May Helen Hetland Ervik (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å gjennomgå Avinors avtale- og innkjøpspraksis for drift av taxiholdeplasser, herunder bruken av Fast Travel AS, og vurdere tiltak som sikrer at løsninger på lufthavnene ikke undergraver drosjenæringens økonomi og organisering samt ivaretar passasjerenes behov for forutsigelige priser?
Begrunnelse
Fra november 2025 har selskapet Fast Travel AS overtatt driften av taxiholdeplassene på lufthavnene i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Ordningen innebærer at alle reisende må bestille taxi via automater eller app, og at hver enkelt løyvehaver må inngå individuelle passeringsavtaler med Fast Travel AS og betale betydelige gebyrer for oppstart, registrering, digitale funksjoner og pålagte bombrikker. Videre rapporteres det at sjåførene blant annet må betale for å kjøre ut av depotet, også når de har egne bestillinger eller ikke ønsker å vente lenger.
Avinor har valgt å legge en sentral del av drosjetilbudet ved de største lufthavnene til en ekstern privat aktør, som gjennom sin prising og datainnsamling får betydelig kontroll over både næringens kostnader og sentrale forretningsdata. Konflikten på Stavanger lufthavn, der sentraler som nekter å signere individuelle passeringsavtaler stenges ute, illustrerer hvor skjev maktbalansen mellom Fast Travel AS og drosjenæringen kan bli.