Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:772 (2025-2026)
Innlevert: 11.12.2025
Sendt: 12.12.2025
Til behandling

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Ber om kunnskapsministerens vurdering av hvorfor det var mindreforbruk på Kap 226 post 22 og Kap. 225 post 61, ber videre om en tabell med siste oppdatert oversikt over hvor mange lærere som søkte om videreutdanning i henholdsvis norsk, matte, naturfag, lesing, skriving og i spesialpedagogikk, og hvor mange som har fått innvilget sitt ønske om videreutdanning i disse temaene. Ber om en separat oversikt per fag.

Begrunnelse

Jeg viser til Prop. 25 S (2025-2026). Det står at departementet foreslår å redusere bevilgningen til videreutdanning for lærere og skoleledere med 20 millioner kr «grunna mindreforbruk på posten.» Det fremgår ikke av proposisjonen hvorfor dette mindreforbruket har oppstått, herunder om det er for få søkere til videreutdanning eller om kommunene ikke prioriterer å godkjenne flere søknader. Det vil være interessant å få kunnskapsministerens vurdering, samt en oversikt over antall søkere og antall godkjente søknader fra lærere som ønsker videreutdanning i enkelte fag.

Departementet foreslår videre å redusere bevilgningene med 70 millioner kroner til Rentekompensasjon for investeringer i læringsarenaer og større utstyr som bidrar til mer praktisk og variert opplæring, fordi det er «færre søknader» enn man hadde lagt til grunn.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig