Europakommisjonen foreslo 29. april å utsette fristen for når to av rettsaktene i fjerde jernbanepakke skal være gjennomført. Mange EU-land har, på grunn av koronautbruddet, problemer med å rekke å gjennomføre nødvendig lovgivning innen fristen som er 20. juni. Kommisjonen foreslår derfor å utsette fristen med tre måneder. Medlemslandene ønsker en utsettelse til 31. desember 2020. Det er også ventet at Kommisjonen vil forlenge fristen for gjennomføring av e-handelspakken.
EFTAs overvåkningsorgan ESA sendte nylig et åpningsbrev til norske myndigheter, hvor det fremkommer at så mange som 64 norske tunneler ikke tilfredsstiller tunneldirektivets sikkerhetskrav. Tunneldirektivet definerer en sikkerhetsmessig minstestandard for trafikanter i tunneler gjennom konkrete krav til infrastrukturen og driften av tunneler over 500 meter på det transeuropeiske vegnettverket (Trans-European Road Network). Norske myndigheter har derfor ikke overholdt fristen med å bringe alle tunneler i tråd med direktivets krav innen direktivets frist 30. april 2019.
«Desinformasjon og falske nyheter knyttet til koroanpandemien florerer på nettet», sa utenriksminister Ine Eriksen Søreide i den europapolitiske redegjørelsen 5. mai, og viste til pågående utfordringer både i Norge og i EU. Europakommisjonen er ventet å legge frem en meddelelse 10. juni om desinformasjon knyttet til pandemien, samtidig tar flere aktører tar til orde for at de store teknologiselskapene må ta et større ansvar for slik aktivitet på sine plattformer. Kommisjonen har så langt basert seg på frivillige ordninger for å bekjempe desinformasjon, men lovforslag om plattformregulering er ventet i tilknytning til initiativ-pakken Digital Services Act (DSA). Kommisjonen varslet i sitt arbeidsprogram at lovforslagene i DSA-pakken ville bli lagt frem i 4. kvartal 2020, men på grunn av koronakrisen kan dette bli utsatt til 2021.
Skal bygging av fem nye flerformålsskip til det danske forsvaret ut på EU-anbud, eller skal det forbeholdes danske verft? Det har blitt debatt om dette i Danmark etter at bygging av båtene er hentet fram som et prosjekt som kan sette fart i økonomien og sikre arbeidsplasser etter koronakrisen. EUs forsvarsanskaffelsesdirektiv setter rammene for hvilke anskaffelser som skal ut på EU-anbud, men det finnes unntak i EU-traktaten knyttet til beskyttelse av vesentlige sikkerhetsinteresser.
Energieffektivisering i boliger, offshore vindkraft og sektorintegrering er de tre prioriterte områdene i EUs kommende arbeidsprogram, sa EUs energikommissær Kadri Simson i en tale 5. mai. Disse områdene vil også være sentrale i Kommisjonens kommende planer for gjenreising etter koronakrisen. Simson opplyste om at den nye strategien for smart sektorintegrering, hvor produksjon av hydrogen er sentral, vil bli lagt fram i juni som planlagt.