Skriftlig spørsmål fra Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:757 (2025-2026)
Innlevert: 10.12.2025
Sendt: 10.12.2025
Til behandling

Sunniva Holmås Eidsvoll (SV)

Spørsmål

Sunniva Holmås Eidsvoll (SV): Vil ministeren ta initiativ til arbeid for å sikre en god sammenheng mellom pedagogiske råd og det juridiske rammeverket på en måte som bidrar til en likeverdig oppfølging for elever med spesifikke lærevansker?

Begrunnelse

Jeg viser til mitt tidligere skriftlige spørsmål med dokument nr. 15:389 (2025-2026). Statsråden svarer at det allerede finnes veiledere og retningslinjer.

Det stemmer at det finnes en rekke skriftlige kilder, bl.a. fra Utdanningsdirektoratet og Statped, og ikke minst lokalt bestemte retningslinjer. Mange av disse gir god informasjon til læreren om hvordan de kan støtte sine elever med spesifikke lærevansker.

Ifølge Dysleksi Norge er det likevel en stor utfordring at disse skriftlige kildene ikke gir klare nok svar både når det gjelder hvordan elevene skal fanges opp og hvordan de skal følges opp videre. Det bidrar til en uoversiktlig praksis i norske skoler.

Veilederne som ministeren viser til skriver blant annet at det «ofte er PPT» som utreder lese- og skrivevansker og matematikkvansker. Utdanningsdirektoratet skriver også at det ikke finnes noen nasjonale retningslinjer for å utrede og vurdere spesifikke matematikkvansker. Veilederne gir heller ikke informasjon til fagpersonene om hvilken type faglig dokumentasjon som er nødvendig i utredningsarbeidet for å gi elevene rettigheter etter ulike særbestemmelser.

Det er nå opp til den enkelte lærer å manøvrere i alle disse kildene for å finne ut hvordan de skal hjelpe elevene sine og i tillegg virker retningslinjene ikke å være samstemte.

I NOKUT sin sluttrapport om lærerutdanningene kommer det frem at både institusjonene og lærerstudentene sier at de ikke oppnår læringsutbytte om tilpasset opplæring. Lærerstudentene opplever at lærestedene vektlegger «den ideelle eleven» og at det først er i praksis at de både opplevde problemer og forstår betydningen av god forskningsbasert kunnskap om temaer som tilpasset opplæring.
(https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2024/sluttrapport-fra-evalueringen-av-grunnskolelarerutdanningene-for-trinn-17-og-510_7-2024.pdf)

Lærerstudentene har altså begrenset kunnskap om dette før de begynner å jobbe i skolen og må derfor innhente kunnskapen om hvordan de skal hjelpe elevene med ganske vanlige lærevansker som spesifikke lærevansker, selv.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig