Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:839 (2025-2026)
Innlevert: 17.12.2025
Sendt: 18.12.2025
Til behandling

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Hvorfor har statsråden utsatt iverksettelse av deler av § 9 andre ledd i lovvedtak 133 (2024-2025) slik at loven får et annet innhold enn det Stortinget vedtok, og når kan statsråden garantere at loven vil være i tråd med Stortingets lovvedtak?

Begrunnelse

13. juni 2025 vedtok Stortinget endringer i yrkestransportloven (Innst. 517 (2024 – 2025), jf. Prop 139 L (2024 – 2025)). Lovvedtaket endrer blant annet yrkestransportlovens § 9 andre ledd med krav om at all betaling skal registreres i godkjent kontrollutrustning, automatisk registrering av bestilling og betaling og krav om fast tilknytning mellom kontrollutrustning og motorvogn. Kort oppsummert skal ny § 9 i yrkestransportloven sikre hvit økonomi i drosjenæringen og bygge opp under et seriøst næringsliv. For at paragrafen skal gi den muligheten for kontroll som Stortinget har lagt opp til er det avgjørende at hele paragrafen trer i kraft så fort som mulig.
Det er derfor svært bekymringsverdig at Arbeiderparti-regjeringen har varslet at det kun er deler av andre ledd i § 9 som trer i kraft fra nyttår. Setningene om kontrollutrustning og kravet om fast tilknytning er utsatt på ubestemt tid. Departementet har til og med i kommunikasjon med næringa gitt uttrykk for at det kan bli aktuelt med ny høring før eventuell ikrafttredelse.
Som folkevalgt og medlem i transportkomiteen reagerer jeg sterkt på at samferdselsministeren tar på seg rollen som overdommer over Stortingets vedtak. Når en lov er vedtatt to ganger av Stortinget og sanksjonert av kongen kan ikke regjeringen velge og vrake i hvilke deler av loven som skal tre i kraft. Ved å plukke ut de sentrale setningene i § 9 andre ledd har regjeringen fra 1. januar gitt den nye lovbestemmelsen et materielt annet innhold enn det Stortinget vedtok i juni. Det er både prinsipielt betenkelig, og det undergraver intensjonen bak Stortingets vedtak om å sikre en trygg drosjenæring med hvit økonomi der sjåførene kan leve av yrket sitt.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig