Europakommisjonen la 14. januar fram sitt innspill om mulige tiltak knyttet til minstelønn. Den første høringsrunden med arbeidslivets parter ble avsluttet i slutten av februar. Et sentralt spørsmål er om det skal være en lovregulering på EU-nivå. De nordiske fagforeningene er svært kritiske til dette, men var i mindretall under avstemningen om det felles høringssvaret fra de europeiske fagforeningene. De europeiske arbeidsgiverorganisasjonene er tvilende til at Kommisjonen har myndighet til å foreslå en lovregulering. Den andre høringsrunden er ventet å starte 29. april.
Europakommisjonens European Green Deal, og forslaget til klimalov som blir lagt fram i dag, vil begge legge føringer på EUs kommende industripolitiske strategi. På EUs konkurranseevneråd i Brussel 27. februar diskuterte EUs næringministre hvordan man skal balansere hensynet til den grønne omstillingen opp mot hensynet til EUs konkurranseevne. Viktige tema som ble drøftet var karbonlekkasje, støtte til såkalte strategiske verdikjeder (bl.a. batterier og hydrogen), og i hvor stor grad man skal lempe på statsstøtte- og konkurranseregler. Det er ventet at Kommisjonen skal legge fram industristrategien 10. mars.
Norske skatte- og avgiftsregler kan ikke være i strid med EØS-avtalens generelle prinsipper om de fire friheter og forbudet mot statsstøtte. I oversikten Sentrale EU- og EØS-saker i forvaltningen 2020 omtales flere skattesaker, hvor de fleste er knyttet til statsstøtte: differensiert arbeidsgiveravgift, skatte- og avgiftsfordeler for elbiler, sukkeravgift og skattefritak for økonomisk aktivitet i stat og kommune. Det er også en rekke andre saker på skatteområdet som for tiden diskuteres mellom Norge og EFTAs overvåkingsorgan ESA.
NVE og de andre nordiske energiregulatorene har ikke kommet frem til enighet om forslaget til et felles nordisk kapasitetsmarked for hurtige reserver. Forslaget går derfor videre til ACER, som skal komme med en beslutning innen seks måneder. Et tilsvarende vedtak ble gjort av ACER i oktober 2019. Den gangen gjaldt det en metode for langsiktig kapasitetstildeling mellom budområdene i Norden. De foreslåtte metodene tar utgangspunkt i retningslinjer som er vedtatt med hjemmel i tredje energimarkedspakke. For Norge vil det formelt være EFTAs overvåkingsorgan ESA som skal fatte vedtaket, basert på et utkast fra ACER. Retningslinjene har vært på høring i Norge, men er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Medlemslandene i Rådet har formelt vedtatt nye regler for merking av dekk, som skal gi bedre informasjonen til forbrukerne. Den reviderte dekkmerkeforordningen skal gjøre merkingen mer synlig og gi mer informasjon om dekkenes drivstoffeffektivitet, støynivå, og veigrep på vått føre, snø og is. Dekkprodusent i Norge mener EU kunne gått lenger når det kommer til merking av vinterdekk.