Enighet om leie av laste- og varebiler i EØS
Forrige uke ble Europaparlamentet og Rådet enige om nye regler for kjøretøy som leies uten sjåfører til godstransport. Reglene åpner for at norske transportfirma kan leie laste- og varebiler fra et annet EØS-land til bruk i godstransport i Norge. Det blir imidlertid ikke en full markedsåpning, siden medlemslandene har fått gjennomslag for enkelte begrensninger. Formålet med begrensningene er å sikre skatteinntekter til staten og hindre at reglene får en negativ virkning på kontroll med kabotasjekjøring. Direktivet er en del av EUs veipakke fra 2017.
Den 26. oktober kom Parlamentet og Rådet til en foreløpig enighet om endring av direktivet om kjøretøy som leies uten fører til godstransport på vei. Avtalen må godkjennes av de to institusjonen. «This agreement allows companies to hire additional trucks more easily, instead of buying them, to meet seasonal needs», uttalte Parlamentets saksordfører Cláudia Monteiro de Aguiar (EPP, Portugal). Hun pekte at det vil gi bedrifter økt valgmulighet og sikre en bedre utnyttelse av ressursene. Utleiekjøretøy er normalt nyere, sikrere og mindre forurensende.
Mange medlemsland, også Norge, har vært kritiske til deler av forslaget, siden det opprinnelige forslaget kunne gi mindre inntekter til staten fra registreringsavgift og løpende avgifter. Dette fordi transportselskaper og personer må forventes å leie kjøretøy i de medlemslandene hvor det er mest fordelaktig, uten at disse registeres i landet de brukes. I det opprinnelige forslaget ble det lagt inn en begrensning, slik at bruken av innleide kjøretøy i ett medlemsland kan begrenses til fire måneder per år. Parlamentet støttet dette.
Medlemslandene gikk inn for ytterligere begrensninger. Enighet mellom Parlamentet og Rådet innebærer at:
- Transportselskaper vil ha en opsjon på å bruke innleide kjøretøy i minst to måneder per år. Medlemslandene kan også velge å kreve at disse kjøretøyene skal registreres i henhold til nasjonale regler etter 30 dagers bruk.
- Transportselskaper må rapportere til sine nasjonale myndigheter om bruken av leiebiler, for å sikre at leiebilene de ikke utgjør mer enn 25 prosent av den totale bilparken som brukes til godstransport.
I regjeringens EØS-notat fra juni 2020, står det at forslag til endringer i direktivet «vil muligens få konsekvenser for det norske skatte- og avgiftsregimet og det bør derfor vurderes om denne endringsrettsakten er EØS-relevant». I EØS-notatet står det at direktivet også kan påvirke kontrollen med og etterlevelsen av kabotasjereglene, siden det kan bli vanskeligere å skille ut kontrollobjektene. Denne ulempen blir mindre når det stilles krav til registrering i nasjonale elektroniske registre.
Endringen av direktivet om utleie er en del av EUs veipakke fra 2017, også kalt mobilitetspakken. Den inneholdt et stort antall forslag til endringer av EUs regelverk for veitransport. Rettsaktene om kabotasjeoppdrag, utstasjonering og hviletid ble vedtatt i EU i 2020, mens det før sommeren ble enighet mellom Rådet og Parlamentet om endring av eurovignettdirektivet om veiavgifter. Rettsaktene er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg