Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:690 (2024-2025) Innlevert: 17.12.2024 Sendt: 18.12.2024 Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren Besvart: 02.01.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Sveinung Stensland (H): Hvordan vurderer statsråden behovet for en forskuddsgarantiordning for verft?
Mange skipsverfts egenkapital er lav etter finanskrisen, offshorekrise og pandemien, og det gjør at enkelte verft melder om utfordringer med å stille til å garantere for innbetalinger under byggeperiodene.
Marianne Sivertsen Næss: Verftene er viktige hjørnesteinsbedrifter som bidrar til sysselsetting og verdiskaping i mange samfunn langs kysten. Norsk verftnæring er kjent for å bygge høyteknologiske skip av høy kvalitet, og for sin pålitelighet og leveringssikkerhet. Verftene er en viktig del av norsk maritim næring og bidragsyter inn i det grønne skiftet. Næringen, spesielt de store nybyggverftene, har vært igjennom to store og krevende omstillinger i nyere tid. Den første da oljeprisfallet i 2014 førte til redusert etterspørsel etter offshore-fartøy. Den andre omstillingen kom med coronapandemien hvor etterspørselen for cruisefartøy og ekspedisjonscruise ble redusert. Vi har det siste året sett tendenser til bedring i verftmarkedet. Blant annet ser vi at ordreinngangen er god ifølge offentlig tilgjengelige ordrelister hos verftene, og vi ser en økning i midler bundet opp i byggelånsgarantiordningen hos Eksfin. Det finnes i dag en rekke ordninger i virkemiddelapparatet som tilgodeser norske skipsverft. Regjeringen har videreført skipsgarantiordningen hos Eksfin i tre nye år fra 2024 med en ramme på 10 mrd. kroner. Ordningen tilbyr garantier til redere som bygger skip ved norske verft, og som skal brukes i Norge. Under ordningen kan Eksfin gi forskuddsgarantier under forutsetning om at det kan stilles tilstrekkelig sikkerhet. Eksfin kan videre finansiere skipsbyggingsprosjekter hos norske verft gjennom byggelånsgarantier. I RNB i 2023 utvidet regjeringen maksimal dekningsgrad i byggelånsgarantien fra 50 til 75 prosent. Regjeringen har siden høsten 2022 hatt dialog med næringen om forslag om å opprette en forskuddsgaranti for skipsverftene. Det er i tillegg blitt holdt en rekke arbeidsmøter på embetsnivå og med virkemiddelapparatet. I prosessen har det kommet frem at ordningen som næringen etterspør er utfordrende å opprette uten at det påløper en høy risikopremie. Regjeringen ønsker ikke å lage et tilbud som verftene ikke kan benytte seg av eller som er i strid med EØS-regelverket. Regjeringen ønsker å fortsette dialogen med næringen for å vurdere videre om det finnes mulige innretninger som kan være aktuelle å se nærmere på.