Skriftlig spørsmål fra Christian Torset (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:631 (2024-2025)
Innlevert: 11.12.2024
Sendt: 11.12.2024
Besvart: 17.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Christian Torset (SV)

Spørsmål

Christian Torset (SV): En ting som kanskje kan påvirke en prioritering av samfunnsutvikling i nord er at det i slutterklæringa til Nato-toppmøtet i juli, ble vedtatt et punkt 7, der det bl.a. står at Nato skal ta grep ved: "Strengthening our ability to move, reinforce, supply, and sustain our forces to respond to threats across the Alliance, including through effective and resilient logistics and the development of mobility corridors."
Kan ministeren redegjøre for hvilke konkrete konsekvenser dette vil ha for prioritering av samferdsel i nord?

Begrunnelse

I styrkingen av totalberedskapen er det spesielt i nord de store utfordringene ligger. Selvforsyningsgrad er lav, landbruket legges ned, samtidig som statlige etater som f.eks. Forsvaret kjøper maten sin sørfra. Matvaresikkerheten er generelt totalt avhengig av Ofotbanen, som er svært sårbar, og har vært stengt i flere perioder i år. Nordlandsbanen er på sin side totalt forfalt, og stenges jevnlig pga ras, ulykker, og eldgammelt materiell.
Situasjonen er kritisk også i helsesektoren, der bemanningsbransjen undergraver rekruttering i spesialisthelsetjenesten, kommunene sliter med å få tak i leger og sykepleiere, og der mange tilbud er truet med nedleggelse eller sentralisering. Akuttpostene i Narvik og på Leknes ble heldigvis berget, men på grunn av Helseforetaksmodellen endte ekstramidlene til disse i hovedsak på budsjettet til Helse Nord, slik at essensielle tilbud forblir på et kritisk lavt nivå.
Generelt er det et faktum at statens tilstedeværelse i nord er skjør og marginal, med fraværende ekstrakapasitet i tilfelle uforutsette hendelser. Signalene fra både Forsvarssjefens fagmilitære råd, Totalberedskapskommisjonen og andre utredninger peker på at vi har svært mye ugjort i nord for å ha kapasitet til å sikre mat, transport og fundamentale tjenester til folk, hvis noe skulle skje. Til tross for et åpenbart og gjennomgripende misforhold mellom behov og kapasitet på tvers av sektorer, gjøres det alt for lite i nord.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør det nødvendig å styrke NATOs samlede evne til beredskap. Finsk og svensk NATO-medlemskap gjør NATO samlet sett sterkere i nord. Muligheten for et nærmere operativt samarbeid med våre naboland legger til rette for økt militær mobilitet. Vi styrker derfor også det nordiske samarbeidet i vår sektor. Regjeringen har allerede begynt arbeidet med å dekke NATOs behov for å enkelt kunne flytte militære styrker over grensen fra Norge til Finland og Sverige i fred, krise og krig. Videre ser jeg sammen med de øvrige nordiske transportministerne på mulighetene for å etablere en felles langsiktig strategi for viktige grensekryssende passeringer i Norden.

I Nasjonal transportplan 2025-2036 tar vi flere grep for å tilpasse transportsektoren til en ny sikkerhetspolitisk hverdag. Flere prosjekter og tiltak i planperioden vil derfor understøtte både samfunnssikkerheten og det militære forsvaret av Norge og NATO. På riksveinettet legges det opp til strekningsvis utbedring av veier som er viktig for militær mobilitet, etter prioritering basert på militært planverk. Transportaksen mellom Sør- og Nord-Norge vil her være sentral, sammen med aksene fra vest til øst som følge av Finland og Sveriges inntreden i NATO. For fylkesveinettet legger Regjeringen opp til en ny øremerket ordning på totalt 600 mill. kr for tilskudd til fylkeskommunene for opprusting av et utvalg kritiske broer, herunder i Troms fylkeskommune. På jernbane prioriteres økt innsats innenfor vedlikehold og fornying som understøtter militære behov. Dette styrker forsvarsevnen. Svensk og finsk medlemskap i NATO gir Ofotbanen større beredskapsmessig betydning, og Regjeringens plan er å øke transportkapasiteten blant annet ved å bygge flere kryssingsspor.

For å finne de beste løsningene for å øke Norges forsvarsevne og tilrettelegge for NATO i Norden er god koordinering mellom transport- og forsvarssektoren viktig. Regjeringen har besluttet å styrke samhandlingen mellom sektorene for å sikre effektiv kartlegging og prioritering av militære behov, og et nytt Rammeverk for samhandling om militære behov for transportinfrastruktur vil sikre at Forsvarets og NATOs behov for samferdselstiltak i nord blir løftet frem.