Kapitalmarkedsunionen: Kommisjonen foreslår nye regler for ikke-profesjonelle investorer i EU
Kommisjonen la den 24. mai frem lovgivningspakken Retail Investment Pacakage. Forslaget består av et direktiv og en forordning, og har et bredt anvendelsesområde som berører hele forbrukerens investeringsforløp. Direktivforslaget endrer MiFID II-direktivet, IDD-direktivet, UCITS-direktivet, AIFM-direktivet og Solvens II-direktivet. Forslag til forordning endrer PRIIPs-forordningen. Begge rettsaktene er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Kommissær med ansvar for finansielle tjenester, stabilitet og kapitalmarkedsunionen, Mairead McGuinness, uttaler at: «Pakken er det mest ambitiøse lovgivningsforslag siden indførelsen af EU's finansforordning. Den har til formål at sikre, at den finansielle ramme fungerer i detailinvestorernes interesse. Dette initiativ vedrører alle faser af investeringsprocessen på tværs af alle sektorer af EU's kapitalmarkeder og indeholder forslag om en omfattende ramme, der skal støtte EU-borgerne i deres investeringsbeslutninger. Vi ønsker at tilskynde europæiske borgere til at få deres penge til at arbejde for dem ved at kanalisere en del af deres opsparing over i investeringer. Europæerne er gode til at spare op, men mindre tilbøjelige til at investere, og denne strategi for detailinvestering har til formål at frigøre opsparingens investeringspotentiale.»
Kommisjonen fremmet 24. mai en omfattende lovgivningspakke om detaljinvesteringer (Retail Investment Package). Målet er å sette detaljinvestorer, også omtalt som «forbrukerinvestorer» og ikke-profesjonelle investorer, bedre i stand til å treffe investeringsbeslutninger, og «tilskynde europæiske borgere til at få deres penge til at arbejde for dem ved at kanalisere en del af deres opsparing over i investering.» Et av Kommisjonens hovedmål i handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen fra 2020 var å gjøre EU til et enda sikrere sted for langsiktige investeringer. Lovpakken har til formål å oppfylle dette målet og fremme deltakelse i EUs kapitalmarked. Dette er viktig for å kanalisere privat finansiering inn i EUs økonomi og finansiere den grønne og digitale omstillingen. Visepresident Valdis Dombrovskis uttaler at: «De europæiske forbrugere får endnu ikke den bedste løsning, når det drejer sig om deres investeringsvalg. Det er vigtigt, hvis vi ønsker at stimulere private investeringer til finansiering af EU-økonomien som helhed. Det er årsagen til, at vi i dag øger kravene med hensyn til at yde ekspertrådgivning og upartisk og ukompliceret rådgivning om investeringsprodukter, så borgerne får det bedste udbytte af deres penge.»
Bakgrunn for lovforslaget
I EU finnes det mange regler om investorbeskyttelse på tvers av sektorspesifikke rettsakter. Reglene kan variere fra et finansielt instrument til et annet, hvilket gjør at de samlede kravene er forvirrende for detaljinvestorer. Samtidig har digitaliseringen i samfunnet ført til endringer i distribusjonsmodeller og til nye former for markedsføring av finansielle instrument overfor detaljkunder. I talen som visepresident Dombrovskis holdt da lovforslaget ble presentert fremhever han at: «Europe's economy needs retail investors. Our proposals are designed to encourage more of them to participate in capital markets. Retail investment is also vital for funding the EU economy. A significant part of this potential funding comes, directly or indirectly, from European households. However, while Europe has one of the highest individual saving rates in the world, people are much more reluctant to invest in capital markets and financial products.»
Nærmere om Retail Investment Package
Lovforslagene har et bredt anvendelsesområde og berører hele forbrukerens investeringsforløp. Pakken inneholder et endringsdirektiv, som reviderer følgende regelverk; MiFID II-direktivet, IDD-direktivet, UCITS-direktivet, AIFM-direktivet og Solvens II-direktivet, samt en endringsforordning som reviderer PRIIPs-forordningen: informasjon om investeringsprodukter. Begge forslagene er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Rettsaktene som endres i lovforslagene er alle innlemmet i EØS-avtalen.
Lovforslagene inneholder tiltak som skal:
- forbedre måten detaljinvestorer informeres om investeringsprodukter og -tjenester (standardisering), ved å tilpasse opplysningene til den digitale tidsalder og bærekraftspreferanser
- øke gjennomsiktighet og sammenliknbarhet av omkostninger ved blant annet å kreve standardterminologi for omkostninger
- sikre at alle detaljinvestorer minst en gang i året får overblikk over sin porteføljes investeringsresultat
- takle potensielle interessekonflikter i forbindelse med distribusjon av investeringsprodukter
- beskytte detaljinvestorene mot villedende markedsføring
- bevare høye standarder for faglige kvalifikasjoner for finansielle rådgivere
- sette forbrukerne i stand til å treffe bedre økonomiske beslutninger ved å oppmuntre medlemsstatene til å gjennomføre nasjonale tiltak som kan støtte borgernes finansielle forståelse
- redusere administrative byrder og forbedre tilgjengeligheten av produkter og tjenesteytelser for avanserte detaljinvestorer ved å gjøre kriteriene for å bli profesjonell investor mer forholdsmessige
- styrke tilsynssamarbeidet for nasjonale og europeiske tilsynsmyndigheter for å sikre enhetlig gjennomføring av regelverket
I forslaget til direktiv fremgår det hvordan samarbeid og informasjonsutvekskling med EIOPA er tenkt å foregå: «The competent authorities shall, without undue delay, provide EIOPA with all information EIOPA needs to carry out its duties under this Directive.» EIOPA kan – «issue a recommendation to the competent authority of the home Member State to consider the concerns of other competent authorities concerned and to launch a joint on-site inspection together with other competent authorities concerned.» Videre fremgår det at: «Article 1(12) and Article 2(20) introduce a new paragraph (new Article 24(5c) MiFID and new Article 29(5) IDD) empowering ESMA and EIOPA, respectively, to impose the use of risk warnings on investment firms, insurance undertakings and insurance intermediaries, after consultation with the relevant competent authority/ies.» Både EIOPA og ESMA får økte oppgaver (oversikt fremgår på s. 118 i direktivforslaget). Dette medfører behov for økte ressurser.
I forordningsforslaget fremgår det at «The Commission will monitor how the proposed regulation, once adopted, achieves the objectives set out in the Impact assessment accompanying the retail investment strategy. To this end, it aims to task the European Securities and Markets Authority (ESMA) and the European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) with monitoring the effectiveness of displaying information in a digital format, of introducing a new sustainability section and new rules for multi-option products (MOPs). The Commission also plans to monitor trends in the number of complaints submitted through the ESMA and EIOPA market monitoring to assess the quality of information available. At an appropriate stage, allowing for enough practical experience and data to be gathered, including with the application of the recently amended PRIIPs Delegated Regulation, the Commission plans to evaluate the role of disclosure documents in enabling investors to take well-informed investment decisions and could consider potential further amendments to the broader PRIIPs framework.»
Overordnet er lovforslaget ment å fremme økonomisk utbytte for detaljinvestorer, øke deres deltakelse i EUs kapitalmarked, styrke tilliten til kapitalmarkedene og bidra til EUs økonomi. For ytterligere opplysninger henvises det til spørsmål & svar, faktabladet og lovtekstene. I faktabladet fremgår utfordringer med dagens lovverk, i tillegg til at forslagenes formål og tiltak konkretiseres ytterligere.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg