vedtak til lov
om endringer i markedsføringsloven
og angrerettloven (håndhevingsreglene)
I
I lov 9. januar
2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. gjøres
følgende endringer:
§ 24 første ledd skal lyde:
Konkurranseloven
§ 10 gjelder ikke ved bruk av kontraktsvilkår som er fremforhandlet
i samarbeid med Forbrukertilsynet.
§ 32 skal lyde:
§ 32 Myndighetene og deres uavhengighet
mv.
Forbrukertilsynet og Markedsrådet
skal føre kontroll med næringsdrivendes
handelspraksis og avtalevilkår i samsvar med kapittel 7.
Forbrukertilsynet og Markedsrådet
er faglig uavhengige forvaltningsorganer som er administrativt underordnet
departementet. Kongen og departementet kan ikke styre Forbrukertilsynets
eller Markedsrådets utøving av myndighet i enkeltsaker eller generelle
lovtolkning. Departementet behandler ikke avgjørelser fattet av
Forbrukertilsynet eller Markedsrådet. Departementet behandler likevel
klager på andre avgjørelser enn vedtak som Markedsrådet treffer
i første instans, som kan påklages etter forvaltningsloven. Departementet
behandler også klager på avslag på begjæring om innsyn etter offentleglova.
Dersom en næringsvirksomhet
som faller inn under denne loven, også går inn under regulerings-
eller kontrollbestemmelser i andre lover, kan Kongen gi nærmere
regler om den innbyrdes avgrensningen av de forskjellige myndighetenes virkeområde
og om samarbeidet mellom dem.
§ 33 skal lyde:
§ 33 Myndighetenes organisering
Forbrukertilsynet ledes av en direktør.
Direktøren åremålsbeskikkes av Kongen for en periode på seks år,
med mulighet for gjenoppnevning én gang.
Markedsrådet skal ha en leder, en
nestleder og så mange medlemmer som er nødvendig for å utføre Markedsrådets
oppgaver.
Markedsrådets leder og nestleder
skal fylle kravene til dommere i domstolloven § 53 første ledd og § 54
annet ledd. Leder, nestleder og øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen
for fire år.
§ 34 skal lyde:
§ 34 Opplysningsplikt og gransking
Enhver plikter å
gi Forbrukertilsynet eller
Markedsrådet de opplysningene disse myndighetene krever for
å kunne utføre sine gjøremål etter loven, herunder opplysninger
som er nødvendige for å vurdere om en handelspraksis er urimelig.
Opplysningene kan kreves gitt skriftlig eller muntlig, innen en
fastsatt frist.
Forbrukertilsynet og Markedsrådet
kan foreta slik gransking og besiktigelse, herunder kreve utlevert
dokumenter, gjenstander, vareprøver eller annet, som de finner påkrevet
for å utføre sine gjøremål etter loven. Om nødvendig kan det anmodes
om bistand fra politiet.
Taushetsplikten som følger av lov,
pålegg eller avtale, er ikke til hinder for opplysningsplikten,
eller retten til å foreta gransking og besiktigelse, etter denne
paragrafen. Dette gjelder likevel ikke opplysninger, dokumenter,
gjenstander, vareprøver eller annet som er omfattet av taushetsplikten
som nevnt i straffeprosessloven §§ 117 til 120. Når det er mistanke
om overtredelse av bestemmelser som Forbrukertilsynet fører tilsyn
med etter § 35 første ledd, og særlige hensyn gjør det nødvendig,
kan en tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller
-tjeneste pålegges å gi opplysninger om avtalebasert hemmelig telefonnummer
eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse,
selv om opplysningene er omfattet av straffeprosessloven § 118 første
ledd.
§ 35 skal lyde:
§ 35 Forbrukertilsynets oppgaver
Forbrukertilsynet fører
tilsyn med at bestemmelsene i
denne loven kapittel
1 til 5, og bestemmelsene gitt
i medhold av denne loven, overholdes. Forbrukertilsynet skal
videre føre slikt tilsyn som det er pålagt etter annet regelverk.
Forbrukertilsynet fører
tilsyn ut fra hensynet til forbrukerne. Tilsynet etter § 2 annet
ledd skjer likevel ut fra hensynet til likestilling mellom kjønnene, særlig
med vekt på hvordan kvinner fremstilles. Tilsynet etter § 10 med
forskrifter skjer ut fra hensynet til at forbrukerne skal kunne
orientere seg i markedet og enkelt sammenligne priser.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Forbrukertilsynets saksbehandling
og vedtakskompetanse
Forbrukertilsynet skal
av eget tiltak, eller etter henvendelse fra andre, søke å påvirke
næringsdrivende til å innrette seg etter bestemmelsene som Forbrukertilsynet skal
føre tilsyn med etter § 35,
herunder ved å føre forhandlinger med de næringsdrivende eller deres
organisasjoner.
Dersom Forbrukertilsynet finner
at en næringsdrivende handler i strid med bestemmelsene nevnt i § 35,
kan Forbrukertilsynet kreve skriftlig bekreftelse på at det ulovlige
forholdet skal opphøre, eller fatte vedtak.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Markedsrådets oppgaver mv.
Markedsrådet behandler klager på Forbrukertilsynets vedtak,
øvrige avgjørelser som kan påklages etter forvaltningsloven og avgjørelser
etter annet ledd. Markedsrådet behandler også klager på avgjørelser
andre instanser enn Forbrukertilsynet har avgjort, når dette følger
av annet regelverk.
Forbrukertilsynets avgjørelser om
at vilkår eller handelspraksis er lovlig, eller at en sak ikke skal prioriteres,
kan klages inn for Markedsrådet av næringsdrivende eller forbrukere som berøres
av handlingen eller vilkåret, eller av en sammenslutning av næringsdrivende,
forbrukere eller lønnstakere.
Markedsrådets vedtak
kan ikke påklages.
§ 38 skal lyde:
§ 38 Forskrift
Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om Forbrukertilsynets og
Markedsrådets organisering,
oppgaver og saksbehandling.
§ 39 skal lyde:
§ 39 Forbrukertilsynets og Markedsrådets
vedtak
Forbrukertilsynet og Markedsrådet
kan, dersom de finner at inngrep tilsies av hensyn som nevnt i § 35 annet ledd, fatte
enkeltvedtak om
Vedtak kan også
rettes mot medvirkere. Dette gjelder likevel ikke ved vedtak mot
reklame i strid med kringkastingsloven § 3-1
annet ledd og forskrifter gitt i medhold av kringkastingsloven § 3-1
fjerde ledd. § 48 femte ledd gjelder tilsvarende.
Søksmål over Markedsrådets eller
Forbrukertilsynets vedtak må reises innen seks måneder fra parten
mottok underretning om vedtaket. Fristen beregnes etter reglene
i domstolloven §§ 148 og 149. Det kan gis oppfriskning for oversittelse
av fristen etter reglene i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14.
Et vedtak gjelder i fem år dersom
ikke annet fremgår av vedtaket. Vedtaket kan maksimalt gjelde i ti
år. Vedtaket kan fornyes.
§ 40 første ledd skal lyde:
Handlinger som
strider mot bestemmelser som nevnt i § 35 første ledd, kan forbys.
Det kan også forbys å nytte eller tilsikte å nytte vilkår som nevnt
i § 22.
Overskriften i § 41 skal
lyde:
§ 41 Påbudsvedtak
§ 42 nytt tredje ledd skal
lyde:
For å sikre at pålegg om å gi opplysninger
etter § 34 etterkommes, kan det fastsettes en tvangsmulkt som den
som pålegget retter seg mot, skal betale dersom pålegget ikke etterkommes.
Annet ledd første punktum gjelder tilsvarende.
Nåværende tredje
og fjerde ledd blir fjerde og femte ledd.
§ 42 nytt sjette ledd skal
lyde:
Departementet kan ved
forskrift fastsette nærmere regler om ileggelse av tvangsmulkt.
§ 43 første ledd skal lyde:
Ved forsettlig
eller uaktsom overtredelse av § 6, § 10,
§ 11, § 12, § 13, § 13 a, § 14 første ledd, § 15, § 16, § 16 a første ledd bokstav a, § 17,
§ 18, § 20 annet ledd eller av forskrift i medhold av
§ 6 femte ledd eller § 10, som anses som vesentlig
eller har skjedd gjentatte ganger, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr
som den som vedtaket retter seg mot, skal betale.
§ 43 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan ved
forskrift gi nærmere regler om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 45 skal lyde:
§ 45 Adgang til å bringe saker inn for
Forbrukertilsynet og Markedsrådet
Utenlandske myndigheter
og organisasjoner som er oppført på listen over godkjente institusjoner
som etter EØS-avtalens bestemmelser offentliggjøres av EU-kommisjonen
i De Europeiske Fellesskapers Tidende og i EØS-tillegget til dette,
kan bringe sak inn for Forbrukertilsynet og
Markedsrådet med sikte på å få nedlagt forbud mot handling som nevnt
i § 44 annet ledd.
II
I lov 20. juni
2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg
utenom faste forretningslokaler gjøres følgende endringer:
§ 41 skal lyde:
§ 41 Tilsyn og håndheving
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal
føre kontroll med
at bestemmelser i, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, overholdes. Kontrollen utøves i samsvar med
reglene i markedsføringsloven §§ 32 til 42.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Overtredelsesgebyr
Ved forsettlig eller uaktsom
overtredelse av § 8 første og tredje ledd, § 10 første ledd, § 11,
§ 14, § 15, § 16 første og annet ledd, § 17, § 18, § 24 første ledd,
§ 28, § 30, § 32, § 36 fjerde ledd, § 39 annet ledd, eller av fo rskrift i medhold av
§ 8 eller § 29, som anses som vesentlig eller har skjedd
gjentatte ganger, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr som den
som vedtaket retter seg mot, skal betale. Ved vedtak om overtredelsesgebyr
gjelder markedsføringsloven § 43 annet og tredje ledd tilsvarende.
Departementet kan ved
forskrift gi nærmere regler om ileggelse av tvangsmulkt og utmåling
av overtredelsesgebyr.
III