Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Kommisjonsforslag – nye regler for forbedring av dyrevelferd

Den 7. desember la Europakommisjonen frem to lovforslag for å bedre dyrevelferden i EU – ett forordningsforslag for å fremme dyrevelferd under transport, og ett forordningsforslag om nye EU-standarder for sporing, oppdrett, pass og håndtering av hunder og katter i avlsvirksomheter, dyrebutikker og dyrepensjonat. Her er formålet å bekjempe ulovlig handel og sikre bedre kontroll med dyrs velferd i virksomhetene. Foreløpige kommentarer fra transportbransjen og dyrevelferdsorganisasjoner viser at de ikke anser EU-forslaget om dyrevelferd under transport som tilstrekkelig. Som oppfølging av borgerinitiativet «Et pelsfritt Europa», og basert på vitenskapelige råd, vil Kommisjonen innen mars 2026 vurdere hvorvidt de vil foreslå et forbud mot pelsdyroppdrett og salg av produkter med slik pels i EU, slik borgerinitiativet foreslår.

Som bebudet i Jord til bord-strategien og med henvisning til et bærekraftig landbruk og matvareproduksjon i EUs grønne omstilling foreslo Kommisjonen 7. desember en dyrevelferdsreform knyttet til dyretransport. Forslaget inneholder en omfattende revisjon av EUs nåværende regelverk, og de foreslåtte tiltakene skal bedre trivselen til de 1,6 milliarder dyrene som transporteres internt i EU og fra EU hvert år. Samtidig la Kommisjonen frem forslag til nye EU-regler om sporbarhet for hunder og katter som oppdrettes som kjæledyr.

Transport av dyr
Gjeldende EU-regler om dyr under transport er 20 år gamle. Forordningsforslaget fra 7. desember, som er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side, fokuserer på områder som er av betydning for dyrevelferd under transport. Her følger noen hovedmoment i forslaget:

  • EUs gjeldende regler for dyretransport tillater transport av levende dyr i opptil 24 timer. Transporttiden vil nå bli kortere og under langvarig transport vil dyrene få hvile, mat og vann. Det vil gjelde egne regler for dyr som skal slaktes og for sårbare dyr (kalver/drektige dyr).
  • Transport av dyr til slaktning må ikke vare mer enn 9 timer (med noen unntak). Transport av dyr til andre formål enn slaktning må ikke vare mer enn 21 timer. Sjåførene må se til dyrene minst hver 4,5 time.
  • Både sjåfører og mottakere av dyretransport skal fylle ut en erklæring ved ankomst som inkluderer informasjon om dyrenes helse ut fra en rekke faktorer.
  • Minimumskrav til plass vil bli utvidet og tilpasset i overensstemmelse med de enkelte arters behov og anbefalinger fra EFSA.
  • Transport ved ekstreme temperaturer (høye/lave temperaturer) vil være underlagt strenge betingelser. Eksempelvis vil det ved temperaturer på under - 5 °C være krav om at transporttiden ikke overstiger 9 timer.
  • Eksportregler for levende dyr fra EU vil bli innstrammet. Dette inkluderer strengere regler for transport av dyr til sjøs samt et nytt revisjons- og sertifiseringssystem.
  • Myndighetene skal ha tilgang til transportørenes stedsdata ved relevante stopp som kontrollsteder og destinasjon, for å øke mulighetene for kontroll og inspeksjon.

For mer informasjon, se fakta-arket fra Kommisjonen og Q and A.

Bedre velferd for hunder og katter
Omkring 44 % av EUs husstander har kjæledyr, hvorav 90 % av disse er katt eller hund. Dyrevelferdsstandardene for næringsmessig oppdrett, hold og salg av hunder og katter varierer imidlertid mye fra land til land i EU. Et oppsving i ulovlig handel med hunder og katter er også en følge av et voksende onlinemarked. Noen virksomheter holder hunder og katter under svært dårlige forhold, neglisjerer eller misbruker dyrene, selger dem for unge og uten vaksinasjon. I en ny rapport fordømmes omfanget av den ulovlige handelen. Forordningsforslaget som Kommisjonen la frem den 7. desember inneholder ikke nye regler for eiere av kjæledyr, men fastsetter ensartede EU-regler for hunder og katter som oppdrettes, oppbevares og selges i avlsvirksomheter, i dyrebutikker eller i dyrepensjonater. Rettsakten er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Her er hovedpunktene i forslaget:

  • For første gang vil det gjelde minimumsstandarder for oppdrett, hold, pass og behandling av disse dyrene i hele EU: «The proposal is based on the principle that dogs and cats must be kept in a way that respects their basic needs and allows them to express their natural behaviours». Minstestandardene kan gjelde blant annet tilgang til naturlig lys og utendørstrening, temperatur, fôringskrav og avl.
  • Strenge sporbarhetskrav og automatisk kontroll av onlinesalg vil gjøre det lettere for myndighetene å føre tilsyn: Alle hunder og katter må mikrochippes og registreres i en nasjonal database før de kan leveres i EU. Når hunder og katter annonseres på nettet, vil dessuten et gratis automatisert system være tilgjengelig for den potensielle eieren for å verifisere identifikasjon og registrering av hunden eller katten.
  • EU-landene vil måtte tilby utdannelse til personer som håndterer dyr, og alle som kjøper en hund eller en katt vil bli informert om betydningen av ansvarlig eierskap.
  • Import av hunder og katter vil måtte oppfylle tilsvarende standarder som EUs egne.

For nærmere informasjon, se fakta-arket fra Kommisjonen og Q and A.

Borgerinitiativet «Et pelsfritt Europa»
Med initiativet «Et pelsfritt Europa» oppfordres Kommisjonen til å forby: i) hold og avlivning av dyr utelukkende eller hovedsaklig med henblikk på pelsproduktion og ii) salg av pels fra oppdrettsdyr og produkter som inneholder slik pels på EU-markedet. Kommisjonen vil følge opp initiativet basert på vitenskapelige råd fra EFSA som skal foreligge innen mars 2025. Innen mars 2026 vil Kommisjonen meddele om den finner det hensiktsmessig å foreslå et forbud som borgerinitiativet foreslår. Kommisjonen vil også vurdere om det skal iverksettes andre tiltak for å sikre velferden til oppdrettspelsdyr.

Foreløpige merknader til dyretransportforslaget
Lovendringer knyttet til dyrevelferd har vært bebudet siden 2020, da Kommisjonen lovet en gjennomgripende revisjon av den europeiske dyrevelferdslovgivningen. Altinget.dk skriver at organisasjonen Dyrenes Beskyttelse er langt fra overbevist om Kommisjonsforslaget: «Vi er dybt skuffede, fordi vi gerne havde set et forbud mod lange transporter for alle dyr. Forbuddet for slagtedyr er et skridt på vejen, men for dyret gør det jo ingen forskel, om det skal transporteres til slagtning eller opfedning», sier direktør Britta Riis.

Transportsektoren uttaler seg også kritisk. Bransjeforeningen International Transport Danmark (ITD) sin pressemelding med tittelen «EU-udspil om dyretransporter er det rene nonsens» utdyper misnøyen. Administrerende direktør Stefan K. Schou sier til Altinget.dk «Når jeg kigger på forslagene, bliver det for mig noget pseudo-lovgivning. Det er mig en gåde, hvorfor man ikke kigger på den forskning, der rent faktisk eksisterer. For her vil man se, at vi kan give dyrevelfærden et løft, hvis vi kigger på ting som f.eks. bedre uddannelse af chauffører og tekniske løsninger i selve bilen.»

Transportorganisasjonen IRU skriver i pressemelding av de ønsker forslaget velkommen, men at de identifiserer to utfordringer: i) tydeligere ansvarsfordeling: «It is extremely hard for drivers to detect hidden conditions which can worsen during transport. Reflecting this in the delimitation of the responsibility of the various parties, including organisers and keepers should provide extra guarantees against unfit animals being presented and loaded for transport» og ii) transportørenes ansvar: «This is still a very one-sided approach. The truck driver is only one link in the chain. In contrast, no obligation is foreseen for the journey organiser who actually has the overview of the complete journey of an animal, not just of one single transport.»

Veien videre
Forslagene skal nå behandles i Europaparlamentet og Rådet. Kommisjonen vil også fortsette arbeidet med de andre bebudede dyrevelferdsforslagene «including welfare at slaughter, welfare on the farm and animal welfare labelling. However, more time is needed to assess the impact of such proposals.» Det er forventet at disse forslagene vil foreligge først når ny Kommisjon tiltrer i 2024.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 15.12.2023 10:53
: