vedtak til lov
om endringer i postloven
mv. (tilgang til sonenøkkelsystemer)
I
I lov 4. september
2015 nr. 91 om posttjenester (postloven) gjøres følgende endringer:
§ 4 nytt nummer 9 og 10 skal
lyde:
-
9. sonenøkkel: systemnøkler eller
andre adgangsmekanismer som i en bestemt geografisk sone åpner hovedlokk
i et postkasseanlegg eller inngangsdør som fører til postkasseanlegg
-
10. sonenøkkelsystem: et system som
administrerer, vedlikeholder og drifter bruk av sonenøkler, herunder
inndeler i soner, fastsetter tekniske løsninger og rutiner for bruk
og oppbevaring av sonenøkler
§ 11 første ledd skal lyde:
Tilbyder med leveringsplikt
skal føre et produktregnskap for regulatoriske formål som viser
resultat for hver av de leveringspliktige tjenestene. Produktregnskapet skal også vise
en samlet oppstilling av anvendt kapital for leveringspliktige tjenester. Det
skal være regnskapsmessig skille mellom leveringspliktige tjenester
og annen virksomhet.
§ 19 nytt tredje ledd skal lyde:
Utleveringspostkasse kan settes opp
på fremmed grunn når leveringspliktig tilbyder finner det nødvendig
av hensyn til en effektiv postomdeling og det ikke volder særlig
skade eller ulempe.
Nåværende tredje
ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 33 skal lyde:
§ 33 Tilgang til sonenøkkelsystem
For å legge til rette for levering
av postsendinger til utleveringspostkasser i postkasseanlegg kan
myndigheten pålegge Posten Norge AS kostnadsfritt å gi tilgang til
sonenøkler som hører til hovedlokk i postkasseanlegg og til inngangsdører
som fører til slike postkasseanlegg. Myndigheten kan pålegge Posten Norge
AS kostnadsfritt å gi tilgang til de innarbeidede ordningene for
forvaltning av slike nøkler og adgangsmekanismer, og utvikle disse
til felles sonenøkkelsystemer i samarbeid med andre tilbydere. Myndigheten
kan også pålegge tilbydere eller andre som disponerer sonenøkler
kostnadsfritt å gi tilgang til disse. Administrasjon og drift av
sonenøkkelsystem skal skje på åpne, objektive og ikke-diskriminerende vilkår,
og skal ivareta sikkerhet og personvern.
Av hensyn til sikkerhet og personvern
for gård-eiere og postkasseeiere kreves tillatelse fra myndigheten
for å få tilgang til sonenøkkelsystem. Tilbyder med tilgang til
sonenøkler skal ivareta disse på en sikker måte. Gårdeiere og postkasseeiere
som omfattes av sonenøkkelsystemet, plikter å gi tilgang til tilbyder
med tillatelse fra myndigheten.
Tilbydere som deltar i sonenøkkelsystem,
skal dekke kostnadene til etablering, utvikling og daglig drift
av sonenøkkelsystemet forholdsmessig mellom seg. Tilbyder som er
ansvarlig for omkoding eller utskifting av nøkkelsylinder i en sone,
skal bære kostnadene for dette. Når ansvaret ikke kan fastslås,
skal kostnadene fordeles forholdsmessig mellom tilbyderne i sonen
som deltar i sonenøkkelsystemet.
Myndigheten kan gi forskrift og fatte
enkeltvedtak om organisering og drift av felles sonenøkkelsystem,
om tilgangen til sonenøkkelsystem og om krav til tilbydere som gis
tilgang til slike system, herunder om:
-
1. samarbeid, drift, sikkerhet, interne
rutiner og kontrollsystemer
-
2. finansiering av felles sonenøkkelforvaltning
på system- og sonenivå, fordeling av kostnader mellom tilbydere,
herunder for å tre inn og ut av systemet, og soliditet og sikkerhetsstillelse
-
3. endring og oppgradering
-
4. overgang til elektroniske adgangssystemer,
herunder tilrettelegging av sonenøkkelsystemet
-
5. etablering av tillatelsesordninger
for tilgang til sonenøkkelsystem
-
6. rapporteringsordninger
-
7. ansvar og ansvarsbegrensning
Myndigheten kan også gi forskrift
og fatte enkeltvedtak om tilgang til nøkler og andre adgangsmekanismer
som åpner postkasseanlegg som ikke er tilgjengelige for allmennheten,
men som ikke er en del av sonenøkkelsystemer.
Ny § 33 a skal lyde:
§ 33 a Tilgang til postboksanlegg
Eier av postboksanlegg skal gi tilbyderen
tilgang til postboksanlegget for å distribuere postsendinger. Tilbyderen
skal dekke kostnadene ved slik tilgang.
Myndigheten kan gi forskrift eller
fatte enkeltvedtak om tilgang til postboksanlegg og om kostnadsdekningen.
§ 39 skal lyde:
§ 39 Tilbyders klageordning
Tilbyderen skal ha
en klageordning for egne brukere.
Tilbydere som deltar i sonenøkkelsystemet
etter §- 33, skal i fellesskap ha en ordning for behandling av klager
om misbruk av sonenøkler, med klagerett for gårdeiere og postkasseeiere
som omfattes av sonenøkkelsystemet.
Klageordningen etter første og annet ledd skal være
vederlagsfri, enkel å bruke og sikre at klager behandles
rettferdig og raskt. Avgjørelser i klagesaker skal begrunnes.
Brukerne skal opplyses om klageordningen og om klageadgang
til brukerklagenemnda etter § 40.
Myndigheten kan gi
forskrift om omfang, innhold, rapportering og organisering av klageordningen.
§ 40 første ledd skal lyde:
Brukerklagenemda
for posttjenester skal behandle klager på posttjenester i forbrukerforhold, og klager fra gårdeiere og postkasseeiere
om misbruk av sonenøkler etter § 39 annet ledd. Både forbrukere
og små bedrifter omfattes av klageordningen.
§ 41 første ledd nummer 3 skal
lyde:
§ 41 annet ledd skal lyde:
Enkeltvedtak etter § 33 som gir
en tilbyder tillatelse til å få tilgang til sonenøkkelsystemer og
nøkler utenfor sonenøkkelsystemer, kan ikke påklages. Myndighetens
avgjørelse om avvisning av en sak etter § 33 kan heller ikke påklages.
Nåværende annet
og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde ledd.
§ 47 første, annet og nye tredje
og fjerde ledd skal lyde:
Myndigheten kan
si opp en avtale etter § 6 eller trekke tilbake tillatelse gitt
i medhold av § 18 når det foreligger vesentlige eller gjentatte
brudd på vilkårene og pålegg om retting etter § 46 ikke er etterkommet,
eller når andre viktige samfunnshensyn gjør
det nødvendig. Myndigheten kan trekke tilbake tillatelse gitt i
medhold av § 33 når
det foreligger brudd på vilkårene for tilgang eller brudd på andre vedtak gitt
i eller i medhold av lov.
Tilbakekall av tillatelse
etter § 18 eller oppsigelse etter
§ 6 får virkning ett år etter at det er gitt forhåndsvarsel
etter forvaltningsloven § 16.
Dersom brudd på vilkår utgjør en
overhengende fare for sikkerhet eller personvern eller for at tilbud om
leveringspliktige posttjenester ikke opprettholdes, kan myndigheten
trekke tilbake tillatelsen uten å forhåndsvarsle partene etter forvaltningsloven
§ 16. Det samme gjelder dersom andre viktige samfunnshensyn tilsier
det. Vedtak om tilbakekall kan gis umiddelbar virkning.
En tilbyder kan ikke kreve erstatning
fra staten for tap som skyldes at en tillatelse trekkes tilbake
etter første og tredje ledd.
§ 49 første ledd nr. 1, 2 og
3 skal lyde:
-
1. overtrer §§ 7,
13, 17, 18, 20, 23, 26, 30, 32, 33, 33
a, 34, 43 eller 44
-
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel i §§ 7, 9, 10, 12, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25,
26, 27, 28, 32, 33, 33 a,
34, 42 eller 44
-
3. unnlater å etterkomme
enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i §§ 7, 10, 16, 17, 18, 23, 26,
32, 33, 33 a, 34,
42, 44, 46 eller 48
§ 51 første ledd nr. 2 og 3
skal lyde:
-
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel §§ 20, 21, 33 eller
44
-
3. unnlater å etterkomme
enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i §§ 33,
44 eller 46
§ 53 første og annet ledd skal
lyde:
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kan kreve gebyr og sektoravgift fra
tilbydere av posttjenester til dekning av kostnader knyttet til
forvaltningsoppgaver etter denne loven.
Myndigheten kan
gi forskrifter om gebyr og
sektoravgift til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, herunder
kan tilbydere med liten omsetning unntas fra plikten til å betale
sektoravgift.
§ 55 oppheves.
II
I lov 21. juni
2002 nr. 44 om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten
Norge AS' ekspedisjonsnett gjøres følgende endringer:
§ 2 nytt annet og tredje ledd
skal lyde:
Myndigheten skal etter anmodning
fra Posten Norge AS dekke nettokostnadene ved offentlige midler
dersom plikten etter første ledd innebærer en urimelig økonomisk
byrde. Posten Norge AS skal i anmodningen legge frem en beregning
over nettokostnadene knyttet til plikten etter første ledd.
Myndigheten kan gi forskrift og
fatte enkeltvedtak om beregning av kostnader etter denne bestemmelsen.
III
Lovene gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelser trer
i kraft på ulikt tidspunkt.