Skriftlig spørsmål fra Mats Henriksen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:933 (2025-2026)
Innlevert: 18.12.2025
Sendt: 22.12.2025
Til behandling

Mats Henriksen (FrP)

Spørsmål

Mats Henriksen (FrP): Regjeringens drosjereform innebærer en 1-1 tilknytning mellom løyvehaver og sentral.
Er statsråden trygg på at dette ikke utløser konkurranserettslige problemer og risiko for deling av forretningssensitiv informasjon samt om statsråden kan opplyse om hvorvidt denne problemstillingen har vært forelagt Konkurransetilsynet?

Begrunnelse

1-1 tilknytningen i regjeringens drosjereform innebærer at en løyvehaver kan kjøre for flere formidlere av drosjetjenester, men er pliktig til å levere data til en sentral. Det betyr at sentralen, som også formidler drosjetjenester, vil sitte på konkurransesensitiv informasjon om priser og andre avtalerettslige forhold mellom løyvehavere og flere formidlere som er konkurrenter i samme marked. I Støre-regjeringens ulike lovforslag er sentralene en kommersiell aktør i et marked og ikke en forvaltningsenhet uten forretningsmessige interesser. Det er mangelfull begrunnelse for at dette ikke gir forretningsmessig risiko for formidlingsselskapene og konkurranserettslige risiko for sentralene.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig