vedtak til lov
om Forbrukerklageutvalget
(forbrukerklageloven)
§ 1 Forbrukerklageutvalgets virkeområde
Forbrukerklageutvalget
behandler klager:
-
a) om kjøp av ting
til forbruker og om ytelser som selgeren eller andre har påtatt
seg overfor kjøperen i tilknytning til kjøpet,
-
b) om håndverkertjenester
etter håndverkertjenesteloven,
-
c) om avtaler etter
angrerettloven.
Forbrukerklageutvalget
behandler klagesaker etter første ledd bokstav a mellom forbruker
og næringsdrivende og mellom to forbrukere. Med forbruker menes
en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerklageutvalget
kan også behandle klagesaker av prinsipiell karakter mellom en forbruker og
en næringsdrivende etter lov 17. juni 2016 nr. 29 om godkjenning
av klageorganer for forbrukersaker § 23 første ledd bokstavene b
og c. Ved vurderingen av om en klagesak er prinsipiell, skal det
tas hensyn til om den reiser spørsmål som gjelder mange forbrukere
eller spørsmål der det er særlig behov for rettslig avklaring.
Forbrukerklageutvalget
behandler ikke:
-
a) klager som gjelder
kjøp og salg av fast eiendom eller avtaler om kjøp av elektrisk
energi,
-
b) klager som gjelder
krav som motparten har erkjent,
-
c) klagesaker mellom
næringsdrivende.
Departementet kan
i forskrift fastsette en nedre verdigrense for hvilke klagesaker
som skal tas til behandling, og hvordan verdigrensen fastsettes.
Departementet kan også fastsette nærmere kriterier for når en klagesak
skal anses prinsipiell. Den nedre verdigrensen skal ikke hindre
klagesaker som anses prinsipielle i å bli behandlet.
§ 2 Om Forbrukerklageutvalget
Forbrukerklageutvalget
er et uavhengig forvaltningsorgan som ikke kan instrueres om behandling av
enkeltsaker eller om den faglige virksomheten for øvrig.
Forbrukerklageutvalget
skal bestå av en leder og så mange nestledere og øvrige medlemmer
som til enhver tid er nødvendig for å utføre utvalgets oppgaver.
Lederen og nestlederne skal fylle kravene til dommere i domstolloven
§ 53 første ledd og § 54 annet ledd.
Departementet fastsetter
i forskrift nærmere bestemmelser om Forbrukerklageutvalgets sammensetning
ved avgjørelse av saker, om krav til medlemmenes kompetanse og om
utvalgets organisering.
§ 3 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven
gjelder når annet ikke følger av loven her eller av forskrift til
denne loven.
§ 4 Saksgang
Dersom det ikke
oppnås en minnelig ordning etter mekling i Forbrukerrådet, jf. lov
17. juni 2016 nr. 29 om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker
§ 23, kan hver av partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget.
Klagen skal inneholde en påstand eller krav og fremsettes gjennom
Forbrukerrådet. Forbrukerrådet videreformidler sakens dokumenter
til Forbrukerklageutvalget. Klagen og øvrige dokumenter skal kunne
inngis elektronisk.
Klagen må fremsettes
innen én måned fra partene ble underrettet om at Forbrukerrådets
behandling av saken er avsluttet. Fristen kan likevel ikke settes
kortere enn ett år fra parten klaget til motparten. Forbrukerklageutvalget
kan gi oppfriskning for oversittelse av fristen, jf. forvaltningsloven
§ 31.
Domstolloven kapittel
9 om forkynnelser, meddelelser og elektronisk kommunikasjon gjelder
tilsvarende.
Forbrukerklageutvalget
forkynner klagen for motparten, som gis adgang til å uttale seg
innen en rimelig frist. Utvalget opplyser samtidig om virkningen
av unnlatt svar.
Departementet kan
i forskrift gi bestemmelser om krav til klagen.
§ 5 Avvisning
En klage kan avvises
fra behandling i Forbrukerklageutvalget dersom:
-
a) klageren ikke
har forsøkt å løse saken direkte med motparten,
-
b) saken er avgjort
av eller under behandling ved domstol eller annet innmeldt klageorgan
enn Forbrukerrådet, jf. lov 17. juni 2016 nr. 29 om godkjenning
av klageorganer for forbrukersaker § 27 første ledd,
-
c) klagen åpenbart
ikke kan gis medhold på bakgrunn av Forbrukerklageutvalgets tidligere
praksis,
-
d) verdien av kravet
er under grense fastsatt i forskrift, jf. § 1 femte ledd,
-
e) klagen er grunnløs
eller useriøs,
-
f) saken reiser
bevisspørsmål som ikke egner seg for skriftlig behandling,
-
g) behandling av
klagen i alvorlig grad vil hindre Forbrukerklageutvalget i å fungere
effektivt,
-
h) fristen for klage
er oversittet, jf. § 4 annet ledd.
En klage skal avvises
dersom:
-
a) den ikke hører
under Forbrukerklageutvalgets virkeområde, jf. § 1,
-
b) klagen ikke har
vært behandlet av Forbrukerrådet,
-
c) eventuelt saksbehandlingsgebyr
ikke er innbetalt, jf. § 10,
-
d) den som bringer
saken inn for Forbrukerklageutvalget, ikke har et reelt behov for
å få avgjort kravet i forhold til den andre parten, jf. tvisteloven § 1-3
annet ledd,
-
e) en av partene
ikke er prosessdyktig og ikke har lovlig stedfortreder, jf. tvisteloven
kapittel 2,
-
f) motparten ikke
kan saksøkes ved norske domstoler.
Vedtak om avvisning
skal treffes senest tre uker fra klagen og øvrige saksdokumenter
fra klageren ble mottatt.
§ 6 Saksbehandling
Saksbehandlingen
i Forbrukerklageutvalget er skriftlig. Sakene behandles for lukkede
dører. Partene har ikke møterett. Forbrukerklageutvalget kan be partene
fremlegge ytterligere dokumentasjon og sakkyndige uttalelser. Utvalget
skal legge til rette for at partene kan utveksle informasjon om
saken elektronisk eller per post.
Forbrukerklageutvalget
setter frist for sluttbemerkninger. Utvalget gir partene beskjed
når alle relevante opplysninger anses mottatt og saken tas opp til
avgjørelse. Dersom motparten ikke innen den fastsatte fristen har
gitt uttalelse i saken, og det ikke er grunn til å tro at unnlatelsen
skyldes gyldig fravær, kan saken avgjøres på grunnlag av klagerens
saksfremstilling, med mindre denne strider mot vitterlige kjensgjerninger.
Slikt vedtak kan bare treffes når motparten ved forkynnelse er gjort
kjent med virkningen av ikke å gi uttalelse, og kan angripes ved
begjæring om oppfriskning. Oppfriskning kan bare gis dersom unnlatelsen
skyldes gyldig fravær. Tvisteloven § 16-6 første og annet ledd,
§ 16-12 første ledd første punktum og annet ledd og § 16-13 gjelder
tilsvarende så langt de passer.
Forbrukerklageutvalget
skal opptre upartisk.
Forbrukerklageutvalget
er bundet av partenes krav, påstander og påstandsgrunnlag.
Vedtaket skal treffes
innen 90 dager regnet fra fristen for sluttbemerkninger. I særlig
komplekse saker kan Forbrukerklageutvalget utsette behandlingen av
saken for å innhente ytterligere informasjon. Partene skal informeres
om eventuell forlengelse av fristen, og samtidig opplyses om når
vedtak kan ventes.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om saksbehandlingen i Forbrukerklageutvalget.
§ 7 Vedtaket
Vedtaket fra Forbrukerklageutvalget
skal være skriftlig eller på et varig medium. Med varig medium menes
enhver innretning som gjør partene i stand til å lagre vedtaket
på en slik måte at det i fremtiden er tilgjengelig i uendret form.
Vedtaket skal være
begrunnet. Det skal fremgå av vedtaket om det er enstemmig. Dersom
vedtaket ikke er enstemmig, skal også mindretallets syn og begrunnelse
fremgå.
Vedtaket forkynnes
for partene som samtidig gjøres kjent med vedtakets virkning og
adgangen til å bringe vedtaket inn for tingretten.
Vedtaket kan ikke
påklages. Forvaltningsloven § 35 gjelder ikke.
Vedtak som ikke
blir brakt inn for tingretten, får virkning som rettskraftig dom,
og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.
§ 8 Gjenåpning
Forbrukerklageutvalgets
rettskraftige vedtak kan gjenåpnes etter begjæring fra en part.
Gjenåpning kan begjæres dersom:
-
a) det foreligger
brudd på habilitetskrav i forvaltningsloven § 6,
-
b) det foreligger
andre saksbehandlingsfeil og det ikke kan utelukkes at feilen var
bestemmende for vedtakets innhold,
-
c) opplysninger
om faktiske forhold som var ukjent da saken ble avgjort, tilsier
at vedtaket høyst sannsynlig ville blitt et annet.
Gjenåpning kan
ikke begjæres:
-
a) av en grunn
som ble forkastet ved sakens behandling,
-
b) av en grunn
som parten burde ha gjort gjeldende under sakens ordinære behandling,
ved søksmål til tingretten eller ved begjæring om oppfriskning,
-
c) dersom det er
rimelig sannsynlighetsovervekt for at en ny behandling av saken
ikke vil lede til en endring av betydning for parten.
Avslag på begjæring
om gjenåpning kan bringes inn for tingretten. For øvrig gjelder
bestemmelsene om gjenåpning i tvisteloven §§ 31-6 til 31-9 så langt de
passer.
§ 9 Retting og tilleggsavgjørelse
Forbrukerklageutvalget
kan rette et vedtak som på grunn av skrive- eller regnefeil, misforståelse,
forglemmelse eller lignende klar feil har fått en utforming som
ikke stemte med Forbrukerklageutvalgets mening.
Er det ikke truffet
avgjørelse om noe som skulle vært avgjort, kan tilleggsavgjørelse
avsies dersom begjæring om det fremmes innen fristen for å bringe saken
inn for tingretten, jf. § 12 første ledd.
For øvrig gjelder
tvisteloven §§ 19-8 og 19-9 tilsvarende.
§ 10 Gebyr og sakskostnader
Departementet kan
i forskrift gi bestemmelser om gebyr for behandling av klager i
Forbrukerklageutvalget.
Hvis noen av partene
har nedlagt påstand eller på annen måte fremsatt krav som Forbrukerklageutvalget
finner åpenbart ikke kan føre frem, kan utvalget bestemme at vedkommende
helt eller delvis skal bære kostnadene saken har medført for den
annen part.
§ 11 Offentlig informasjon og nettside
Forbrukerklageutvalget
skal ha en nettside med oppdatert og lett tilgjengelig informasjon
om Forbrukerklageutvalget og saksbehandlingen. Etter anmodning skal
de samme opplysningene gis på varig medium.
Forbrukerklageutvalgets
vedtak skal gjøres tilgjengelig for allmenheten.
Forbrukerklageutvalget
skal utarbeide årsrapport innen 1. mars hvert år. Departementet
kan i forskrift fastsette hvilken informasjon som skal gis i årsrapporten
og på nettsiden.
§ 12 Domstolsbehandling
Vedtak som avgjør
sakens realitet, kan overprøves ved søksmål for tingretten. Stevning
må sendes innen én måned etter at vedtaket er forkynt for partene.
Er en sak for domstolene stanset etter § 13 annet ledd, må prosesskriv
med begjæring om fortsettelse avgis innen samme frist. Stevning,
eventuelt prosessskriv, kan sendes gjennom Forbrukerklageutvalget eller
direkte til tingretten, jf. tvisteloven § 9-2 fjerde ledd.
Forbrukerklageutvalget
kan gi oppfriskning for oversittelse av fristen i første ledd. Vedtaket
om oppfriskning kan bringes inn for tingretten.
§ 13 Forholdet til de alminnelige
domstolene
Så lenge en sak
er til behandling i Forbrukerklageutvalget, kan ikke sakens parter
bringe den inn for tingretten. Saken regnes for å være under behandling fra
Forbrukerrådet mottok klagen.
Om søksmål er reist
ved tingretten, og en part ønsker saken avgjort av Forbrukerklageutvalget,
kan retten stanse den videre behandlingen etter begjæring av vedkommende
part. Reglene i tvisteloven § 16-15, § 16-18 tredje og fjerde ledd
og § 16-19 gjelder tilsvarende. Ved rettens avgjørelse av om saken
skal stanses, skal det legges vekt på om det er rimelig å stanse
saken i påvente av Forbrukerklageutvalgets avgjørelse når hensyn
tas til tidsbruken og kostnadene som vil påløpe for partene ved
stansing. Saken bringes i gang igjen i tingretten etter begjæring
fra en av partene, tidligst etter at vedtak er fattet, og senest innen
én måned etter at vedtaket er forkynt.
§ 14 Avtale om voldgift
Avtale om at en
sak som omfattes av denne lov skal avgjøres ved voldgift, er ikke
til hinder for at saken bringes inn for Forbrukerklageutvalget.
§ 15 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov 28. april 1978
nr. 18 om behandling av forbrukertvister.
Departementet kan
gi forskrift om overgangsregler.
§ 16 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 13.
august 1915 nr. 5 om domstolene skal § 163 a annet ledd lyde:
Følgende myndigheter
foretar forkynning postalt etter reglene i denne bestemmelse: De
alminnelige domstoler, jordskifterettene, Forbrukerklageutvalget, fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker, påtalemyndigheten, namsmenn, lensmenn,
namsfogder, politistasjoner med sivile rettspleieoppgaver og fylkesmenn.
2. I lov 18.
mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer gjøres følgende endringer:
§ 16 nr. 2 ny bokstav b skal
lyde:
Nåværende bokstav
b blir ny bokstav c.
3. I lov 17.
juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang i sivile tvister skal
§ 18-2 tredje ledd lyde:
(3) Når det følger
av lov eller bestemmelse gitt i medhold av lov at behandling av
saken i en nemnd eller meklingsorgan avskjærer
søksmål for domstolene, kan søksmål likevel anlegges hvis nemnda
eller meklingsorganet ikke
har avgjort saken innen seks måneder uten at det kan bebreides saksøkeren.
I så fall innstilles behandlingen i nemnda eller meklingsorganet.
4. I lov 20.
juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg
og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) (gjennomføring
av direktiv 2011/83/EU om forbrukerrettigheter) skal lovens tittel
lyde:
Lov 20. juni 2014 nr.
27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg
og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven)
5. I lov 17. juni
2016 nr. 29 om klageorganer for forbrukersaker (gjennomføring av
direktiv 2013/11/EU og forordning nr. 524/2013) gjøres følgende endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov 17. juni 2016
nr. 29 om godkjenning
av klageorganer for forbrukersaker
Kapittel 5 overskriften skal
lyde:
Særlig om Forbrukerrådet
og Forbrukerklageutvalget
§ 23 første ledd bokstav a
skal lyde:
§ 24 skal lyde:
§ 24 Saker som kan behandles av
Forbrukerklageutvalget
Dersom minnelig
løsning ikke oppnås ved mekling etter § 23 første ledd bokstav a,
kan hver av partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget til avgjørelse.
Forbrukerrådet skal skriftlig opplyse partene om dette, og om fristen
for innbringelse for Forbrukerklageutvalget.
§ 26 første og annet ledd skal
lyde:
Så lenge en sak
er til behandling i innmeldt klageorgan,
kan en part ikke bringe saken inn for de alminnelige domstolene.
En sak anses for å være til behandling fra det tidspunktet klageorganet mottok klagen.
Om en part bringer en sak som er
til behandling hos de alminnelige domstolene inn for et innmeldt klageorgan,
kan domstolen stanse saken etter begjæring av vedkommende part.
Reglene i tvisteloven § 16-15, § 16-18 tredje og fjerde ledd og
§ 16-19 gjelder tilsvarende. Ved rettens avgjørelse av om saken
skal stanses, skal det legges vekt på om det er rimelig å stanse
saken i påvente av klageorganets avgjørelse når hensyn tas til tidsbruken
og kostnadene som vil påløpe for partene ved stansing.