Jernbanesikkerhetsdirektivet – endringsbestemmelser for togtunnelen under Den engelske kanal
Til orientering har Stortinget mottatt forslag til en rettsakt fra Europakommisjonen om endringsbestemmelser i forbindelse med togtunnelen under Den engelske kanal .
Europakommisjonen la 27. juli fram forslag til en forordning som vil endre jernbanesikkerhetsdirektivet knyttet til den faste forbindelsen under Den engelske kanal.
I forbindelse med byggingen av den faste togforbindelsen under Den engelske kanal ble ulike spørsmål knyttet til bygging og drift fastsatt i en mellomstatlig traktat mellom Belgia, Frankrike, Nederland og Storbritannia (Canteburytraktaten). Det ble bl.a. opprettet en mellomstatlig kommisjon som skal føre tilsyn med driften. EUs jernbanesikkerhetsdirektiv åpner per i dag ikke for at en slik mellomstatlig sikkerhetsmyndighet kan opprettes av medlemmer EU-land og tredjeland i fellesskap.
For å sikre sikker og effektiv drift av hele forbindelsen under Den engelske kanal foreslås derfor endringer i direktivet knyttet til reglene for opprettelsen av slike sikkerhetsmyndigheter. Samtidig foreslås at en avgjørelse som vil gi Frankrike myndighet til å inngå en avtale med Storbritannia knyttet til voldgiftsbestemmelsene i Canteburytraktaten og EU-domstolens rolle.
Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.
Følg behandlingen av saken på Europalov.
I Norge er det Samferdselsdepartementet som har ansvar for oppfølgingen av dette regelverket.
Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.
Kontaktinfo
Per S. Nestande
per.nestande@stortinget.no
Margrethe Saxegaard
margrethe.saxegaard@stortinget.no