Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:744 (2024-2025)
Innlevert: 23.12.2024
Sendt: 23.12.2024
Besvart: 08.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil samferdselsministeren foreta seg noe for å sørge for at flybusstilbudet til Østfold ikke reduseres som VY som eies 100 % av samferdselsdepartementet har varslet?

Begrunnelse

VY varslet nylig at de vil redusere tilbudet i Østfold gjennom å fjerne holdeplassene Nesparken og Høyden i Moss deler av døgnet, og Karlshus i Råde. Deler av argumentasjonen til statsrådens selskap er pga .trafikkproblemene i Moss som igjen i stor grad skyldes at statsråden pålegger Norges mest trafikkerte fergestrekning gjennom Moss sentrum. Allikevel ser vi at de dropper holdeplassene Nesparken og Høyden, også i perioder der det er lite kø i Moss, samtidig som Karlshus fjernes til tross for at det ikke er køproblematikk der. Statsråden har mulighet til å instruere eller komme med andre tiltak for å sørge for at tilbudet ikke blir såpass mye dårligere for innbyggerne. Det er verdt å minne om at busstilbudet allerede er sterkt svekket etter at statsrådens partifeller i Østfold fylkeskommune har redusert det betydelig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det følger av statens prinsipper for god eierutøvelse at staten skal legge til grunn selskapslovgivningens ansvars- og rollefordeling mellom eier, styre og daglig leder, og at det er styret som har ansvaret for å forvalte selskapet, jf. Meld. St. 6 (2022-2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap/Innst. 190 S (2022-2023). Det betyr at det er selskapsledelsen som har ansvaret for driften av virksomheten, herunder flybusstilbudet mellom Østfold og Oslo lufthavn. Jeg vil påpeke at Vys ekspressbussvirksomhet, inkludert flybusstilbud mellom Østfold og Oslo lufthavn, er drevet på kommersielle vilkår uten avtale med eller tilskudd fra offentlige myndigheter. Det innebærer at alle selskapets ruter må være lønnsomme, og at tilbudet må tilpasses til markedets etterspørsel. Jeg vil derfor ikke legge opp til at staten som eier instruerer, eller på annen måte griper inn som eier, i selskapets drift av nevnte flybusstilbud.