Kapittel 1 Generelle bestemmelser
§ 1 Virkeområde
Loven gir regler
om organiseringen av og virksomheten til Likestillings- og diskrimineringsombudet
(ombudet) og Diskrimineringsnemnda (nemnda).
Ombudets og nemndas
virksomhet omfatter:
-
a) likestillings-
og diskrimineringsloven, hvis ikke annet fremgår av denne loven
-
b) arbeidsmiljøloven
kapittel 13, med unntak av § 13-1 tredje ledd
-
c) eierseksjonsloven
§ 3 a
-
d) husleieloven
§ 1-8
-
e) bustadbyggjelagslova
§ 1-4
-
f) burettslagslova
§ 1-5
-
g) skipsarbeidsloven
kapittel 10, med unntak av § 10-1
Nemndas håndheving,
jf. § 7, omfatter ikke virksomheten til Stortinget, Riksrevisjonen,
Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget.
Den omfatter heller ikke virksomheten til domstolene, Domstoladministrasjonen,
Innstillingsrådet for dommere og Tilsynsutvalget for dommere.
§ 2 Forholdet til forvaltningsloven
Dersom ikke annet
er bestemt, gjelder forvaltningsloven for ombudets og nemndas virksomhet. Forvaltningsloven
§§ 35 og 51 femte ledd gjelder ikke. Dersom nemndas vedtak er kjent
ugyldig ved dom, gjelder likevel forvaltningsloven § 35 første ledd
bokstav c.
Nemndas vedtak og
beslutninger kan ikke påklages.
§ 3 Opplysningsplikt
Offentlige myndigheter
plikter uten hinder av taushetsplikt å gi ombudet og nemnda de opplysningene
som er nødvendige for å håndheve bestemmelsene nevnt i § 1 annet
ledd. Slike opplysninger kan også kreves av andre som har vitneplikt
etter tvisteloven. Tvisteloven § 24-8 tredje ledd gjelder tilsvarende.
Avgjørelse som nevnt i tvisteloven § 22-6 første ledd annet punktum,
§ 22-7, § 22-8 annet ledd, § 22-9 annet til fjerde ledd, § 22-10
annet punktum og § 22-11 annet ledd, treffes av tingretten.
Ombudet og nemnda
kan kreve bevisopptak ved domstolene, jf. domstolloven § 43 annet
ledd.
Kapittel 3 Diskrimineringsnemnda
§ 6 Nemndas organisering
Nemnda er et uavhengig
forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet. Kongen
eller departementet kan ikke instruere nemnda om nemndas
faglige virksomhet.
Nemnda inndeles
i tre avdelinger. Nemnda skal bestå av tre ledere og seks øvrige
medlemmer. Det skal i tillegg være seks varamedlemmer. Nemndas ledere
deltar i hver sin avdeling. En leder oppnevnes som administrativ
leder.
Nemndas ledere skal
oppfylle kravene til dommere i domstolloven § 53 første ledd og
§ 54 annet ledd. Nemndas ledere skal ha dommererfaring, med mindre
andre særlige kvalifikasjoner tilsier at slik erfaring ikke er nødvendig.
Medlemmer og varamedlemmer
oppnevnes av Kongen for fire år, med mulighet for én gangs gjenoppnevning.
Ved første gangs oppnevning oppnevnes halvparten av medlemmene og
varamedlemmene for to år.
Ansatte i ombudet
og departementet kan ikke oppnevnes som medlemmer i nemnda.
Sakene i nemnda
forberedes av et sekretariat. Sekretariatets leder ansettes av departementet.
§ 7 Nemndas ansvarsområde
Nemnda skal håndheve
bestemmelsene nevnt i § 1 annet ledd, med unntak av følgende bestemmelser
i likestillings- og diskrimineringsloven:
-
a) § 13 første ledd
om seksuell trakassering
-
b) § 18 om universell
utforming av IKT
-
c) § 24 om offentlige
myndigheters plikt til å arbeide for likestilling
-
d) § 25 om arbeidslivets
organisasjoners plikt til å arbeide for likestilling
-
e) § 26 om arbeidsgivers
plikt til å arbeide for likestilling
-
f) § 28 om kjønnsbalanse
i offentlige utvalg mv.
-
g) § 32 annet ledd
om behandling av lønnsopplysninger
-
h) § 39 om straff
for grov overtredelse av diskrimineringsforbudet som er begått av
flere i fellesskap
§ 8 Nemndas behandling av saken
Nemnda behandler
de sakene som bringes inn for den. En part, ombudet eller andre
med rettslig klageinteresse kan bringe en sak inn for nemnda.
Nemnda skal ikke
representere parten utad.
§ 9 Skriftlig og muntlig saksbehandling
Saksbehandlingen
i nemnda er skriftlig. Nemnda skal vurdere om det av hensyn til
sakens opplysning likevel bør gjennomføres muntlige forhandlinger. Avgjørelse
om muntlige forhandlinger kan treffes av nemndleder. I saker hvor
det er fremmet krav om oppreisning, har partene rett til muntlige
forhandlinger.
§ 10 Avvisning og henleggelse
Nemnda skal avvise
en sak som er avgjort av en domstol eller brakt inn for en domstol
til avgjørelse. Nemnda skal også avvise en sak dersom vilkårene
for å behandle saken ikke er oppfylt. Nemda kan avvise en sak hvis
saksforholdet ligger mer enn tre år tilbake i tid.
Nemnda kan henlegge
en sak dersom forholdet er av bagatellmessig art, forholdet det
er klaget over åpenbart ikke er i strid med de bestemmelser som
er nevnt i § 1 annet ledd, eller saken etter bevisets stilling ikke
lar seg opplyse tilstrekkelig. Beslutning om henleggelse skal grunngis.
Vedtak og beslutning
etter første og annet ledd kan fattes av nemndleder.
§ 11 Vedtaksmyndighet. Pålegg om stansing,
retting mv.
Nemnda kan treffe
vedtak dersom det foreligger et brudd på bestemmelser nevnt i § 1
annet ledd, med mindre annet er bestemt.
Nemnda kan med
de unntak som følger av §§ 14 og 15, pålegge stansing, retting og
andre tiltak som er nødvendige for å sikre at diskriminering, trakassering,
instruks eller gjengjeldelse opphører, og for å hindre gjentakelse.
Nemnda kan sette en frist for oppfyllelse av pålegget.
I saker der det
antas å medføre ulempe eller skadevirkning å avvente nemndas behandling
av saken, kan nemndleder treffe vedtak etter annet ledd.
§ 12 Oppreisning og erstatning
Nemnda kan treffe
vedtak om oppreisning i arbeidsforhold og ved arbeidsgivers valg
og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere,
jf. likestillings- og diskrimineringsloven § 38 annet ledd første
punktum, arbeidsmiljøloven § 13-9 og skipsarbeidsloven § 10-9.
Nemnda kan enstemmig
treffe vedtak om erstatning ved brudd på bestemmelsene nevnt i § 1
annet ledd, dersom innklagede ikke gjør gjeldende annet enn manglende
betalingsevne eller andre åpenbart uholdbare innsigelser.
§ 13 Tvangsmulkt
Nemnda kan treffe
vedtak om tvangsmulkt for å sikre gjennomføring av pålegg etter
§ 11 dersom fristen for å etterkomme pålegget er oversittet. Tvangsmulkt
fastsettes som engangstvangsmulkt eller løpende dagmulkt. Tvangsmulkten
begynner å løpe dersom frist for å etterkomme pålegget oversittes,
og den skal løpe fram til pålegget er oppfylt.
Beslutning om ileggelse
av tvangsmulkt kan treffes av nemndleder. En part kan begjære at
en beslutning om ileggelse av tvangsmulkt skal prøves på ny. Forvaltningsloven
§§ 28–36 gjelder tilsvarende.
Nemnda kan sette
ned eller frafalle ilagt tvangsmulkt når særlige grunner taler for
det.
Tvangsmulkten tilfaller
staten, og den kreves inn av Statens innkrevingssentral.
Departementet kan
i forskrift gi regler om tvangsmulktens størrelse, varighet og andre
bestemmelser om fastsettelse og gjennomføring.
§ 14 Nemndas myndighet overfor andre
forvaltningsorganer
Nemnda kan ikke
treffe vedtak om at andre forvaltningsorganers vedtak innebærer
brudd på bestemmelser nevnt i § 1 annet ledd. Dette gjelder likevel
ikke enkeltvedtak truffet av forvaltningsorganer i deres utøvelse
av arbeidsgiverfunksjoner. Nemnda kan ikke i noe tilfelle treffe
vedtak rettet mot Kongen eller departementene.
I tilfeller som
nevnt i første ledd skal nemnda gi en uttalelse om hvorvidt det
forholdet som er brakt inn for nemnda, innebærer brudd på bestemmelsene nevnt
i § 1 annet ledd. Dette gjelder likevel ikke saker om utnevning
av dommere i statsråd.
§ 15 Nemndas forhold til Arbeidsretten
Reiser en sak for
nemnda indirekte spørsmål om en tariffavtales eksistens, gyldighet
eller forståelse, kan hver av partene i tariffavtalen få dette spørsmålet avgjort
av Arbeidsretten.
Nemnda kan gi en
uttalelse om hvorvidt en tariffavtale eller bestemmelse i tariffavtale
som er brakt inn for nemnda, er i strid med bestemmelsene nevnt i
§ 1 annet ledd. Partene i tariffavtalen kan i slike tilfeller bringe
spørsmålet om avtalens forhold til en bestemmelse nevnt i § 1 annet
ledd inn for Arbeidsretten.
Sak for nemnda
som bringes inn for Arbeidsretten etter første ledd eller annet
ledd annet punktum, stilles i bero til spørsmålet er ferdig behandlet
av Arbeidsretten.
Nemnda kan ikke
treffe avgjørelser som hører under Arbeidsretten etter lov 27. januar
2012 nr. 9 om arbeidstvister og lov 18. juli 1958 nr. 2 om offentlige
tjenestetvister.
§ 16 Domstolsbehandling
Nemndas vedtak
og beslutning om ileggelse av tvangsmulkt kan bringes inn for domstolene
til full prøving av saken. Søksmål om overprøving av nemndas
vedtak eller beslutning om ileggelse av tvangsmulkt må reises innen
tre måneder fra det tidspunktet partene ble underrettet om vedtak
eller beslutning i nemnda. Reises ikke søksmål innen fristen, har
vedtaket virkning som rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene
som gjelder dommer. Nemnda kan gi oppfriskning for oversittelse
av fristen i annet punktum etter reglene i tvisteloven §§ 16-12–16-14.
Vedtaket om oppfriskning kan bringes inn for tingretten.
Søksmål om gyldigheten
av nemndas vedtak og beslutninger rettes mot staten ved nemnda og
anlegges for Oslo tingrett jf. tvisteloven § 4-4 (4) første punktum.
Det samme gjelder lovligheten av forhold knyttet til ileggelse av
tvangsmulkt etter § 13.
§ 17 Forholdet til de alminnelige domstoler
Så lenge en sak
er til behandling i nemnda, kan ikke sakens parter bringe den inn
for tingretten. Saken regnes for å være under behandling fra nemnda mottok
klagen.
Er søksmål reist
ved tingretten og en part ønsker saken avgjort av nemnda, kan retten
stanse den videre behandlingen etter begjæring av parten. Tvisteloven
§ 16-15, § 16-18 tredje og fjerde ledd og § 16-19 gjelder tilsvarende.
Ved rettens avgjørelse av om saken skal stanses, skal det legges
vekt på om det er rimelig å stanse saken i påvente av nemndas avgjørelse når
hensyn tas til tidsbruken og kostnadene som vil påløpe for partene
ved stansing. Saken bringes i gang igjen i tingretten etter begjæring
fra en av partene, men tidligst etter at vedtak er fattet, og senest
innen én måned etter at vedtaket er forkynt.
§ 18 Straff for overtredelse av pålegg
og brudd på opplysningsplikten
Den som forsettlig
eller uaktsomt unnlater å etterkomme pålegg etter § 11 eller å oppfylle
opplysningsplikten etter § 3, straffes med bøter.
Overtredelse foretatt
av en person i underordnet stilling straffes ikke hvis overtredelsen
vesentlig skyldes underordningsforholdet.
§ 19 Påtale
Overtredelse av
§ 18 påtales kun etter begjæring av nemnda, med mindre offentlig
påtale kreves av allmenne hensyn.
Påtalemyndigheten
kan i forbindelse med straffesaken kreve dom for tiltak for å sikre
at den lovstridige handlingen, unnlatelsen eller gjengjeldelsen opphører,
og for å hindre at den gjentas.
§ 20 Gjenåpning
Nemndas rettskraftige
vedtak og beslutninger kan gjenåpnes etter begjæring fra en part.
Saken kan gjenåpnes dersom
-
a) det foreligger
brudd på habilitetskrav i forvaltningsloven § 6
-
b) det foreligger
andre saksbehandlingsfeil og det ikke kan utelukkes at feilen var
bestemmende for vedtakets innhold
-
c) opplysninger
om faktiske forhold som var ukjent da saken ble avgjort, tilsier
at vedtaket høyst sannsynlig ville blitt et annet.
Saken kan ikke
gjenåpnes
-
a) av en grunn
som ble forkastet ved sakens behandling
-
b) av en grunn
som parten burde ha gjort gjeldende under sakens ordinære behandling,
ved søksmål til tingretten eller ved begjæring om oppfriskning
-
c) dersom det er
rimelig sannsynlighetsovervekt for at en ny behandling av saken
ikke vil lede til en endring av betydning for parten.
Vedtak om gjenåpning
treffes av nemndleder.
Avslag på begjæring
om gjenåpning kan bringes inn for tingretten. For øvrig gjelder
tvisteloven §§ 31-6 til 31-9 så langt de passer.
Dersom nemnda treffer
vedtak om gjenåpning, har parten krav på å få dekket sakskostnader
etter reglene i forvaltningsloven § 36 første ledd. Forvaltningsloven
§ 36 annet ledd gjelder ikke.
§ 21 Retting og tilleggsavgjørelse
Nemnda kan rette
et vedtak som på grunn av skrive- eller regnefeil, misforståelse,
forglemmelse eller lignende klar feil har fått en utforming som
ikke stemte med nemndas mening.
Er det ikke truffet
avgjørelse om noe som skulle vært avgjort, kan tilleggsavgjørelse
avsies dersom begjæring om det fremmes innen fristen for å bringe saken
inn for tingretten, jf. § 16 første ledd.
Nemndleder kan
treffe vedtak etter første og annet ledd.
For øvrig gjelder
tvisteloven §§ 19-8 og 19-9 tilsvarende.