Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:788 (2025-2026)
Innlevert: 12.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 18.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Synes statsråden det er greit at Avinor benytter systemer som aktivt legger til rette for sosial dumping i drosjenæringen?

Begrunnelse

Fast Travel er et bestillingssystem for taxi som Avinor har introdusert ved flere flyplasser, hvoriblant Gardermoen siden 2023, og nylig også Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Reisende bestiller taxi via en terminal ved ankomsthallen, oppgir reisemål og ser estimert pris før turen. Kun sjåfører med individuelle avtaler med Fast Travel får kjøre fram til terminalsonen.

Drosjesjåfører opplever at systemet legger til rette for sosial dumping ved at sjåførene må konkurrere enkeltvis om turene, som effektivt betyr at Avinor gjennom Fast Travel legger opp til systematisk sosial dumping. Flere steder der systemet er innført, streiker eller boikotter drosjesjåfører i protest mot innføringen.

I Norge skal alle ha en lønn å leve av, og staten skal ikke legge til rette for et useriøst arbeidsliv gjennom å lage systemer som belønner sosial dumping. Ordningen med Fast Travel bryter med prinsippet om en næring med ordnede forhold, der sjåførene kan leve av inntekten sin.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor avviser at selskapet legger til rette for sosial dumping i drosjenæringen. Avinor viser til at selskapets drosjeløsning er utviklet for å sikre en trygg, stabil og kundevennlig trafikkavvikling ved lufthavnene, som gir kundene mulighet til å velge drosje basert på pris og preferanse. Prisene settes av drosjesentralene eller løyvehaverne, ikke av Avinor, og alle løyvehavere må registrere seg og følge gjeldende regler for å få tilgang til infrastrukturen.

Avinor har innhentet en ekstern juridisk vurdering av driftsmodellen på forplass. Ifølge Avinor er det ikke funnet holdepunkter for at Avinors praksis er i strid med lovverket eller konkurransereglene. Avinor peker på at Avinors ansvar er å organisere trafikken foran terminalene og sikre likebehandling av alle aktører.