Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:534 (2024-2025)
Innlevert: 29.11.2024
Sendt: 29.11.2024
Besvart: 06.12.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva er status på saken knyttet til svinesundstersklene og hva har statsråden foretatt seg siden jeg tok opp saken sist?

Begrunnelse

Viser til mine gjentatte spørsmål over mange år knyttet til svinesundstersklene. Jeg er kjent med at den svenske klima- og miljøministeren er skeptisk til å utvide tersklene, men det hindrer ikke Norge fra å styrke kunnskapsinnhentingen som kan øke sjansene for å få løst problemet til det beste for innbyggere og næringsliv i Halden og Østfold

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Et farledstiltak med utdypning av Svinesundterskelene vil innebære inngrep både på norsk og svensk side av Ringdalsfjorden. Om tiltaket skal gjennomføres krever dette tillatelse fra myndigheter på begge sider av grensen, og at Kystverket kan inngå en samarbeidsavtale med det svenske Sjøfartsverket for å kunne gjennomføre en søknadsprosess etter svensk regelverk. Norske myndigheter har på denne bakgrunn tatt kontakt med svenske myndigheter på overordnet nivå, med anmodning om en klarering av at et slikt samarbeid kan etableres.
Den svenske klima- og miljøministeren har i brev oversendt 17. oktober 2023 avklart at svenske myndigheter ikke har planer om å gi det svenske Sjøfartsverket et oppdrag om å etablere et samarbeid med Kystverket om en søknadsprosess. Den svenske ministeren har videre i brev 20. desember 2023 presisert at svenske myndigheter ikke har planer om å arbeide for en eventuell utvidelse av innseilingen til Halden, med henvisning til at fjorden er vernet etter svensk lovgivning og EU-rettslige regler.
I spørsmålet om status og hva jeg har foretatt meg i saken viser stortingsrepresentant Wiborg til mulighetene for innhenting av ytterligere kunnskap. For at Kystverket skal ha mulighet til å gjennomføre relevante og nødvendige tilstands- og miljøundersøkelser forutsetter dette avklaringer med svenske miljømyndigheter. Det forutsetter også tillatelser fra det svenske Sjøfartsverket til bruk av farvannet (strømmålinger m.m.). Kystverket vurderer at det ikke vil være mulig å gjennomføre slike undersøkelser med de nødvendige avklaringer, gitt hvordan svenske myndigheter per i dag forholder seg til saken. Jeg mener derfor at vi nå må avvente og eventuelt vurdere nye grep, dersom det skjer en utvikling i svenske myndigheters tilnærming til saken.
Departementet har også bedt om at det sees på alternativer til et utdypingsprosjekt, og Kystverket arbeider med et merketiltak som vil bedre sikkerheten og fremkommeligheten i innseilingen til Halden. Det planlegges for at dette kan gjennomføres høsten 2025, i samarbeid med det svenske Sjøfartsverket. Selv om dette ikke vil ha samme betydning som et utdypningsprosjekt, vil merketiltaket være samfunnsøkonomisk lønnsomt med en beregnet nytte per budsjettkrone på 2,1.
Dersom det fremover blir ytterligere muligheter for å tilrettelegge for sjøtransporten og næringslivet i området, vil jeg be om at det blir sett nærmere på dette også.