Digital trygdekoordinering i EU
Europakommisjonen la den 6. september frem en meddelelse som omtaler en rekke tiltak for å fremme en ytterligere digitalisering av trygdekoordineringen i EU. Ved økt bruk av digitale verktøy skal tilgang til trygdetjenester bli hurtigere og enklere på tvers av landegrensene. Dette vil forbedre informasjonsutvekslingen mellom nasjonale myndigheter og redusere administrative kostnader for borgere og næringsliv. Tiltakene skal gjøre det lettere for borgerne å bo, arbeide og reise til utlandet, samt gjøre det lettere for bedrifter å drive virksomhet i andre EU-land.
Europakommisjonen la den 6. september frem en meddelelse der man foreslår konkrete tiltak med henblikk på en ytterligere digitalisering av trygdekoordineringen i EU. Meddelelsen omtaler en rekke tiltak for å gjøre tilgang til trygdetjenester hurtigere og enklere på tvers av landegrenser ved bruk av digitale verktøy. Hensikten er å få fortgang i implementeringen av felles digitale systemer i EU-landene. Dette vil redusere administrative kostnader for borgere og næringsliv og forbedre informasjonsutvekslingen mellom nasjonale myndigheter. Tiltakene skal gjøre det lettere for borgerne å bo, arbeide og reise til utlandet, og gjøre det lettere for bedrifter å drive virksomhet i andre EU-land.
Bakgrunn
EU- EØS-borgere har rett til å reise, arbeide og bo i et annet EU-land. EU-reglene (forordning nr. 883/2004 og forordning nr. 987/2009) beskytter borgernes trygdeytelser i EU. Over 16 millioner EU-innbyggere jobber, studerer eller bor i et annet EU- eller EØS-land enn hjemlandet, og ifølge EU-statistikk kom det i fjor rundt ni millioner klager på sviktende samordning av sykepenger over grensene.
Bakgrunnen for forslaget om økt bruk av digitale verktøy er blant annet at nasjonale myndigheter, helsepersonell og arbeidstilsyn møter utfordringer når det gjelder tilgang til og deling av data grunnet utilstrekkelig interoperabilitet mellom nasjonale system. Kostnader kan også påløpe ved utstedelse og verifisering av dokumenter.
Å fremskynde digitaliseringen av trygdekoordinering er også viktig på bakgrunn av forhandlingene om en revisjon av EUs regler for trygdekoordingering. Endringsforslaget til trygdeforordningen fra 2016 er markert EØS-relevant (og relevant for Sveits), og er til behandling i Europaparlamentet og i Rådet. Se nærmere informasjon i EU/EØS-nytt 3. mars 2021 og departementets EØS-notat. EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein vil også bli omfattet av forslagene om økt digitalisering.
Hovedtiltak som foreslås
Meddelelsen gjør opp status for fremskritt som er oppnådd så langt når det gjelder trygdekoordinering og igangsatte initiativ på området, samtidig som Europakommisjonen oppfordrer EU-landene til å;
- Fremskynde den nasjonale innførelsen av systemet for elektronisk utveksling av trygdeinformasjon (EESSI), så systemet ved utgangen av 2024 er operasjonelt i hele Europa. EESSI digitaliserer datautvekslingen mellom nasjonale myndigheter, bort fra papirbaserte, omstendelige prosedyrer.
- Gjøre flere prosedyrer om trygdekoordinering fullstendig digitalt tilgjengelige. EU-landene kan ta utgangspunkt i Single Digital Gateway som skal sørge for full onlinelevering av vesentlige administrative prosedyrer senest den 12. desember 2023.
- Engasjere seg i pilotaktivitetene for det europeiske kortet (ESSPASS - European Social Security Pass), som søker å forenkle hvordan utstedelse og kontroll av borgernes rett til sosiale ytelser på tvers av landegrensene kan gjennomføres.
- Arbeide frem mot å innføre EUs digitale ID (EUDI), som vil gjøre det mulig for borgere å ha elektroniske versjoner av rettighetsdokumentasjon på seg, slik som det europeiske sykesikringskortet (EHIC).
Europakommisjonen vil hjelpe EU-landene ved å yte teknisk bistand og gjøre EU-midler tilgjengelige, f.eks. gjennom Digital Europe Programme, InvestEU, European Regional Development Fund, og European Social Fund Plus. ELA vil også spille en aktiv rolle ved å samle eksempler på beste praksis og fremme regelmessig informasjonsutveksling mellom nasjonale myndigheter.
Veien videre
Europakommisjonen oppfordrer Europaparlamentet og Rådet til å slutte seg til og gjennomføre tiltakene som er beskrevet. For ytterligere informasjon, se Q and A: digitalisation in social security coordination, Communication on digitalisation in social security coordination: facilitating free movement in the Single Market og Digitalisation in social security coordination.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg