Skriftlig spørsmål fra Christian Torset (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:434 (2024-2025)
Innlevert: 20.11.2024
Sendt: 20.11.2024
Besvart: 27.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Christian Torset (SV)

Spørsmål

Christian Torset (SV): Hva er bakgrunnen for at det på Nordlandsbanen ikke er tilgang på nødvendig togmateriell, og hvilke tiltak setter samferdselsministeren inn for å bedre togmateriellsituasjonen på Nordlandsbanen på kort og lengre sikt?

Begrunnelse

19. november ble det kjent at alle nattogene på Nordlandsbanen innstilles på ubestemt tid på grunn av manglende togmateriell. Det settes heller ikke opp alternativ transport. Dette skjer like før en av de periodene når flest reiser med Nordlandsbanen, nemlig i forbindelse med juleferie.
I en artikkel i NRK Nordland 19. november vises det til at innstillingen delvis skyldes at et lokomotiv er ute av drift etter ulykken på Nordlandsbanen 24. oktober, i tillegg til at øvrige lokomotiv har hyppig og omfattende vedlikeholdsbehov. Lokomotivene som SJ bruker på strekningen, er rundt 40 år gamle. Tidligere i år var tre av fem diesellokomotiv på den 726 kilometer lange togstrekningen inne på reparasjon. Nye fjerntog er planlagt innfaset på Nordlandsbanen først i 2029.
Togmateriellet på Nordlandsbanen har vært forsømt over mange år, og sårbarheten på de lokomotiv og tog som brukes i dag viser at det er alt for lenge å vente til 2029 med å få nytt og driftssikkert materiell. At feil på ett lokomotiv som følge av ulykken i oktober skal få så store konsekvenser for strekningen understreker hvor prekær situasjonen er. Jeg ber derfor ministeren redegjøre for hva som er årsakene til at Nordlandsbanen har så store utfordringer når det gjelder togmateriell, og hva ministeren har tenkt å gjøre for å sikre nødvendig tilgang på togmateriell og stabil drift på Nordlandsbanen på kort og lang sikt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Lokomotivene og vognene på Nordlandsbanen har passert teknisk levetid, noe som betyr mindre fleksibilitet til å opprettholde togtilbudet grunnet flere feil og økt behov for vedlikehold. Vi har bestilt nye tog til Nordlandsbanen, men togene kan ikke settes i trafikk på enda noen år. Den tragiske ulykken på Nordlandsbanen har forverret situasjonen og gjør at vi må forholde oss til en vanskelig situasjon frem til nye tog kan settes i trafikk på strekningen.
Prioritet nummer én er å støtte SJ og Jernbanedirektoratets gode arbeid med å finne midlertidige lokomotiver til bruk på Nordlandsbanen. SJ og Jernbanedirektoratet jobber nå med å undersøke om og ev. hvor raskt en midlertidig løsning med innleide lokomotiver kan være på plass. Jeg regner med at innleide tog må være i trafikk frem til den langsiktige løsningen i form av nye og topp moderne tog er på plass. De nye fjerntogene vil gi en helt annen reiseopplevelse på Nordlandsbanen. Komforten blir bedre, antall seter vil øke betydelig og togene vil gi mer stabil drift av tilbudet.