Kapittel 1. Formål og virkeområde
§ 1 Formål
Lovens formål er å bidra til å bevare marin
natur utenfor territorialfarvannet, gjennom langsiktig, effektivt
og representativt vern, som en del av en helhetlig og økosystembasert
havforvaltning.
§ 2 Hvor loven gjelder
Loven gjelder i områder opprettet med hjemmel
i lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone og på den
norske kontinentalsokkelen som angitt i lov 18. juni 2021 nr. 89
om Norges kontinentalsokkel.
§ 3 Forholdet til folkeretten
Loven gjelder med de begrensningene som følger
av folkeretten.
§ 4 Prinsipper
Prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8 til 12
skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig
myndighet etter loven her. Vurderingene skal fremgå av beslutningen.
Kapittel 2. Opprettelse av marine verneområder
§ 5 Mål for områdevern
Marine verneområder skal bidra til bevaring
av
-
a. variasjonsbredden
av naturtyper og undersjøiske landskap,
-
b. arter og genetisk mangfold,
-
c. truet natur,
-
d. større intakte økosystemer,
-
e. områder med særskilte naturhistoriske
verdier,
-
f. områder med særskilte kulturhistoriske
verdier,
-
g. økologiske sammenhenger nasjonalt og
internasjonalt, eller
-
h. referanseområder for å følge utviklingen
av naturen.
Verneområder kan i tillegg bidra til bevaring
av områder som er viktige for naturens evne til å binde og lagre
karbon, eller natur som kan redusere de negative virkningene av
endret klima.
§ 6 Marine verneområder
Det kan opprettes marine verneområder for å
beskytte verneverdier, inkludert naturverdier som er økologiske
betingelser for landlevende arter. Marine verneområder opprettes
ved at det gis forskrift etter § 7.
Som marine verneområder kan vernes områder som
-
a. inneholder særegne
eller representative økosystemer, og som er uten tyngre naturinngrep,
-
b. inneholder truet, sjelden eller sårbar
natur,
-
c. representerer en bestemt type natur,
-
d. på annen måte har særlig betydning
for naturmangfold,
-
e. utgjør en spesiell geologisk forekomst,
-
f. har særskilt naturvitenskapelig verdi,
eller
-
g. har særskilt betydning som økologisk
funksjonsområde for en eller flere nærmere bestemte arter.
Som marint verneområde kan også vernes et område
som ved fri naturlig utvikling eller aktive restaureringstiltak
kan oppfylle ett eller flere av vilkårene i andre ledd bokstav a
til g. Dersom det opprettes marine verneområder som krever restaureringstiltak,
skal utkast til plan for restaureringen om mulig legges frem samtidig
med at verneforskriften blir fastsatt.
I marine verneområder må ingen foreta seg noe som
forringer verneverdiene angitt i verneformålet.
§ 7 Forskrifter om marine
verneområder
Kongen i statsråd gir forskrift om det enkelte
verneområde etter § 6. Forskriften skal utarbeides i samarbeid med
berørte sentrale myndigheter.
Overfor rettighetshavere som berøres av en verneforskrift,
gjelder også forvaltningslovens regler om enkeltvedtak.
Forskriften skal angi
-
a. verneområdets formål,
også hvilke naturverdier vernet skal ivareta og den tilstanden som
ønskes oppnådd med vernet,
-
b. verneområdets grenser og bestemmelser
om bruk og vern av området, og
-
c. om verneformålet og restriksjonene
gjelder vannsøylen, vannflaten, havbunnen inkludert undergrunnen
under havbunnen, eller en kombinasjon av disse.
Verneområdets geografiske utstrekning skal fastsettes
ut fra verneformålet. Ved avgrensing av verneområdet skal det legges
vekt på å ivareta økologiske funksjoner av betydning for verneformålet
og økosystemets tåleevne mot ytre påvirkninger.
Innenfor rammene av § 6 kan en verneforskrift
forby eller regulere virksomhet, forurensning, tiltak og andre former
for bruk som i seg selv eller sammen med annen bruk kan motvirke
verneformålet. Restriksjoner på aktivitet skal ikke være strengere
enn hva som er nødvendig av hensyn til verneformålet. Det kan også
gis bestemmelser om at visse tiltak ikke må utføres uten at søknad
er sendt departementet og dette deretter har gitt tillatelse. Det
kan fastsettes særskilte regler for forskjellige deler av området
når det er forenlig med delområdets funksjon for verneformålet.
I forskriften kan det gis bestemmelser av hensyn til naturens evne
til å binde og lagre karbon, eller natur som kan redusere de negative
virkningene av endret klima.
§ 8 Forholdet til annen lovgivning
Dersom en virksomhet utenfor et verneområde som
krever tillatelse etter annen lov, kan innvirke på verneverdiene
i et verneområde etter loven her, skal hensynet til disse verneverdiene
tillegges vekt ved avgjørelsen av om tillatelse bør gis, og ved
fastsetting av vilkår.
Høsting og annen utnytting av viltlevende marine ressurser
reguleres etter havressurslova innenfor rammene av verneforskriften.
Marine områder der beskyttelsen kun består av nærmere bestemte regler
om utøving av fiske, fastsettes etter havressurslova.
Kapittel 3. Verneprosessen
§ 9 Generelle regler for
saksbehandlingen i saker om vern etter loven her
I forbindelse med en verneprosess etter loven
her skal det legges til rette for best mulig involvering av berørte
myndigheter og interesser.
Saksbehandlingen skal legge til rette for mest
mulig klarhet om verneformål og verneverdier, bruk, avgrensing av
området og følger av vernet. Det skal også innhentes kunnskap om
andre mulige verdier enn verneverdier i området.
I saksbehandlingen skal det ses hen til relevante
tiltak i det aktuelle området etter annen lovgivning, inkludert
andre effektive arealbaserte bevaringstiltak.
§ 10 Kunngjøring av planlagt
verneforslag
Departementet skal kunngjøre et planlagt verneforslag
på en måte som er hensiktsmessig for å gjøre berørte myndigheter
og interesser kjent med forslaget. Formålet med vernet, de antatt
mest sentrale følgene av forslaget og mulige grenser for verneområdet
skal inngå i kunngjøringen.
Rettighetshavere skal så vidt mulig underrettes skriftlig
og gis en rimelig frist for å komme med merknader før et verneforslag
utformes. For øvrig gjelder forvaltningsloven § 16.
Berørte myndigheter og interesser skal involveres på
et tidlig tidspunkt i saksforberedelsen og i god tid før kunngjøringen.
§ 11 Rettsvirkninger av kunngjøring
av planlagt verneforslag
Når et planlagt verneforslag er kunngjort, kan
søknader om tillatelse mv. til tiltak etter annen lovgivning i et
område som inngår i verneforslaget, avslås av ansvarlig myndighet
på grunnlag av det planlagte verneforslaget. Ansvarlig myndighet
kan bare gi tillatelse dersom tiltaket ikke er i strid med verneformålet.
Ansvarlig departement kan gi tillatelse til
tiltak i et område som inngår i verneforslaget, når sikkerhetshensyn
eller vesentlige samfunnsinteresser gjør det nødvendig.
Adgangen til å avslå tiltak etter første ledd
gjelder for maksimalt fire år etter kunngjøringen av det planlagte
verneforslaget. Departementet kan forlenge virketiden med inntil
to år.
§ 12 Høring av forslag til
verneforskrifter
Et forslag til en ny verneforskrift etter § 7
skal sendes på høring. Høringsforslaget skal beskrive området verneforskriften
skal omfatte, verneformålet og verneverdiene, avgrensingen av området,
andre verdier i området enn naturverdier og de følgene forslaget
antas å få.
Fristen for å gi høringsuttalelse skal være
minimum to måneder. Fristen kan fravikes i saker etter § 14 om mindre
endringer av eksisterende verneforskrifter.
§ 13 Begrunnelse for verneforskrifter
Ved fastsettelse av verneforskrift etter § 7
skal det utarbeides en begrunnelse som gjør rede for hvilket naturmangfold
og andre verdier forskriften omfatter, og hvordan forskriften bidrar
til å oppfylle nasjonale mål og internasjonale forpliktelser.
§ 14 Mindre endringer av
eksisterende verneforskrifter
Departementet kan gi forskrift om følgende mindre endringer
i eksisterende verneforskrifter:
-
a. endring av verneområdets
navn
-
b. retting av feil i verneforskriften
-
c. grenseendringer som omfatter mindre
arealer, og som ikke får nevneverdig betydning for private interesser
-
d. fastsettelse av forvaltningsmyndighet
og annen myndighet etter loven.
§ 15 Forskrifter om midlertidig
vern
Departementet kan gi forskrift om midlertidig
vern av bestemt angitte områder for å hindre reell risiko for alvorlig
eller uopprettelig skade på verneverdier.
Dersom en bestemt naturtype står i fare for
å forsvinne, kan departementet gi forskrift om midlertidige begrensninger
og forbud mot virksomhet som ytterligere kan true naturtypens fortsatte
eksistens.
Berørte myndigheter og interesser skal så langt
som mulig involveres i saksforberedelsen.
Bestemmelsene i §§ 9, 10 og 12 gjelder ikke
for forskrifter etter første og andre ledd. Når det er fastsatt
forskrift om midlertidig vern, skal en ordinær verneprosess igangsettes
eller fortsette uten ugrunnet opphold.
Overfor rettighetshavere som berøres av forskriften, gjelder
forvaltningslovens regler om enkeltvedtak.
Forskrifter om midlertidig vern gjelder for
maksimalt fire år etter kunngjøringen etter § 16. Departementet
kan forlenge virketiden med inntil to år.
§ 16 Kunngjøring av verneforskrifter
Forskrifter etter §§ 7 og 15 skal kunngjøres
etter forvaltningsloven § 38 og på en måte som er hensiktsmessig
for å gjøre berørte myndigheter og interesser kjent med forskriften.
Forskriften skal meddeles rettighetshavere i verneområdet etter
reglene i forvaltningsloven § 27. Kunngjøringen og meddelelsen skal
gjøre oppmerksom på retten til erstatning etter § 31 og fristen
etter § 32 første ledd i loven her.
Kapittel 4. Forvaltning av verneområder
§ 17 Restaurering og skjøtsel
i verneområder
Departementet kan foreta restaurering og skjøtsel for
å opprettholde eller oppnå den naturtilstand som er formålet med
vernet.
Berører restaurerings- eller skjøtselstiltak
rettigheter i verneområdet, skal rettighetshaveren så vidt mulig varsles
på forhånd. Økonomiske fordeler ved gjennomføring av restaurerings-
eller skjøtselstiltak skal tilfalle rettighetshaveren.
§ 18 Dispensasjon fra verneforskrifter
Departementet kan gi dispensasjon fra en verneforskrift
dersom
-
a. det ikke strider
mot forskriftens formål og ikke kan påvirke verneverdiene nevneverdig,
-
b. sikkerhetshensyn gjør det nødvendig,
eller
-
c. hensynet til vesentlige samfunnsinteresser
gjør det nødvendig.
Søknader om dispensasjon skal inneholde nødvendig
dokumentasjon om tiltakets virkning på verneverdiene. Ved dispensasjon
skal begrunnelsen vise hvordan virkningene dispensasjonen kan få
for verneverdiene, er vurdert, og hvilken vekt det er lagt på dette.
Ved vurderingen av om det skal gis dispensasjon
etter første ledd bokstav c, skal det gjøres en avveining mellom
hensynet til verneområdet og øvrige vesentlige samfunnsinteresser.
Det skal særlig legges vekt på verneområdets betydning for det samlede
nettverket av verneområder, og om et tilsvarende verneområde kan etableres
eller utvikles et annet sted. Tiltakshaveren kan pålegges å bære
rimelige kostnader ved ivaretakelsen, opprettelsen eller utviklingen
av et slikt tilsvarende område.
Trenger et tiltak tillatelse både etter bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven her og etter annen lov, kan tiltakshaveren
søke om tillatelse parallelt. Det skal i slike tilfeller først fattes
vedtak etter bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her, med
mindre noe annet er særlig fastsatt i eller i medhold av loven her.
§ 19 Endring og omgjøring
av tillatelser
Departementet kan oppheve eller endre vilkårene
i en tillatelse gitt i medhold av forskrift fastsatt etter § 7 femte
ledd tredje punktum eller av § 18, sette nye vilkår og om nødvendig
kalle tillatelsen tilbake hvis
-
a. det er nødvendig
for å hindre uforutsette vesentlige skadevirkninger på verneverdiene,
-
b. skadevirkningene på verneverdiene kan
minskes uten urimelig kostnad for tiltakshaveren,
-
c. ny teknologi gjør det mulig å redusere
ulempene for verneverdiene vesentlig,
-
d. tiltakshaveren i betydelig grad, gjentatte
ganger eller vedvarende overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold
av loven, eller
-
e. det for øvrig følger av ellers gjeldende
omgjøringsregler.
En tillatelse kan i alle tilfeller tilbakekalles
eller endres når det er gått ti år siden den ble gitt. Departementet kan
lempe på begrensninger og vilkår i en tillatelse dersom det kan
skje uten skadevirkninger av betydning for verneverdiene.
Ved avgjørelser etter første og andre ledd skal
det tas hensyn til kostnadene en endring eller omgjøring vil medføre
for tiltakshaveren, og de fordelene og ulempene endringen eller
omgjøring for øvrig vil medføre.
§ 20 Forvaltningsmyndighet
Departementet kan bestemme at et særskilt oppnevnt
organ er forvaltningsmyndighet for et verneområde opprettet med
hjemmel i loven her.
Kapittel 5. Tilsyn mv.
§ 21 Tilsyn
Departementet fører tilsyn med miljøtilstanden
i verneområdet og med at bestemmelsene gitt i og i medhold av loven
blir overholdt.
Den som kontrolleres eller er ansvarlig for
virksomheten, skal gi tilsynsmyndighetene nødvendig bistand og opplysninger
under utøvelse av tilsynet. Tilsynsmyndighetene kan under utøvelse
av tilsynet gi pålegg om å stanse fartøy eller fjerne redskaper
eller selv fjerne redskaper og forankring til redskaper og stanse
andre pågående aktiviteter om bord i fartøyet.
Tilsynet skal føres så effektivt som forholdene
tilsier, med minst mulig belastning for miljøet.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen
av tilsynet.
§ 22 Gransking
Når det er nødvendig for å utføre gjøremål etter
loven, skal tilsynsmyndighetene eller politiet ha uhindret adgang
til fartøyer, installasjoner eller anlegg der det foregår virksomhet
som kan påvirke eller kan antas å ha påvirket verneverdiene. Tilsynsmyndighetene
kan også kreve å få lagt frem og granske dokumenter eller annet materiale
som kan ha betydning for gjøremål etter loven.
§ 23 Opplysningsplikt
Enhver som har foretatt eller foretar seg noe
som kan påvirke verneverdiene, plikter etter pålegg fra tilsynsmyndighetene
og uten hinder av taushetsplikt å gi de opplysningene som tilsynsmyndighetene
trenger for å utføre sine gjøremål etter loven her.
Dersom det oppstår skade på verneverdiene eller fare
for alvorlig slik skade som følge av aktiviteter som reguleres,
skal den ansvarlige så fort som mulig varsle myndigheten etter loven,
med mindre faren allerede er avverget eller skaden gjenopprettet.
§ 24 Miljøvedtaksregister
Vedtak etter loven her skal registreres i Miljøvedtaksregisteret
opprettet i medhold av naturmangfoldloven § 68.
Kapittel 6. Håndheving og sanksjoner mv.
§ 25 Retting og avbøtende
tiltak
Departementet kan pålegge den ansvarlige å rette eller
stanse forhold som er i strid med loven her eller vedtak gjort med
hjemmel i loven.
Den som gjennom overtredelse av loven eller
vedtak gjort med hjemmel i loven forårsaker fare for forringelse
av verneverdiene, skal sette i verk tiltak for å forhindre slik
forringelse. Har det allerede inntrådt forringelse, skal ytterligere
forringelse forhindres. Om mulig skal tilstanden for verneverdiene
før overtredelsen skjedde, gjenopprettes ved egnede tiltak. Tiltak
som i seg selv kan medføre miljøforringelse av noen betydning, skal
bare iverksettes etter samtykke av departementet eller pålegg etter
første ledd.
Plikten etter andre ledd gjelder ikke i den
utstrekning det ut fra kostnadene og virkningene av tiltakene, miljøvirkningene
av overtredelsen og overtrederens skyld og økonomiske stilling ville
være særlig urimelig.
§ 26 Uforutsette miljøkonsekvenser
av lovlig virksomhet
Dersom det viser seg at tiltak som er i samsvar
med loven eller vedtak gjort i medhold av loven, medfører vesentlige
uforutsette konsekvenser for verneverdiene, skal den ansvarlige
treffe rimelige tiltak for å avverge eller begrense skader og ulemper.
Departementet kan pålegge den ansvarlige å utføre slike
tiltak innen en fastsatt frist. Når det kan skje uten særlig ulempe
for den ansvarlige, kan departementet gi pålegg om gjenoppretting
av den tidligere tilstanden for verneverdiene før overtredelsen
skjedde.
§ 27 Direkte gjennomføring
Blir et pålegg som inneholder krav som nevnt
i § 25 første ledd eller § 26 andre ledd, ikke etterkommet av den
ansvarlige, kan departementet sørge for iverksetting av tiltakene.
Departementet kan også sørge for iverksetting av tiltakene dersom
det haster av hensyn til verneverdiene, eller det ikke kan påvises
noen ansvarlig.
Utgifter til tiltak etter første ledd kan kreves
dekket av den ansvarlige. Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 28 Tvangsmulkt
For å sikre at bestemmelser gitt i eller i medhold
av loven her blir gjennomført, kan departementet fatte vedtak om
tvangsmulkt.
Tvangsmulkten begynner å løpe dersom den ansvarlige
oversitter den fastsatte fristen for retting av forholdet. Tvangsmulkt
kan fastsettes på forhånd dersom særlige grunner tilsier det, og
mulkten løper da fra en eventuell overtredelse tar til. Det kan
fastsettes at tvangsmulkten løper så lenge det ulovlige forholdet
varer, eller at den forfaller for hver overtredelse. Det løper likevel
ikke tvangsmulkt dersom etterlevelse er umulig på grunn av forhold
som ikke skyldes den ansvarlige. En tvangsmulkt kan fastsettes som
løpende mulkt eller engangsmulkt.
Tvangsmulkten pålegges den ansvarlige for overtredelsen.
Har overtredelsen skjedd på vegne av et selskap, en stiftelse eller
et annet selvstendig rettssubjekt eller et offentlig organ, skal
tvangsmulkten pålegges rettssubjektet eller organet. Er en tvangsmulkt
pålagt et selskap som inngår i et konsern, kan den påløpte tvangsmulkten
også inndrives hos morselskapet.
Departementet kan frafalle en påløpt tvangsmulkt. En
avgjørelse om slikt frafall regnes ikke som enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
§ 29 Overtredelsesgebyr
Departementet kan ilegge overtredelsesgebyr
til den som
-
a. overtrer bestemmelsene
i § 6 fjerde ledd og § 21 andre ledd første punktum, § 22, § 23
andre ledd, § 25 andre ledd og § 26 første ledd,
-
b. overtrer bestemmelser i en forskrift
gitt med hjemmel i § 7 første ledd og § 15 første og andre ledd,
-
c. overtrer bestemmelser i en enkelttillatelse
gitt med hjemmel i en forskrift som nevnt i bokstav b, eller dispensasjon
gitt med hjemmel i § 18 første ledd, eller
-
d. unnlater å etterkomme et særskilt pålegg
etter § 21 andre ledd andre punktum, § 23 første ledd, § 25 første
ledd og § 26 andre ledd.
Departementet kan gi forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes
to år etter at overtredelsen opphørte. Fristen avbrytes når det
gis forhåndsvarsel eller fattes vedtak om overtredelsesgebyr.
§ 30 Straff
Med bøter eller fengsel inntil ett år straffes
den som forsettlig eller uaktsomt
-
a. overtrer bestemmelsene
i § 6 fjerde ledd, § 21 andre ledd første punktum, § 22, § 23 andre
ledd, § 25 andre ledd og § 26 første ledd,
-
b. overtrer bestemmelser i en forskrift
gitt med hjemmel i § 7 første ledd og § 15 første og andre ledd,
-
c. overtrer bestemmelser i enkelttillatelser
gitt med hjemmel i en forskrift som nevnt i bokstav b eller dispensasjon
gitt med hjemmel i § 18 første ledd, eller
-
d. unnlater å etterkomme særskilt pålegg
etter § 21 andre ledd andre punktum, § 23 første ledd, § 25 første
ledd og § 26 andre ledd.
Grov overtredelse av bestemmelsene nevnt i første ledd
straffes med bøter eller fengsel inntil fem år. Ved avgjørelsen
av om overtredelsen er grov, skal det legges særlig vekt på om den
har medført eller voldt fare for betydelig skade på verneverdiene,
om skaden på verneverdiene må anses uopprettelig, graden av skyld,
og om overtrederen har truffet forebyggende eller avbøtende tiltak.
Kapittel 7. Erstatning
§ 31 Erstatning til rettighetshavere
Rettighetshavere i områder som blir helt eller
delvis vernet etter loven her, har rett til erstatning fra staten
for økonomisk tap når et vern medfører en vanskeliggjøring av igangværende
bruk. Dersom bruken krever tillatelse fra offentlig myndighet, gjelder
retten til erstatning bare hvis tillatelse er gitt før det foretas
kunngjøring etter § 10.
Når vilkårene for erstatning er oppfylt, fastsettes
erstatningen for tap i igangværende bruk i samsvar med utmålingsreglene
i lov om vederlag ved oreigning av fast eigedom. Ved anvendelsen
av lov om vederlag ved oreigning av fast eigedom § 10 skal tidspunktet
for fastsettelse av verneforskriften legges til grunn.
Departementet kan gi forskrift om hva som skal
regnes som igangværende bruk.
§ 32 Fremgangsmåten ved fastsetting
av erstatning
Et krav om erstatning etter § 31 skal fremsettes skriftlig
til departementet innen fire måneder fra verneforskriften er fastsatt.
Departementet kan forlenge fristen og gi oppfriskning for oversittelse.
Når det er fremsatt krav om erstatning, skal staten gi et tilbud
om erstatning senest ett år etter at verneforskriften ble fastsatt.
Bestemmelsene i tvisteloven om oppfriskning gjelder så langt de
passer.
Blir tilbudet ikke akseptert, kan rettighetshaveren senest
seks måneder etter at tilbudet ble gitt, sette frem krav for departementet
om at staten skal begjære skjønn styrt av tingretten til fastsetting
av erstatning.
Tingretten kan gi oppfriskning for oversittelse
av fristen i andre ledd etter reglene i tvisteloven. For saksomkostninger
ved underskjønn gjelder skjønnsprosessloven § 42. Ved overskjønn
begjært av staten skal staten dekke rettighetshavers nødvendige
omkostninger. Ved overskjønn begjært av rettighetshaveren gjelder
reglene i tvisteloven kapittel 20. Skjønnet holdes for øvrig etter
reglene i skjønnsprosessloven.
Kapittel 8. Avsluttende bestemmelser
§ 33 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.
§ 34 Endringer i andre lover
Fra den tiden loven her trer i kraft, gjøres
følgende endringer i andre lover:
1. I lov 21. juni 1996 nr. 38 om statlig
naturoppsyn skal § 2 første ledd nr. 7 til ny nr. 9 lyde:
-
7. lov 5. juni 2009
nr. 35 om naturområder i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven),
-
8. lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids-
og småbåter § 40, og
-
9. lov XX.XX
2025 nr. XX om vern av marin natur utenfor territorialfarvannet
2. I lov 13. juni 1997 nr. 42 om Kystvakten
skal § 11 første ledd bokstav g og ny bokstav h lyde:
-
g. lov av 15. mai
1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv.,
-
h. lov XX.XX 2025 nr. XX om vern
av marin natur utenfor territorialfarvannet.
3. I lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff skal
§ 240 andre ledd bokstav b lyde:
-
b. påfører betydelig
skade på område som er vernet ved vedtak med hjemmel i naturmangfoldloven kapittel
V eller eldre vernevedtak som nevnt i naturmangfoldloven § 77, svalbardmiljøloven kapittel
III, lov om Jan Mayen § 2, bilandsloven § 2 og
havvernloven §§ 7 eller 15.
4. I lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur
skal § 15 bokstav b til ny bokstav d lyde:
-
b. vedtatte vernetiltak
etter kapittel V i lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens
mangfold,
-
c. vedtatte vernetiltak etter lov 9. juni
1978 nr. 50 om kulturminner, eller
-
d. vedtatte vernetiltak etter
lov XX.XX 2025 nr. XX om vern av marin natur utenfor territorialfarvannet.