Bård Hoksrud (FrP): Hvordan mener statsråden at pasientkunnskap som grunnlag for bedre helsetjeneste skal ivaretas om 1/3 av datasettet på muskelskjeletthelse i KPR-KUHR/ i primærhelsetjenesten registeret forsvinner i et ukjent antall år/ i en ukjent tidsperiode før ny rapportering for private aktører er operativt og hva er statsrådens anslag på hvor lang tid det vil ta før en løsning med rapportering av helsedata for private aktører er operativt?
Begrunnelse
Statsråden svarer Ojala : ‘Avviklingen av refusjonsordningen vil kunne føre til at datagrunnlaget i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) for kiropraktorene forsvinner (KUHR-data). Datagrunnlaget vil imidlertid kunne opprettholdes gjennom de vedtatte rapporteringskravene fra privatfinansierte helse- og omsorgstjenester, men krever noe tilpasninger i registrene’.
Dette er i beste fall svært optimistisk. FHI skal i løpet av 2025 utarbeide en plan for innføring av rapportering fra private aktører. KPR registeret skal øke fra 3.000 til antatt 45.000 rapporterende enheter. Det vil ta tid, kreve nødvendig forskriftsarbeid samt omfattende kartlegging og planlegging. Én utfordring er tilrettelegging hos en rekke ulike journalleverandører for innhenting av data. Det vil kreve tilknytting til Norsk Helsenett, en løsning flere institusjoner og helsepersonell frykter blir for kostbart med den nye foreslåtte finansieringsmodellen. Det kan gå flere år før løsningen er komplett, og mulig enda lengre tid uten økonomiske insentiver.
I etterkant av ‘Raskere tilbake’ prosjektet fikk spesialisthelsetjenesten en klar instruks om å fortsette rapportering og koding. Det skjedde ikke. Det fulgte ingen økonomiske insentiver med rapporteringen. Rapportering tar tid og koster penger og om sykehuset ikke får betalt, blir det ikke prioritert. Det samme vil gjelde for andre institusjoner og annet helsepersonell, spesielt de private/selvstendig næringsdrivende, dersom driftsstøtte eller refusjon uteblir (SINTEF).
Stortingsmeldinger peker på viktigheten av økt bruk av helsedata i helseforskning og ‘styrke grunnlaget for kunnskaps-baserte helse- og omsorgstjenester’. Om forslaget om å fjerne trygderefusjon for kiropraktorene vedtas, betyr det tap av omtrent 1/3 av registerdata fra KPR-KUHR på muskelskjeletthelse i primærhelsetjenesten. Dette vil ramme en rekke viktige forskningsprosjekter - inkludert tverrfaglige prosjekt og EU prosjekt, og man mister kunnskap om de 400.000 pasientene som årlig velger hjelp hos kiropraktor. Det er avgjørende at man finner en løsning som sikrer kontinuitet i registerdataen og forskningen - også fra januar 2025 - uten opphold i rapportering av data. Så langt har Helse- og omsorgsministeren ikke lagt frem alternativer som vil løse denne utfordringen.