vedtak til lov
om organisering
av forskningsetisk arbeid (forskningsetikkloven)
§ 1 Formål
Loven skal bidra
til at forskning i offentlig og privat regi skjer i henhold til
anerkjente forskningsetiske normer.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder forskere
og forskning i Norge. På Svalbard og Jan Mayen gjelder loven dersom forskningen
drives av forskere ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en
vesentlig del av midlene kommer fra Norge.
Granskingsutvalget
kan videre uttale seg om forskning i utlandet dersom forskningen
drives av forsker ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en vesentlig
del av midlene kommer fra Norge.
§ 3 Uavhengighet
Komiteer og utvalg
oppnevnt med hjemmel i denne loven skal være faglig uavhengige.
§ 4 Forskeres aktsomhetsplikt
Forskere skal opptre
med aktsomhet for å sikre at all forskning skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske
normer. Dette gjelder også under forberedelser til forskning, rapportering
av forskning og andre forskningsrelaterte aktiviteter.
§ 5 Krav til forskningsinstitusjoner
Forskningsinstitusjoner
er offentlige eller private institusjoner som har forskning som
en av sine hovedoppgaver.
Forskningsinstitusjoner
skal sikre at forskningen ved institusjonen skjer i henhold til
anerkjente forskningsetiske normer. Institusjonen har ansvaret for:
-
a) nødvendig opplæring
av kandidater og ansatte i anerkjente forskningsetiske normer og
-
b) at alle som utfører
eller deltar i forskningen, er kjent med anerkjente forskningsetiske
normer.
§ 6 Behandling av uredelighetssaker
ved forskningsinstitusjoner
Forskningsinstitusjoner
har ansvar for å behandle saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer. Forvaltningsloven kapittel IV og V gjelder for disse sakene.
Forskningsinstitusjoner
skal ha et redelighetsutvalg. Utvalget skal ha nødvendig kompetanse
i forskning, forskningsetikk og jus. Utvalget skal ha minst ett
medlem som ikke er ansatt ved institusjonen.
Forskningsinstitusjoner
skal fastsette retningslinjer for behandling av saker om mulige
brudd på anerkjente forskningsetiske normer. Retningslinjene skal
også angi når det som ledd i behandlingen av slike saker skal innhentes
en uttalelse fra redelighetsutvalget.
Forskningsinstitusjoner
skal rapportere saker om mulige alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer til Granskingsutvalget.
Uttalelser som konkluderer
med at en forsker har opptrådt vitenskapelig uredelig, kan påklages
av forskeren til Granskingsutvalget, jf. § 7 annet ledd. Forvaltningsloven
kapittel VI gjelder med de begrensninger som følger av denne loven.
§ 7 Granskingsutvalget
Departementet oppnevner
et nasjonalt utvalg for gransking av uredelighet i forskning. Granskingsutvalget
skal ha nødvendig kompetanse i forskning og forskningsetikk. Lederen
skal ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap.
Granskingsutvalget
er klageinstans for uttalelser hvor det konkluderes med at en forsker
har opptrådt vitenskapelig uredelig. Utvalget kan også behandle saker
om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske normer på eget initiativ.
Forvaltningsloven kapittel IV og V gjelder for disse sakene. Granskingsutvalgets uttalelser
er endelige og kan ikke påklages videre.
Granskingsutvalget
skal veilede forskningsinstitusjoner om behandling av saker om mulige
brudd på anerkjente forskningsetiske normer.
§ 8 Uttalelser i uredelighetssaker
I uttalelser fra
forskningsinstitusjoner etter § 5, redelighetsutvalg etter § 6 annet
ledd og Granskingsutvalget etter § 7 i saker om mulige brudd på
anerkjente forskningsetiske normer skal det alltid tas stilling
til:
-
a) om forskeren
har opptrådt vitenskapelig uredelig eller ikke,
-
b) om det foreligger
systemfeil ved institusjonen og
-
c) om det vitenskapelige
arbeidet bør korrigeres eller trekkes tilbake.
Med vitenskapelig
uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre
alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer som er begått
forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller
rapportering av forskning.
§ 9 Nasjonale forskningsetiske komiteer
Departementet oppnevner
nasjonale forskningsetiske komiteer som til sammen dekker
alle fagområder, og bestemmer hver komités ansvarsområde. Medlemmene
oppnevnes av departementet etter forslag fra relevante organer.
Hver komité skal ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner,
etikk og jus, og skal ha minst én lekrepresentant.
Komiteene skal være
rådgivende organer innen forskningsetikk.
§ 10 Regionale komiteer for medisinsk
og helsefaglig forskningsetikk
Departementet oppnevner
regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk.
Hver komité skal ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner,
etikk og jus, og skal ha minst én lekrepresentant.
Komiteenes ansvarsområder
følger av helseforskningsloven og annen lovgivning som legger oppgaver
til komiteene.
Den nasjonale forskningsetiske
komité for medisin og helsefag er klageinstans for komiteenes vedtak,
også for vedtak etter offentleglova. Den nasjonale komiteens avgjørelse
er endelig og kan ikke påklages videre.
§ 11 Unntak fra offentlighet
Offentleglova § 24
annet ledd gjelder for saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer etter denne loven.
§ 12 Forskrifter
Departementet kan
gi forskrift med nærmere regler om oppnevning av og saksbehandling
i komiteer og utvalg etter loven.
§ 13 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft
på det tidspunktet Kongen bestemmer.
Fra samme tid oppheves
lov 30. juni 2006 nr. 56 om behandling av etikk og redelighet i
forskning.
§ 14 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 1. april 2005 nr. 15
om universiteter og høyskoler skal § 4-13 første ledd lyde:
(1) Institusjonen
kan vedta tvungen avslutning av doktorgradsutdanning ved vitenskapelig
uredelighet etter forskningsetikkloven § 8 annet ledd. Departementet
eller særskilt klageorgan oppnevnt av dette, jf. § 5-1 syvende ledd,
er klageinstans for vedtak om tvungen avslutning etter dette ledd.
2. I lov 20. juni
2008 nr. 44 om medisinsk og helsefaglig forskning gjøres
følgende endringer:
§ 9 første ledd skal lyde:
Forskningsprosjektet
må være forhåndsgodkjent av den regionale komiteen for medisinsk
og helsefaglig forskningsetikk, jf. forskningsetikkloven § 10 første
ledd.
§ 10 tredje ledd skal lyde:
Vedtak vedrørende
forhåndsgodkjenning kan påklages til Den nasjonale forskningsetiske
komité for medisin og helsefag, jf. forskningsetikkloven § 10 tredje
ledd.