Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

EP-posisjon: Direktiv om forebygging og bekjempelse av menneskehandel

Europaparlamentets komite for kvinners rettigheter og borgerrettigheter (FEMM) og LIBE-komiteen vedtok torsdag 5. oktober sin posisjon til forslag til revidert direktiv for å forebygge og bekjempe menneskehandel (forslag til endring av direktiv 2011/36/EU). Parlamentets posisjon fremhever ofrenes rettigheter. Videre inkluderes tvangsekteskap, illegal adopsjon, surrogati «for reproductive exploitation» og salg av barn til listen over former for utnyttelse som omfattes av direktivet. Ulike former for tvang, herunder tvangsarbeid, tigging, prostitusjon, salg av organer og ulike former for kriminell aktivitet adresseres også særskilt i Parlamentets posisjon. Saksordfører i EP uttaler at «Trafficking of human beings does not belong in the 21st century. (…) Parliament today took a powerful stance against this crime by calling for the criminalisation of the purchase of sex from victims of trafficking, and for strengthening the rights and support for victims. It is a milestone in the fight against trafficking.» Rådet vedtok sin posisjon 9. juni d.å. og institusjonene er nå klare for forhandlinger.

Europaparlamentets komite for kvinners rettigheter og borgerrettigheter (FEMM) og komiteen for borgerrettigheter, justis og innenrikssaker (LIBE) vedtok torsdag 5. oktober sin posisjon til forslaget til revidert direktiv for å forebygge og bekjempe menneskehandel. Vedtaket gjelder forslag til endring av direktiv 2011/36/EU, som ble fremmet av Europakommisjonen 19. desember 2022. Direktivet er ikke markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Direktiv 2011/36/EU er ikke innlemmet i EØS-avtalen. Vedtaket ble gjort med 69 for, 0 imot og 22 som avsto. Forhandlinger med Rådet ble godkjent med 86 for, 0 imot og 4 avstående.

Direktivforslaget
I Europakommisjonens forslag til revidert direktiv tilføyes definisjonen av menneskehandel til å gjelde tvangsekteskap og ulovlig adopsjon til listen over former for utnyttelse som omfattes av direktivet, i tillegg til å gjøre det til en straffbar handling å «knowingly use services of trafficking victims.» Dagens valgfrie sanksjonsregime for juridiske personer som holdes ansvarlige for menneskehandel erstattes med obligatoriske sanksjoner som for eksempel utelukkelse fra rett til offentlige ytelser og bistand og midlertidig eller permanent stenging av virksomheter som har vært brukt til å begå lovbruddet, jf. Europaparlamentets Legislative train.

Rådets posisjon
Rådet vedtok sin generelle holdning 9. juni 2023. Rådet gir her sin tilslutning til forslaget om å kriminalisere «human trafficking for the purpose of forced marriage and illegal adoption. This will better equip member states’ law enforcement and judicial authorities to effectively combat trafficking in human beings for the purpose of these two forms of exploitation.» Rådets posisjon er tilgjengelig her.

Europaparlamentets posisjon – fokus på ofrenes rettigheter
Europaparlamentet vil ha fokus på ofrenes rettigheter: «Member States shall, in accordance with the basic principles of their legal systems, take the necessary measures to ensure that competent national authorities do not exclude victims of trafficking in human beings from support measures (…).» Dette inkluderer å sikre at ofrene ikke blir tiltalt for kriminelle handlinger de ble tvunget til å begå. EP foreslår ulike kompensasjonsordninger, herunder etablering av et nasjonalt fond for ofre for menneskehandel (s. 31): «…to support victims’ assistance and protection, including through direct compensation of victims. (…) Frozen and confiscated assets should not constitute the only means of providing compensation, support, or assistance to victims. Member States should, to that effect, establish a national fund for victims of trafficking.» EPs posisjon tilføyer også at medlemsstatene skal utvikle nasjonale handlingsplaner som oppdateres jevnlig.

Tvangsekteskap, illegal adopsjon, surrogati, salg av barn og ulike former for tvang
Videre vil Parlamentet inkludere, utover tvangsekteskap og illegal adopsjon, som foreligger i kommisjonsforslaget, også surrogati «for reproductive exploitation» til listen over former for utnyttelse som faller inn under direktivet, i tillegg til «the exploitation of children in residential institution». Denne type menneskehandel «refers to when children are exploited by placing, keeping and accommodating them in institutional care settings against their will, with the purpose to profit from the exploitation of the children.» I tillegg presiserer EP at «trafficking of children into committing criminal activities should also be included in the forms of exploitation explicitly listed in the Directive.»

Når det gjelder surrogati fremgår det (s. 60) at «The contract, usually called surrogacy, through which a natural or legal person agrees with a woman that she will carry a child for the purpose of handing it upon birth, regardless of the name and terms and conditions of such contract, is considered human trafficking, both of the woman who carries or is to carry the child and of the child.»  Ordlyden i EPs posisjon er som følger (s. 23): «In order to tackle the steady increase of the number and relevance of offences concerning trafficking in human beings committed for purposes other than sexual or labour exploitation, it is necessary to include forced marriage, illegal adoption, surrogacy and sale of children in the forms of exploitations explicitly listed in the Directive and to ensure that the Member States address within their national legal systems the widest range of forms of exploitation, insofar as these fulfil the constitutive elements of trafficking in human beings.» EPs posisjon fremhever her at (s. 68) «With regard to the inclusion of "forced marriage, or illegal adoption, or surrogacy, or sale of children" as forms of trafficking in human beings, Member States' exclusive competences shall be respected, in particular with regard to the definition of marriage and the conditions for marriage and adoption.»

I EPs posisjon fremheves at tvunget tigging må forstå som en form for «forced labour or services as defined in the 1930 ILO Convention No 29 concerning Forced or Compulsory Labour. Therefore, the exploitation of begging, including the use of a trafficked dependent person for begging, falls within the scope of the definition of trafficking in human beings only when all the elements of forced labour or services occur.» Her er teksten ekstra tydelig når det gjelder barns rettigheter; «However, when a child is concerned, no possible consent should ever be considered valid. The expression ‘exploitation of criminal activities’ should be understood as the exploitation of a person to commit, inter alia, pick-pocketing, shop-lifting, drug trafficking and other similar activities which are subject to penalties and imply financial gain. The definition also covers trafficking in human beings for the purpose of the removal of organs, which constitutes a serious violation of human dignity and physical integrity, as well as, for instance, other behaviours such as illegal adoption, forced marriage and surrogacy, in so far as they fulfil the constitutive elements of trafficking in human beings.»

Kjøp av sex fra ofre for menneskehandel                                   
Gitt at et flertall av ofrene for menneskehandel er kvinner, er det nødvendig med ulike kjønnsspesifikke tilnærminger når det gjelder hjelpetiltak. EPs posisjon fremhever her: «Considering that prostitution should be seen as an exploitation regardless of the circumstances under which the sexual service was provided to the person purchasing it, it is necessary to differentiate between the purchase of such services and the purchase of other services that are the objects of an exploitation with the knowledge that the person is a victim of trafficking». Her fremheves følgende: «In order to further reinforce and harmonise the criminal justice efforts on demand reduction across Member States, it is important to criminalise the use of services and acts which are the objects of exploitation, taking into particular consideration instances where more than one form of exploitation has occurred.» Her presiserer teksten nærmere bestemmelser for når en bruker av slike tjenester hadde kunnskap eller «could have reasonably assumed, that the person is a victim of trafficking.»

Forståelsen av utnyttelse «shall include, as a minimum, the exploitation of the prostitution of others or other forms of sexual exploitation, forced labour or services, including begging, slavery or practices similar to slavery, servitude, or the exploitation of criminal activities, or the removal of organs. It shall also include cases of in-person interaction and intimate acts committed remotely through the misuse of information and communication technologies.»

EP-posisjonen fremhever at menneskesmuglere har en tendens til å ta sine ofre til land der prostitusjon er regulert og lovlig praktisert siden det er lettere for dem å utnytte ofrene under slike betingelser. For å motvirke etterspørsel som fremmer menneskehandel må «criminal justice efforts need to be combined with other measures. Such measures should include victim-centre information and awareness-raising campaigns, training, including training specifically designed for men, education activities promoting equality and combating sexist stereotypes, racism, and gender based violence, as well as research to analyse the relationship between situations of vulnerability and exposure to risks of trafficking.»

Europaparlaments har ønsket en rekke endringer i Kommisjonens forslag for å sikre mer effektiv beskyttelse av ofre, herunder:

  • sørge for at ofre for menneskehandel som også har behov for internasjonal beskyttelse, får passende støtte og beskyttelse, og at deres rett til asyl respekteres
  • kriminalisere bruken av tjenester levert av et offer for menneskehandel
  • innføre straff for selskaper som er dømt for menneskehandel, inkludert å utelukke dem fra anbudsprosesser og offentlig støtte eller subsidier
  • sikre at ofre ikke blir tiltalt for kriminelle handlinger de ble tvunget til å begå, og at de får støtte uavhengig av om de samarbeider i etterforskning eller ikke
  • garantere rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne og støtte til enslige barn
  • inkludere tiltak mot menneskehandel i beredskapsplaner når naturkatastrofer, helsekrise eller migrasjonskriser inntreffer

Når det gjelder det første punktet nevnt over, fremhever EPs posisjon at «Victims of trafficking should not be detained, charged or prosecuted with administrative or criminal offences or excluded from assistance, support and protection measures because of their residence, immigration, or labour status. Fears of forced return to their country of origin, or of criminal prosecution and punishment can prevent victims from seeking protection and assistance, thus limiting their access to justice, and decreasing the likelihood that they will report trafficking offenders to the authorities.»

Flyktninger, asylsøkere, fordrevne og statsløse personer
Videre: «Refugees, asylum seekers, displaced persons and stateless persons are widely noted to be vulnerable to exploitation. Lack of income and material deprivation, isolation from family and other social support and lack of status are risk factors to become a victim of human trafficking. It is therefore crucial to ensure that these persons have adequate access to apply for asylum and are protected by the principle of nonrefoulement.» EP fremhever at i lys av kompleksiteten at for ofre for menneskehandel bør søknad om asyl «not be examined in the framework of a border procedure. Such applications require a fully-fledged examination by the competent national authorities through the established asylum procedure in accordance with Regulation EU/XX/YY of the European Parliament and of the Council [Proposed Regulation establishing a common procedure for international protection in the Union and repealing Directive 2013/32/EU].»

Endringsforslaget fra Parlamentet er tilgjengelig her.  Saksordførerne i Parlamentet fremhever at «Trafficking of human beings does not belong in the 21st century. Most of the victims in Europe are women and girls who are being bought and sold to be abused in Europe’s prostitution industry. Parliament today took a powerful stance against this crime by calling for the criminalisation of the purchase of sex from victims of trafficking, and for strengthening the rights and support for victims. It is a milestone in the fight against trafficking. I hope now to secure support for this strong legislation from member states.»

For ytterligere informasjon, se briefinger fra Europaparlamentets utredningstjeneste her og her og oversikt over EU measures to end violence against women.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 16.10.2023 11:44
: