Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:467 (2024-2025)
Innlevert: 24.11.2024
Sendt: 25.11.2024
Besvart: 02.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Bane Nor har i flere år brukt el-arbeidere uten fagbrev. Nye regler kan nå gjøre at flere hundre ansatte i etaten ikke kan utføre arbeid de tidligere har gjort, i en tid hvor det også er store problemer på jernbanen med behov for mer vedlikehold.
Vil regjeringen se på løsninger som kan gjøre at Bane Nor potensielt ikke mister store mengder arbeidskraft raskt, som å åpne for fagbrev-hurtigspor for jernbanearbeidere, en overgangsfase før de nye kravene trer på plass og enklere rekruttering av el-fagarbeidere fra utlandet ved behov?

Begrunnelse

MDG er bekymret for konsekvensene av en rask overgang til krav for fagbrev for el-arbeidere i jernbanesektoren. Det er legitime årsaker til å stille krav til fagbrev, men dette bør gjøres på en forutsigbar måte som ikke slår bena under behovet for utbedringer på jernbanen. Noen mulige løsninger for å ivareta behovet for krav om fagbrev samtidig som dagens arbeidere får fortsatt arbeidet sitt er å åpne for hurtigspor-løsninger der arbeidere med lengre erfaring kan gjennomføre fagbrev-utdanning raskere enn normalt, kombinert eller i tillegg til å få på plass en overgangsperiode før kravene trer på plass. En annen løsning kan være å gjøre det enklere og raskere for utenlandsk arbeidskraft med el-bakgrunn å få godkjent sin utdanning i Norge, forutsatt at dette tilfredsstiller norske krav. Det siste kan være en mulig løsning i tilfelle de nye kravene må gjennomføres raskt og fører til bortfall av arbeidskraft på kort tid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Sikkerheten er det viktigste på jernbanen – også for de som jobber der. Forståelsen av gjeldende regler om kvalifikasjonskrav for leder for sikkerhet ved arbeid på elektriske høyspenningsanlegg har vært oppe i en nylig avgjort klagesak. På bakgrunn av dette kan Bane NOR fremover jobbe med å få plass et system som skal bidra til nettopp økt sikkerhet.
Justis- og beredskapsdepartementet har nylig sendt et oppdragsbrev til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) der det bes om at de inngår dialog med Bane NOR og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, med sikte på å finne praktiske og realistiske løsninger for implementering av vedtaket. Det bes herunder vurdert om de involverte interesser kan ivaretas gjennom å sette en frist for lukking av avvik.
Etter det departementet har fått opplyst er det etablert dialog mellom DSB og Bane NOR, på bakgrunn avt oppdraget som er gitt. Dette er en viktig sak for mange og arbeidet er gitt høy prioritet.