Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

EØS EFTA-kommentar til Kommisjonens forenklingsforslag

I en felles EØS EFTA-kommentar ønsker Island, Liechtenstein og Norge Kommisjonens innsats for å forenkle regler og redusere unødvendige administrative byrder gjennom ulike omnibusforslag om bærekraft velkommen. Samtidig understreker de at forenkling ikke bør undergrave Europas ambisjoner for klima- og miljøvern og sosiale rettigheter.

Et omnibusforslag er en pakke med relaterte lovendringer fra EU, der målet er å forenkle eller endre regelverket samtidig. I vedlegget til Kommisjonens arbeidsprogram for 2025 finner du oversikt over planlagte forenklingsforslag. Kommisjonen har lagt frem en rekke slike pakker så langt i år, se Omnibus IV (omtalt i EU/EØS-nytt 27. mai 2025) og Omnibus I og Omnibus II (Q and A) (omtalt i informasjonspakken til Europautvalget 6. mars 2025). Her er lenker til rettsaktene i pakken (se status for behandling via lenker nedenfor):

Da Kommisjonen la frem sine forenklingsforslag for å gjøre bærekraftsrapportering enklere skapte det reaksjoner fra både bedrifter og sivilsamfunnet, som frykter at bærekraftsarbeidet med dette vil gå flere skritt tilbake. (Se evt. omtale av bekymringer i EU/EØS-nytt 23. januar 2025).

EØS EFTA-kommentaren

EØS EFTA-kommentarer er et av verktøyene EØS EFTA-statene bruker for å fremme synspunkt på EUs lovforslag, politikk og programmer. I en felles kommentar fra Island, Norge og Liechtenstein fra juli 2025 til Kommisjonen ønsker man Kommisjonens innsats for å forenkle reglene tilknyttet Omnibus I og II og redusere unødvendige administrative byrder velkommen. (Kommentaren henviser spesifikt til Omnibus I og II, men omtaler også forenkling mer generelt). Man deler Kommisjonens ambisjon om å forenkle reglene og redusere unødvendige administrative byrder, særlig for små og mellomstore bedrifter, og ønsker Kommisjonens overordnede mål om å redusere administrative byrder for europeiske bedrifter med 25 % for alle bedrifter og 35 % for SMB-er innen utløpet av nåværende mandat (2024-2029) velkommen. Samtidig påpeker kommentaren at «the EEA EFTA States emphasise the importance of maintaining key targets and commitments related to climate, environment and social rights.» EØS EFTA-statene mener at fokuset bør være å forbedre metodikken som brukes for å nå disse målene, for eksempel ved å effektivisere rapporteringskravene og fjerne overlappende regelverk eller inkonsekvenser. EØS-EFTA-statene oppfordrer videre Kommisjonen til å sørge for at alle nye lovforslag innledes av en omfattende og rettidig konsekvensanalyse. For å sikre at rapporteringskrav og overvåkingsoppgaver ikke dupliseres, bør en slik analyse omfatte både virkningen av ny lovgivning på konkurranseevne, innovasjon og vekst, og forslagets forhold til eksisterende lover og styringsstrukturer. Alt i alt ønsker EØS EFTA-statene velkommen Omnibus-pakken om bærekraft, og er enige i viktigheten av sammenlignbarhet og åpenhet i bærekraftsrapportering. Videre erkjennes et behov for å forenkle standarder og styrke europeisk samarbeid om digitalisering og automatisering av bærekraftsdata.

EUs ombudsmann har for øvrig startet en undersøkelse av Kommisjonen knyttet til forenklingspakken Omnibus I. (tidligere omtalt i EU/EØS-nytt 25. august 2025). Her fremgår det at «the complainants are concerned that the Commission departed from key procedural requirements foreseen in the Better Regulation Guidelines, by failing to carry out an impact assessment and a public consultation without a proper justification. In their view, the Commission performed a rushed inter-service consultation that was not in line with its rules of procedure. The complainants are also concerned that the Commission did not carry out a climate consistency assessment as foreseen by the European Climate Law.» 

Regjeringen har for øvrig sendt et brev («Norwegian non-paper») om aktsomhetsdirektivet (CSDDD), jf. pressemelding fra 14. august 2025 til Kommisjonen. Her fremgår det at «The European Commission proposes several changes to the CSDDD to strengthening competitiveness and reduce regulatory burdens. The Norwegian Government would like to highlight that the CSDDD must continue to align with the UNGP and the OECD guidelines. It is important to avoid creating a new regime parallel to these international standards.»

Kommende forenklingsforslag

Kommisjonen har forenkling høyt på sin politiske agenda, og foruten de nevnte pakkene som vises til ovenfor kan nevnes forsvarsomnibus (se Europalov), en ny forenklingspakke for kjemikalier (kort omtalt i artikkelen «Hva har skjedd i sommer») og Omnibus III (omtalt i EU/EØS-nytt 20. mai 2025).

En annen høring tilknyttet miljøområdet er Kommisjonens høring om fremtidig forenkling av miljølovgivningen (miljøomnibus). Det kommende forslaget vil sette sammen en rekke tiltak for å forenkle miljølovgivningen knyttet til sirkulærøkonomi, industrielle utslipp og avfallshåndtering. Målet er å identifisere eksisterende EU-miljøpolitikk som har potensial for reell forenkling for operatører uten å påvirke EUs miljømål og beskyttelse av menneskers helse. Innspillsrunden er åpen frem til 10. september. Se nærmere omtale av høringen på Grøntpunkt.no.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 01.09.2025 11:56
: