Arbeids- og sosialdepartementet har sendt et svarbrev til ESA om status for forslaget om å endre arbeidsmarkedslovens karantenebestemmelse i § 27. Departementet skriver at man gjennom en høring har etterspurt tilbakemelding på om bestemmelsen fortsatt behøves. Blant høringsinstansene er det både støtte til å fjerne bestemmelsen, men også motstand mot dette. Departementet tar sikte på å konkludere i løpet av våren 2020.
EØS EFTA-forumet for lokalt og regionalt folkevalgte har vedtatt en uttalelse om forslaget om at nye nasjonale regler knyttet til tjenestedirektivet skal meldes til Europakommisjonen tre måneder før de vedtas. I uttalelsen oppfordrer forumet Rådet og Parlamentet om å avvise forslaget, siden det vil gripe inn i beslutningsprosessene på regionalt og lokalt nivå. Oppfordringen er ikke i tråd med uttalelsen fra de nasjonale myndighetene i de tre EØS EFTA-landene. Disse mener det er viktig at de nye reglene om meldeplikt vedtas. Et sentralt spørsmål i behandlingen i EU vil være hvilken vedtaksmyndighet Kommisjonen skal ha.
I en EØS EFTA-kommentar støtter Norge, Island og Liechtenstein Rådets posisjon til direktivforslaget om kollektive forbrukersøksmål, men mener medlemslandene bør gis mer fleksibilitet. Ifølge regjeringens EØS-notat vil forslaget styrke det norske forbrukervernet, men det «reiser visse prinsipielle spørsmål», blant annet ved at forslaget åpner for å gi administrative myndigheter kompetanse til å treffe vedtak om erstatning. Direktivforslaget har også vist seg å være kontroversielt under behandlingen i EU-institusjonene, og det er ventet vanskelige trilog-forhandlinger mellom Rådet, Europaparlamentet og Europakommisjonen.
Like før jul var det enighet i EU om den delen av mobilitetspakken som gjelder kabotasjeoppdrag, utstasjonering og hviletid. I påvente av denne enigheten, stoppet behandlingen av et forslag om bruk av utleiekjøretøy opp. Denne uken ble forslaget igjen diskutert av medlemslandene. Forslaget innebærer blant annet at norske transportfirma kan leie kjøretøy fra et annet EØS-land til bruk i godstransport i Norge. Uenigheten gjelder blant annet hvilke restriksjoner som skal være tillatt, om det skal gjelde alle typer kjøretøy og kontrollmuligheter. Den danske regjeringen og et bredt flertall i Folketinget ble i går enige om å innføre et nytt register hvor utenlandske sjåfører må registrere seg.
Danmark har en tilsvarende «nei takk»-ordning som Norge, hvor forbrukeren aktivt kan velge å ikke motta trykt reklame i postkassen. I 2012 vurderte Danmark en speilvending, hvor man aktivt må si «ja takk», men konkluderte med at det ikke var i tråd med EU-retten. Nå mener imidlertid den danske regjeringen at det kan være en åpning for å innføre en slik ordning, siden miljøhensyn tillegges en annen og større vekt. En «ja takk»-ordning var høyt på dagsorden da Stortinget vedtok ny markedsføringslov i 2008.
Folketinget har sendt et brev til EUs institusjoner med konkrete forslag til hvordan man bedre kan involvere de nasjonale parlamentene i EUs beslutninger. Blant annet foreslås det en kanal for politiske innspill i forkant av at Europakommisjonen legger fram ny lovgivning. Brevet er ment som et innspill til EUs «Conference on the Future of Europe» som vil starte i 2020 og gå fram til 2022.