Bærekraftig finans: Foreløpig avtale oppnådd om europeiske grønne obligasjoner (EuGB)
Europaparlamentet og Rådet presenterte sin enighet om etablering av den første standarden i verden for grønne obligasjoner, såkalt «European Green Bonds Standard» (EuGB) den 28. februar. EuGB-standarden er i tråd med taksonomilovgivningen som definerer hvilke økonomiske aktiviteter som kan anses som miljømessig bærekraftige. EP oppsummerer hovedpunkt fra enigheten som er oppnådd med Rådet: 1) Selskaper som tar i bruk EuGB-standarden forplikter seg også til grønne omstillingsplaner, 2) Klarere og strengere krav til eksterne tilsyn og 3) Rammeverket kan også brukes for bærekraftige obligasjoner som ikke er «best i klassen». «Vi er sikre på at denne standarden vil bli en global referanse for bærekraftige investeringer», uttaler MEP Gilles Boyer.
Europaparlamentet og Rådet presenterte 28. februar avtalen som vil skape den første standard i verden på grønne obligasjoner. «European Green Bonds» (EuGB), som selskaper som utsteder en obligasjon kan velge å følge, vil gjøre det mulig for investorer å orientere sine investeringer mot mer bærekraftig teknologi og virksomhet. Det vil også gi selskapet som utsteder obligasjonen mer sikkerhet for at deres obligasjon vil være egnet for investorer som søker grønne obligasjoner i sin portefølje. Standarden er i tråd med taksonomilovgivningen som definerer hvilke økonomiske aktiviteter som kan anses som miljømessig bærekraftige.
Forordningen stiller enhetlige krav til utstedere av obligasjoner som ønsker å bruke betegnelsen «European Green Bond» (EuGB). Den introduserer også et registreringssystem og et tilsynsrammeverk for eksterne kontrollanter av europeiske grønne obligasjoner. For å hindre såkalt grønnvasking, inneholder forordningen også opplysningskrav for andre bærekraftsrelaterte obligasjoner utstedt i EU. Grønne obligasjoner kan spille en avgjørende rolle for å finansiere overgangen til en lavkarbonøkonomi, og kan bidra til å mobilisere kapitalen som trengs for å nå EUs klima- og bærekraftmål. Markedet for grønne obligasjoner har hatt eksponentiell vekst siden 2007.
Paul Tang (S&D, Nederland), saksordfører i Europaparlamentet sier: «Med 100 billioner euro i årlige handel, er det europeiske obligasjonsmarkedet det mest populære alternativet for bedrifter og myndigheter for å skaffe finanser. I kveld har EU tatt et stort skritt for å gjøre dette markedet grønnere ved å vedta den første reguleringen i verden om grønne obligasjoner.» Sveriges finansminister, Elisabeth Svantesson, uttaler at «Den nye standard, som vi fastsætter, vil være nyttige for både udstedere af og investorer i grønne obligationer. Udstedere vil kunne vise, at de finansierer legitime grønne projekter, der er i overensstemmelse med EU's klassificering. Og investorer, der køber obligationerne, vil lettere kunne vurdere, sammenligne og have tillid til, at deres investeringer er bæredygtige, og dermed mindske de risici, der er forbundet med grønvaskning.» EUs lovgivere håper også at EUs grønne obligasjonsstandard vil bli vedtatt internasjonalt. «Vi er sikre på at denne europeiske standarden vil bli en global referanse for bærekraftige investeringer», uttaler MEP Gilles Boyer til Euractive. «Med denne standarden leder Europa an for å gi større åpenhet og tillit i et raskt voksende grønt obligasjonsmarked.»
Alle selskaper som velger å bruke standarden når de markedsfører grønne obligasjoner er forpliktet til å vise hvordan investeringene inngår i planene til selskapet som helhet. Standarden pålegger derfor at bedrifter skal engasjere seg i en generell grønn omstilling. EuGB-standarden vil også garantere investorer at obligasjonen er taksonomijustert. Opplysningskravene vil være åpne for bruk av selskaper som ikke kan oppfylle alle kravene for å kvalifisere for EuGB.
EuGB og myndighetsoverføring
EU/EØS-nytt fra 3. juni 2022 omtaler EØS EFTA-kommentaren som Norge, Island og Liechtenstein sendte til EU vedrørende EuGB. Her ønskes forslaget velkommen, men man anfører at de nasjonale myndighetene (i Norge Finanstilsynet) bør være de som registrerer og fører tilsyn med de eksterne aktørene som skal verifisere at inntektene fra obligasjonen brukes til bærekraftige aktiviteter. Kommisjonen hadde foreslått at denne myndigheten skal gis til EUs tilsynsmyndighet, ESMA. I Rådets pressemelding fremgår følgende når det gjelder tilsyn: «Hvad angår tilsyn, fører de udpegede nationale kompetente myndigheder i hjemlandet (i overensstemmelse med prospektforordningen) tilsyn med, at udstederne overholder deres forpligtelser i henhold til den nye standard.»
Rådet vedtok sin holdning til forslaget 13. april 2022. Trepartsforhandlinger startet 12. juli 2022 og ble avsluttet med den foreløpige avtalen som ble oppnådd 28. februar. Avtalen må bekreftes av Rådet og Europaparlamentet og vedtas av begge institusjoner før den er endelig vedtatt.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg