Reform av EUs tollunion
Europakommisjonen presenterte 17. mai en rekke lovforslag som ledd i den mest omfattende reformen av EUs tollunion siden opprettelsen i 1968. Et av forordningsforslagene er merket EØS-relevant fra Kommisjonen side. Tiltakene som foreslås skal fremme en massiv forenkling av tollprosedyrene i EU. Digital omstilling er sentralt. Kommisjonen foreslår å opprette en ny EU-tollmyndighet som vil få ansvar for et nytt EU-tolldatasenter (EU Customs Data Hub). Den nye EU-tollmyndigheten vil samle kompetanse og ressurser fra medlemslandene og Kommisjonen. Andre sentrale forslag i reformen er forenklet tollprosedyre (Trust & Check Traders), en smartere tilnærming til tollkontroll og en mer moderne tilnærming til e-handel.
Europakommisjonen presenterte 17. mai forslag til den mest ambisiøse og omfattende reformen av EUs tollunion siden opprettelsen i 1968. Reformen gjennomfører Europakommisjonens president Ursula von der Leyens løfte om «å bringe tollunionen et skritt videre» og bygger på anbefalingene fra Wise Person's Group on the Future of Customs in 2022. Tollunionen innebærer at varer kan bevege seg fritt innen EUs indre marked. I 2021 utgjorde verdien av EUs handel med andre land 4,3 billioner euro, noe som utgjør 14 % av verdenshandelen.
Lovforslagene kommer i form av en meddelelse, Customs reform: Taking the Customs Union to the next level, og forslag til europaparlaments- og rådsforordning (establishing the Union Customs Code and the European Union Customs Authority), med vedlegg. Dette forordningsforslaget er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Reformforslaget inkluderer også forslag til en rådsforordning med vedlegg og et rådsdirektiv. I tillegg inngår en konsekvensutredning (Impact Assessment Report) og et resyme av denne.
Bakgrunn for reformforslagene
Reformen er en reaksjon på presset som tollmyndighetene opplever i form av en enorm økning i handelen, særlig innen e-handel, og økt antall EU-standarder som skal kontrolleres på grensen, samt behov for å reagere på geopolitiske endringer, støtte krisehåndtering og håndheving av EUs sanksjoner. EUs tollvesen er i dag for kompleks til at myndigheter og næringsdrivende kan navigere effektivt. EU-importører må forholde seg til 27 nasjonale tollmyndigheter og mer enn 100 grensesnitt og IT-systemer. Det finnes heller ingen sentral EU-tolldatabase eller EU-tilsyn.
Digitalisering, ny EU-tollmyndighet og EU-tolldatabase
Tiltakene som foreslås utgjør en «datadrevet visjon» og skal fremme en massiv forenkling av tollprosedyrene i EU. Digital omstilling er sentralt. Kjernen i systemet er «A shift from a declaration-based to a data-led system.» Samtidig får tollmyndighetene verktøy og ressurser for å kunne vurdere og stanse import som utgjør en reell risiko for EU. Reformen forenkler rapporteringskrav og importprosedyrer. En ny EU-tollmyndighet vil få ansvaret for et EU-tolldatasenter (EU Customs Data Hub), som vil fungere som motor for det nye systemet. Med tiden vil dette senteret erstatte eksisterende tollrelaterte IT-infrastruktur i EUs medlemsstater og kunne spare opptil 2 milliarder euro årlig i driftsomkostninger, ifølge Kommisjonen. «Over time, the EU Customs Data Hub, developed and managed centrally by the EU Customs Authority will replace the existing IT infrastructure in EU Member States».
Den nye EU-tollmyndigheten vil være et desentralisert byrå som samler kompetanse og ressurser fra medlemslandene og Kommisjonen. EUs tollmyndighet vil foreta risikovurdering på EU-nivå ved å bruke data fra EUs foreslåtte tolldatahub. EUs tollmyndighet vil kontinuerlig analysere dataene og anbefale medlemslandene hvilke varer som utgjør en risiko som bør stoppes ved grensen. Dette vil skape en felles ytre grense for varer. «National customs authorities will continue to perform their own national risk analysis tailored to their specific needs. However, Member State collaboration under the EU Customs Authority and the vastly improved intelligence gained thanks to the EU Customs Data Hub will be a game-changer for these tasks», heter det i Q and A. «The Data Hub will essentially allow EU customs to act as one».
Nærmere om forordningsforslaget som er merket EØS-relevant
Forslag til europaparlaments- og rådsforordning (establishing the Union Customs Code and the European Union Customs Authority), med vedlegg, er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Forslaget til ny tollkodeks (Union Customs Code) redegjør for rollen og ansvaret til tollmyndigheter, importører, eksportører og transportører. Forordningen introduserer også den omtalte EU-tollmyndigheten (EU Customs Authority) med nærmere definerte oppgaver, ansvar og styresett: «The Commission my entrust the Authority to develop and operate the EU Customs Data Hub. It will conduct the EU level risk management and will issue control recommendations to the national customs authorities. Both functions are fundamental for increasing customs capabilities across the Union, and to take the Customs Union to the next level. The EU Customs Authority will also actively coordinate customs action across the EU and implement political priorities for the functioning of the Customs Union. The EU Customs Authority will cooperate at EU level with other agencies, bodies and networks such as EUROPOL, FRONTEX or ECHA. It will also facilitate the cooperation between administrations, including the work of expert groups, training and the exchange of staff between countries.» Nærmere informasjon om EUs nye tollmyndighet framgår blant annet fra s. 177 i forordningsforslaget (oppgaver, mål og organisering (styre) og budsjett).
I artikkel 29 i forslaget omtales den foreslåtte EU Customs Data Hubs funksjoner og formål nærmere Forslaget spesifiserer hvordan personlig data skal behandles i artikkel 32. Videre kan medlemsstatene «develop applications necessary to connect to the EU Customs Data Hub in order to provide data to and process data from the EU Customs Data Hub.»
Forordningen introduserer også en krisemekanisme: «A crisis management mechanism should be put in place to address potential crises in the customs union.» Her vil den nye EU-tollmyndigheten få en rolle: «A mechanism should therefore be established that involves the EU Customs Authority as a pivotal actor in preparing, coordinating and monitoring the implementation of the practical measures and arrangements that the Commission decides to put in place when a crisis occurs.»
Forslaget introduserer også «A common framework establishing a minimum core of customs infringements and of non-criminal (…). Such framework is necessary to address the lack of uniform application and the significant divergences between Member States in the application of sanctions against breaches of customs legislation that can lead to a distortion of competition, loopholes and ‘customs shopping’. The framework should be composed of a common list of acts or omissions that should constitute customs infringements in all Member States. In determining the sanction applicable, customs authorities should define if these acts or omissions are committed intentionally or by obvious negligence.» I artikkel 245 i forslaget fremgår det at ordningen ikke forhindrer medlemsstatene i å ta mer stringente tiltak i samsvar med nasjonal lovgivning.
Et nytt partnerskap med næringslivet
Med reformen vil bedrifter som ønsker å innføre varer i EU kunne registrere alle opplysninger om produkter og forsyningskjeder i et enkelt onlinemiljø, EUs foreslåtte nye tolldatasenter. Teknologien vil samle data og via maskinlæring, kunstig intelligens og menneskelige behandling gi tollmyndighetene et 360 graders overblikk over forsyningskjeder og varebevegelser. Bedriftene vil kunne sende inn opplysninger en gang for flere forsendelser. «I tilfælde hvor forretningsprocesser og forsyningskæder er fuldstændig gennemsigtige, vil nogle af de mest pålidelige erhvervsdrivende kunne bringe deres varer i omsætning i EU uden nogen aktiv indgriben fra toldmyndighederne overhovedet – som såkaldte "Trust and Check"-erhvervsdrivende. Trust and Check-kategorien styrker det allerede eksisterende program for autoriserede økonomiske operatører (AEO), der er indført for pålidelige erhvervsdrivende», heter det i pressemeldingen. Dette er en ordning som oppgraderer og styrker dagens Authorised Economic Operator (AEO). Fra 2032 vil Trust & Check Traders ha én enkelt tolladministrasjon som partner mens de opererer i EU. I stedet for å måtte forholde seg til opptil 27 nasjonale tollmyndigheter, vil disse forholde seg til én tolladministrasjon i medlemsstaten de er basert i, tilrettelagt av EUs tolldatasenter. For nærmere informasjon om hvordan systemet er ment å fungere, se How will the ‘trust and check' traders' system work?. I forordningsforslaget som er markert EØS-relevant omtales ordningen på s. 66.
Når det gjelder forholdet til øvrige lovforslag i reformen fremgår det at: «This reform includes two additional legislative proposals which were adopted by the Commission today as part of a broad package, notably for amending the VAT directive, on one side, and the Duty Relief Regulation and the Combined Nomenclature, on the other side. Both amendments complement the customs reform in relation to the necessary measures needed to address the challenges of distance sales of goods (e-commerce transactions), namely by way of removing the threshold of EUR 150, above which customs duties are due under current rules.»
Smartere tilnærming til tollkontroller
Det foreslåtte nye systemet vil gi tollmyndighetene et overblikk over forsyningskjeder og produksjonsprosesser for varer som innføres i EU. Alle medlemsstater vil få adgang til realtidsdata og vil kunne samle opplysninger og dermed reagere hurtigere på risiko. Kunstig intelligens vil bli brukt for å analysere og overvåke data og til å forutse problemer, allerede før varene begynner sin reise til EU. Det vil gjøre det mulig for tollmyndigheter å konsentrere innsatsen om å forhindre at ulovlige varer innføres i EU. Den nye EU-tollmyndigheten skal forbedre samarbeidet mellom toll- og overvåkingsmyndighetene og rettshåndhevende myndigheter både på nasjonalt og EU-nivå.
En mer moderne tilnærming til e-handel
Forslaget vil gjøre onlineplattformer til sentrale aktører for sikring av at varer som selges online i EU overholder tollforpliktelser. Dette er en vesentlig endring fra nåværende tollsystem som pålegger den enkelte forbruker og transportør ansvaret. Det vil bli plattformenes ansvar å sikre at toll og moms betales ved kjøpet, så forbrukerne ikke blir rammet av skjulte avgifter eller uventet papirarbeid når pakken kommer frem. Med onlineplattformene som offisielle importører kan forbrukerne i EU stole på at alle avgifter er betalt og at deres kjøp er i overensstemmelse med EUs miljømessige, sikkerhet- og etiske standarder.
Reformen fjerner nåværende regel der varer til verdi under 150 EUR fritas for toll. Opptil 65 % av de innførte pakker av denne typen er verdsatt for lavt for å unngå importtoll. Reformen forenkler også tollberegningen for alminnelige varer med lav verdi som kjøpes fra land utenfor EU, og reduserer et mangfold av mulige tollkategorier til fire. Det vil gjøre det lettere å beregne tollavgift for små pakker. Tolltariffer foreslås til «5% (e.g. for toys, umbrellas), 8% (e.g. for silk products, ceramics), 12% (e.g. leather handbags, clothes) and 17% (e.g. for footwear).» Den nye skreddersydde e-handelsordning forventes å medføre ytterligere tollinntekter på 1 milliard euro i året.
Tidsplan for implementering
Mens noen bestemmelser i den nye tollforordningen vil gjelde kort tid etter vedtakelse, vil det være en overgangsperiode på 10–15 år der noen av dagens praksiser vil fortsette. Det foreslåtte tolldatasenteret, EU Customs Data Hub, vil bli utviklet og rullet ut over tid. I henhold til forslagene vil datasenteret åpne for e-handelsforsendelser i 2028, når tolldatasenteret vil gå inn i sin første, mer begrensede operasjonelle fase. I et andre trinn vil toll-IT-systemer som allerede er sentralisert begynne å bli migrert, hvoretter migreringen av de resterende, nasjonale IT-systemene kan finne sted. EU Customs Data Hub kan brukes fra 1. januar 2032, og man vil være forpliktet til å gjøre det fra 1. januar 2038 og fremover. EUs foreslåtte nye tollmyndighet skal påta sine oppgaver 1. januar 2028 og vil være umiddelbart operativt når det gjelder risiko- og krisehåndtering.
Forslaget sendes nå til Europaparlamentet og Rådet for videre behandling.
For ytterligere opplysninger, se Q and A, fakta-arket og EUs websted om tollreformen med meddelelsen og lovgivningstekstene.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg