posisjon til Net Zero Industry Act
Europaparlamentets industri-, forskings- og energikomité (ITRE) stemte over forordningsforslaget Net Zero Industry Act den 25. oktober. Vedtaket ble gjort med 43 stemmer for, 12 imot og 3 avholdende stemmer. ITREs posisjon inkluderer en mer omfattende liste over teknologier som skal dekkes av forordningen enn Kommisjonens opprinnelige forslag, herunder kjernefysisk fisjon- og fusjonsteknologi. Videre fremmes ideen om etablering av industriklynger («Net-Zero Industry Valleys»). Behandling i plenum skal etter planen foregå under Europaparlamentets sesjon 20.-23. november. Når Rådet har vedtatt sin posisjon kan triologiforhandlinger starte.
Europaparlamentets industri-, forskings- og energikomité (ITRE) stemte over forordningsforslaget Net Zero Industry Act den 25. oktober, jf. pressemelding fra Europaparlamentet. Vedtaket ble gjort med 43 stemmer for, 12 imot og 3 avholdende stemmer. Behandling i plenum skal etter planen foregå under Europaparlamentets sesjon 20.-23. november. Når Rådet har vedtatt sin posisjon kan triologiforhandlinger starte.
Net Zero Industry Act
Forslaget til forordning om netto null-industri har som mål å styrke EUs produksjonskapasitet for nullutslippsteknologier som er strategisk viktige for grønn omstilling. Forordningen er en sentral del av EUs industriplan «Green Deal Industrial Plan for a Net Zero Age». I vedlegget til lovforslaget lister Kommisjonen opp åtte strategiske sektorer som skal få et enklere regelverk og raskere godkjennelsesprosesser. Forordningsforslaget er nærmere omtalt i EU/EØS-nytt 20. mars 2023 og i informasjonspakkene til Europautvalget 15. september 2023 og 24. oktober 2023. Næringsminister Vestre orienterte om forordningen på Europautvalgsmøtet 24. oktober d.å. Møtereferat vil bli lagt ut her. For øvrig vises det til den norske regjeringens innspill til forordningsforslaget fra 10. juli.
ITRE-komiteens posisjon
ITRE-komiteen har saksansvar for forordningsforslaget i Europaparlamentet, men en rekke andre komiteer har også gitt innspill (TRAN, INTRA, IMCO, REGI, ENVI, ECON og EMPL). Christian Ehler (EPP, Tyskland) ble oppnevnt til saksordfører i mars 2023. En offentlig høring ble avholdt 23. mai, og utkast til posisjon ble diskutert i ITRE 12. juni. Totalt 1553 endringsforslag har blitt foreslått. På Europaparlamentets Legislative Train fremgår det at «The Rapporteur's amendments would broaden the definition of ‘net-zero technologies’ to include any technology the application of which contributes to climate change mitigation within the meaning Article 10(1) of Regulation (EU) 2020/852 on the establishment of a framework to facilitate sustainable investment. (…) The Rapporteur also introduces the concept of net-zero industry valleys, to boost industrial symbiosis. Member States would have to allocate at least 25% of national revenues stemming from Emission Trading Scheme allowances annually to pursue the objectives of the net-zero industry act.» Komiteens møtedokumenter er tilgjengelig her, og konsolidert kompromissforslag (tabled by EPP, SD AND RE) er tilgjengelig her.
I pressemeldingen fra Europaparlamentet 25. oktober fremheves at ITRE-komiteens posisjon utvider forordningen til å inkludere hele forsyningskjeden, inkludert komponenter, materialer og maskineri for å produsere netto-null-teknologier (se Article 1, s. 28.) De foreslår en mer omfattende liste over teknologier som skal dekkes av forordningen (16 teknologier). Listen skal oppdateres jevnlig og inkluderer blant annet kjernefysisk fisjon- og fusjonsteknologi. Listen fremgår på s. 33, under Article 3a New Net-zero technologies. Videre fremmer komiteen ideen om industriklynger («Net-Zero Industry Valleys»). Nærmere bestemmelser om dette fremgår under Article 13 a (s. 44). Bestemmelser om miljøkonsekvensutredning og godkjenningsprosesser fremgår under Article 7 (s. 37). I pressemeldingen fra 25. oktober står det at «MEPs propose the creation of "Net-Zero Industry Valleys" initiatives, speeding up the permitting process by delegating parts of the environmental assessment evidence collection to member states.»
Agence Europe kommenterer vedtaket i ITRE-komiteen som følger: «In their text (…) the MEPs also amended the criteria for access to markets and the thresholds for the contribution of projects to the Union’s resilience and sustainability. They have also added three pre-selection criteria for public procurement, covering the cybersecurity of the infrastructures contained in the project and their provenance.»
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg