Christian Torset (SV): Hva er bakgrunnen for at det på Nordlandsbanen ikke er tilgang på nødvendig togmateriell, og hvilke tiltak setter samferdselsministeren inn for å bedre togmateriellsituasjonen på Nordlandsbanen på kort og lengre sikt?
Begrunnelse
19. november ble det kjent at alle nattogene på Nordlandsbanen innstilles på ubestemt tid på grunn av manglende togmateriell. Det settes heller ikke opp alternativ transport. Dette skjer like før en av de periodene når flest reiser med Nordlandsbanen, nemlig i forbindelse med juleferie.
I en artikkel i NRK Nordland 19. november vises det til at innstillingen delvis skyldes at et lokomotiv er ute av drift etter ulykken på Nordlandsbanen 24. oktober, i tillegg til at øvrige lokomotiv har hyppig og omfattende vedlikeholdsbehov. Lokomotivene som SJ bruker på strekningen, er rundt 40 år gamle. Tidligere i år var tre av fem diesellokomotiv på den 726 kilometer lange togstrekningen inne på reparasjon. Nye fjerntog er planlagt innfaset på Nordlandsbanen først i 2029.
Togmateriellet på Nordlandsbanen har vært forsømt over mange år, og sårbarheten på de lokomotiv og tog som brukes i dag viser at det er alt for lenge å vente til 2029 med å få nytt og driftssikkert materiell. At feil på ett lokomotiv som følge av ulykken i oktober skal få så store konsekvenser for strekningen understreker hvor prekær situasjonen er. Jeg ber derfor ministeren redegjøre for hva som er årsakene til at Nordlandsbanen har så store utfordringer når det gjelder togmateriell, og hva ministeren har tenkt å gjøre for å sikre nødvendig tilgang på togmateriell og stabil drift på Nordlandsbanen på kort og lang sikt.