Jonas Andersen Sayed (KrF): Hvor mye av Norges sivile støtte til Ukraina mener utviklingsministeren kan gå til tiltak som ikke kan rapporteres som ODA, begrunnet i at den er "unntaksvis" og trengs "for å sikre nødvendig fleksibilitet", og hvilke deler av støtten gjelder dette?
Begrunnelse
I svaret på mitt skriftlige spørsmål nr 635 oppgir utviklingsministren hvor mye av Norges bistandsbusjett forslått for 2026 som regjeringen antar kan rapporteres som ODA. Her ser utviklingsministeren ut til å telle med all Norges sivile støtte til Ukraina som ODA-godkjent. Men — i Prop. 1 S (2025-2026) fra Utenriksdepartementet, side 69, skriver departementet følgende om norsk støtte til Ukraina: "sivil støtte [kan] unntaksvis gå til tiltak som ikke kan rapporteres som ODA for å sikre nødvendig fleksibilitet". Mine spørsmål til utviklingsministeren er: 1) Hvilke deler av norsk sivil støtte til Ukraina det refereres til her (som altså ikke kan rapporteres som ODA)? Er det for eksempel de mange milliardene i energistøtte, og/eller til drifts- og budsjettstøtte? 2) Mener utviklingsministeren det er naturlig å kalle milliarder av kroner i bevilgninger over mange år på rad for "unntaksvis"? 3) Mener ministeren også at det er korrekt å si at dette er "for å sikre nødvendig fleksibilitet" når disse bevilgningene potensielt utgjør en majoritet av norsk sivil støtte til Ukraina?