Spørsmål
Turid Kristensen (H): Mitt spørsmål går til forbrukerministeren.
Vi er jo nå inne i den fine, kalde tiden, men det betyr også at mange bruker mye penger på å varme opp hus og hjem. Dessverre bruker altfor mange mye mer enn de egentlig skulle på grunn av ugunstige avtaler, uforståelige prispåslag og unødvendige tilleggsprodukter – og det i en tid da det har blitt dyrere å bo, leve og spise, noe som gjør at dette er helt uholdbart.
Statsråden har sagt at det skal være enkelt for strømkundene å finne gode avtaler, og at det også burde være enkelt å forstå hva man faktureres for, men det framstår fremdeles som ren ønsketenkning, for slik er det absolutt ikke i dag. Selv oppdaget jeg i går at jeg over flere år har betalt tusenvis av kroner for en strømforsikring som jeg ikke kan huske at jeg noen gang har bestilt, og ikke har ønsket. Jeg synes det er litt flaut, men jeg er redd at det er flere enn meg som kan ha oversett sånt. Forbrukerrådet viste også nylig at mange betaler tusenvis av kroner mer enn de må fordi selskapene opererer med ulike påslag på regningen, noe bl.a. Nettavisen skrev om da de omtalte de enorme sprikene i strømregningene til folk.
Allerede i 2022 fremmet Høyre forslag i Stortinget om å beskytte strømkundene bedre, bl.a. mot svært ugunstige strømavtaler. Det forslaget ble dessverre nedstemt. Vi har også etterlyst både framdrift og flere tiltak i skriftlige spørsmål til statsråd Toppe og statsråd Aasland. Som forbrukerminister er det statsrådens ansvar å beskytte forbrukerne mot selskaper som selv etter flere år med negativ oppmerksomhet enten ikke har evnet eller, hva vet jeg, ikke har ønsket å rydde opp.
Jeg vil gi regjeringen honnør for at de omsider fikk på plass noen forbedringstiltak, men det er åpenbart at de ikke er tilstrekkelige. Så mine spørsmål til statsråden er: Hva er egentlig regjeringens plan for å sikre at forbrukerne ikke betaler mer for strøm enn det som er nødvendig? Og: Hvilke ytterligere tiltak ser statsråden for seg at hun kan komme med?