Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:789 (2025-2026)
Innlevert: 12.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 19.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Vil statsråden sørge for at Posten gjenoppretter postflyet for å sikre forutsigbare post- og godsleveranser, og om ikke, hvilke tiltak vil statsråden gjøre for å sikre befolkningen på Svalbard forutsigbare leveranser av ferskvarer, medisiner og andre viktige varer?

Begrunnelse

I 2025 la Posten ned sitt eget fly til Svalbard, og sender nå all post og gods med kommersielle fly.

Tidligere var det mulig for Coop Svalbard å sikre forutsigbare leveranser av ferskvarer og andre varer der tid er viktig med postflyet. Coop er den eneste kjeden som har tilstedeværelse på Svalbard, og butikken er en bærebjelke i tjenestetilbudet til Svalbardsamfunnet. Etter nedleggingen av postflyet finnes det ingen forutsigbare leveringsalternativer som ivaretar hensyn til temperaturkontroll, forsendingstid og regularitet. Dette medfører enten et dårligere utvalg, eller svært mye høyere priser.

Fra et beredskapsperspektiv er stabile forsyninger en forutsetning for å håndtere krisesituasjoner, som ekstremvær eller transportstans, uten at liv og helse settes i fare. I tillegg har Norge et ansvar for å opprettholde tilstedeværelse og velfungerende samfunnsstruktur på Svalbard som en del av sin suverenitetsutøvelse. Svikt i forsyningskjeden kan svekke denne posisjonen, svekke befolkningsgrunnlaget, og skape rom for uønsket utenlandsk innflytelse.

Tilgang til ferske råvarer gir bedre kostholdskvalitet og trivsel, reduserer risikoen for mangelsykdommer, og opprettholder mental helse i isolerte samfunn som Svalbard

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De leveringspliktige posttjenestene slik de er definert i dagens postlov omfatter formidling av produktene brevpost inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement inntil 2 kg og lettgods inntil 20 kg. Det siste er avgrenset til «Norgespakke stor», jf. postloven § 7 første ledd.

Det er Posten Bring (Posten) som er ansvarlig for de leveringspliktige tjenestene som direkte utpekt tilbyder. Levering av de leveringspliktige tjenestene til/fra Svalbard sikres i dag av Posten gjennom egne avtaler med rutefly. Posten har informert meg om at den leveringspliktige brevposten utgjør små volumer og få kilo, omtrent på størrelse med en trillekoffert. I tråd med avtalen mellom Posten og Lokalstyret, etter vedtak fra Samferdselsdepartementet, sikres leveransen av leveringspliktige pakker, det vil si produktet «Norgespakken stor», med båt.

Andre posttjenester som ikke er leveringspliktige håndteres etter kommersielle avtale.

Ettersom både de leveringspliktige posttjenestene og øvrige posttjenester i dag leveres på en god og forutsigbar måte, samt at dette utgjør små volumer, er det ikke grunnlag for å pålegge Posten å sikre frakt av leveringspliktige posttjenester ved bruk av et eget fraktfly.
Når det gjelder frakt av medisiner til apotek i utkantstrøk så skal legemiddelgrossistene sikre levering innen en frist på 48 timer. Det er per i dag ikke gjort unntak for leveranser til Svalbard på generell basis. Myndighetene kan ikke med grunnlag i legemiddelregelverket pålegge Posten å frakte dette via et eget fraktfly.

Svalbard er avhengig av å få tilbrakt nesten alt som skal benyttes på øygruppen, herunder mat og andre forbruksvarer, medisiner, drivstoff og reservedeler. Gjennom sin myndighet som statsforvalter har Sysselmesteren det koordinerende ansvaret for samfunnssikkerhet og beredskap på Svalbard, herunder forsyningssikkerhet, som Sysselmesteren har planverk for. Staten har også et nært samarbeid med ulike deler av næringslivet i beredskapsøyemed, og kan gjennom næringsberedskapsloven pålegge næringslivet å prioritere forsyninger av varer og tjenester til Svalbard i en beredskapssituasjon. I tillegg finnes det alternative transportmuligheter, som skipsfart, som relativt raskt og med stort volum vil kunne frakte forsyningene nordover.