Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:707 (2024-2025)
Innlevert: 18.12.2024
Sendt: 19.12.2024
Besvart: 06.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Hvordan vil samferdselsministeren sikre at lokaldemokratiet blir hørt når innbyggere, kommuner og fylkeskommuner til stadighet ber om redusert støy og tryggere skoleveier ved å få lavere fartsgrenser, men blir avfeid av Statens vegvesen?

Begrunnelse

Over hele landet har vi eksempler på kommuner og lokalsamfunn som opplever utrygge forhold på veiene med høye fartsgrenser og farlige hendelser. Likevel sliter flere med å bli hørt fra statlige myndigheter når de tar til orde for lavere fartsgrenser i sitt nærområde, nå nylig også langsmed fv 157 Vestveien mellom Flaskebekk og Granholt i Nesodden kommune.
Der planlegges et veiprosjekt som vil kunne påvirke både trafikksikkerhet og støy for beboerne i området, men om det blir i positiv eller negativ retning avhenger av detaljene i utformingen.
Både innbyggere, kommunen og fylkeskommunen har bedt om 30 km/t for å sikre en trafikksikker og støysvak hverdag som mulig for de som bor og ferdes i området. Da ville hele strekningen få samme fartsgrense som veien allerede har på parsellen som går gjennom Tangen sentrum.
Dette har Statens vegvesen avslått. Det henvises til skiltnormalens fartsgrensekriterier, men i dette kriteriesettet står det bla. at “det er summen av en rekke forhold som er utslagsgivende for fartsgrensen” og det beskrives mange ulike forhold som vil kunne tilsi en lavere fartsgrense enn man ellers ville valgt.
Det er rimelig å stille spørsmålstegn til hvor godt lokaldemokratiet blir lyttet til når man opplever at samtlige demokratiske organer som er relevante for det geografiske området overkjøres i ønsket om å sikre en trafikksikker og støysvak løsning for menneskene som bor langs veien dette gjelder.
Det er også rimelig å spørre om i hvilken grad kommunene opplever selvråderett, når vegvesenet kan sette strek over denne og velge å vekte trafikksikkerhet og miljø mindre enn å åpne for noen sekunder raskere fremkommelighet for biler, uten at det er noen åpenbar mulighet for kommunene å anke slike beslutninger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For å oppnå god sikkerhet og godt nærmiljø langs veiene våre, er det viktig at de fartsgrensene som settes blir overholdt. Da må fartsgrensene være gjenkjennelige og forståelige for trafikantene over hele landet.
For å sikre god forståelse og riktig fart har vi nasjonale kriterier for fartsgrenser på riks- og fylkesveier. Disse kriteriene angir også at fartsgrensene i tettbygde strøk må brukes fleksibelt, og baseres på ønsker om å prioritere gående og syklende, kollektivtrafikk, trafikksikkerhet, miljøforhold og ikke minst trivsel og trygghet for alle som ferdes på og langs veiene.
Det er samtidig viktig at kommuner og fylkeskommuner blir hørt i saker som angår trafikksikkerhet og støyreduksjon. Statens vegvesen har avdelinger som jobber lokalt og regionalt, har god kunnskap om lokale forhold og ofte er i dialog med kommuner og lokale interesser. Lokale forhold blir altså tillagt stor vekt når fartsgrenser fastsettes. Alle forslag om endring av fartsgrenser blir også sendt på høring til aktuelle kommuner og fylkeskommuner.
Statens vegvesen har startet et arbeid med å revidere fartsgrensekriteriene for tettbygde strøk, blant annet for å fremme målet om at all persontrafikkvekst i storbyområdene skal skje ved sykling, gange og kollektivtransport. Fylkeskommuner og de største bykommunene deltar aktivt i dette arbeidet.
I saken det blir referert til i begrunnelsen for representantens spørsmål, opplyser Statens vegvesen at det er trafikkfaglig enighet mellom fylkeskommunen som veieier og Statens vegvesen som skiltmyndighet, om at de fastsatte fartsgrensene er riktige. Fartsgrensen er satt ned fra 50 til 40 km/t for å gi tryggere forhold for gående og syklende. I sentrumsområdet med større aktivitet og behov for lavere fart og høyere oppmerksomhet er fartsgrensen 30 km/t.