Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Klimakrav til drivstoff: beregningsmetodikk og rapportering

Til orientering har Stortinget mottatt forslag til direktiv fra Europakommisjonen om beregningsmetodikk og rapportering i henhold til europaparlaments- og rådsdirektiv 98/70/EF om kvaliteten på bensin og dieselolje.

Forslaget er ment å implementere eksisterende forpliktelser i drivstoffkvalitetsdirektivet fra 1998 (oppdatert i 2009).

I henhold til direktivet skal det fastsettes en metode for å beregne utslipp av drivhusgasser fra drivstoff. Utslipp i hele livsløpet, også produksjon, skal tas med. Det skal i tillegg settes standardverdier for ulike typer drivstoff. Forslaget etablerer en metode for å beregne karbonintensiteten til ulike typer drivstoff, som bensin, diesel, LPG (Liquefied Petroleum Gas) og CNG (Compressed Natural Gas). Hver type vil bli gitt en standardverdi basert på utslipp i hele livsløpet. Fra nå av vil produsenter måtte bruke disse standardverdiene når de rapporterer karbonintensiteten i drivstofforsyningen. Målet er 6 % reduksjon av transportutslippene i EU innen 2020.  Strengere rapporteringsregler vil bli innført for å sikre større åpenhet. Informasjon skal gå fra produsent til medlemsland til Kommisjon og skal lede til en bedre forståelse av drivstoffblandingen- og bruken i veitrafikken i EU.

Forslaget er en integrert del av EUs strategi for å redusere klimautslippene i transportsektoren og er dermed en del av den overordnede strategien om å redusere klimautslippene i EU med 20% innen 2020.

Forslaget er ikke anmerket som EØS-relevant, men direktivet det følger opp er EØS-relevant. Drivstoffkvalitetsdirektivet fra 1998 er innlemmet i EØS-avtalen. Endringsdirektivet fra 2009 er antatt EØS-relevant og innlemmelse i EØS-avtalen diskuteres mellom EU og EFTA. Et forslag til EØS-beslutning ble oversendt EU-siden i juli 2013. Fra norsk side er det klima- og miljødepartementet som er ansvarlig for oppfølging av drivstoffkvalitetsdirektivet.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 31.10.2014 14:34

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: