Skriftlig spørsmål fra Jonas Andersen Sayed (KrF) til utviklingsministeren

Dokument nr. 15:750 (2025-2026)
Innlevert: 09.12.2025
Sendt: 10.12.2025
Rette vedkommende: Utenriksministeren
Besvart på vegne av: Utenriksministeren
Besvart: 15.12.2025 av utviklingsminister Åsmund Aukrust

Jonas Andersen Sayed (KrF)

Spørsmål

Jonas Andersen Sayed (KrF): Hvor mye av Norges sivile støtte til Ukraina mener utviklingsministeren kan gå til tiltak som ikke kan rapporteres som ODA, begrunnet i at den er "unntaksvis" og trengs "for å sikre nødvendig fleksibilitet", og hvilke deler av støtten gjelder dette?

Begrunnelse

I svaret på mitt skriftlige spørsmål nr 635 oppgir utviklingsministren hvor mye av Norges bistandsbusjett forslått for 2026 som regjeringen antar kan rapporteres som ODA. Her ser utviklingsministeren ut til å telle med all Norges sivile støtte til Ukraina som ODA-godkjent. Men — i Prop. 1 S (2025-2026) fra Utenriksdepartementet, side 69, skriver departementet følgende om norsk støtte til Ukraina: "sivil støtte [kan] unntaksvis gå til tiltak som ikke kan rapporteres som ODA for å sikre nødvendig fleksibilitet". Mine spørsmål til utviklingsministeren er: 1) Hvilke deler av norsk sivil støtte til Ukraina det refereres til her (som altså ikke kan rapporteres som ODA)? Er det for eksempel de mange milliardene i energistøtte, og/eller til drifts- og budsjettstøtte? 2) Mener utviklingsministeren det er naturlig å kalle milliarder av kroner i bevilgninger over mange år på rad for "unntaksvis"? 3) Mener ministeren også at det er korrekt å si at dette er "for å sikre nødvendig fleksibilitet" når disse bevilgningene potensielt utgjør en majoritet av norsk sivil støtte til Ukraina?

Åsmund Aukrust (A)

Svar

Åsmund Aukrust: Jeg viser til spørsmål fra representanten Jonas Andersen Sayed til utviklingsministeren som han har bedt meg svare på, siden saken gjelder saksfelt som hører til mitt ansvar.
For 2026 er Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, SV og MDG blitt enige om et samlet bistandsbudsjett på om lag 56,6 mrd. kroner, en økning på 5 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, jf. mitt svar på representantens spørsmål nr. 635. Av dette anslår regjeringen at om lag 56,4 mrd. kroner vil bli ODA-godkjent. Det er altså 99,7 prosent av det foreslåtte bistandsbudsjettet regjeringen forventer at vil bli ODA-godkjent.
Som representanten skriver, er det omtalt på s. 69 i Prop. 1 S (2025-2026) for Utenriksdepartementet at innenfor Nansen-programmet for Ukraina kan sivil støtte unntaksvis gå til tiltak som ikke kan rapporteres som ODA for å sikre nødvendig fleksibilitet. For 2026 er to tiltak under Nansen-programmet inkludert i de 171 mill. kronene som anslås å ikke bli ODA-godkjent. Det gjelder kapitalinnskudd i Europarådets utviklingsbank (CEB) på anslagsvis 43,7 mill. kroner der OECDs vurdering er at 82 pst. ikke er ODA. Det gjelder også kapitalutvidelsen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) på 116,1 mill. kroner der 29 pst. ikke er ODA. Begrunnelsen er i begge tilfeller at kapitalutvidelsene skal sette de to utviklingsbankene i stand til å foreta mer risikopregede investeringer i Ukraina (og Moldova) uten at dette går på bekostning av deres kredittverdighet eller investeringer i andre deler av Europa. Stortinget har gjennom behandlingen av Prop. 1 S for 2024 og 2025 vedtatt at hele Norges andel av kapital til EBRD og CEB dekkes av Nansen-programmet.
Utenom dette har sivil støtte gjennom Nansen-programmet i all hovedsak vært ODA, og det vil det også fortsette å være. Det var kun 5 mill. kroner av resten av Nansen-støtten i 2024 som Norad har vurdert som ikke i tråd med ODA-regelverket i sin rapportering til OECD, jf. omtale av prosessen for rapportering i svar på spørsmål nr. 635. Dette gjaldt støtte til Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW). For 2025 og 2026 vil antakelig inntil 45 mill. kroner til en ny søknadsordning for å øke norsk kunnskap og kompetanse om Ukraina ikke bli rapportert som ODA.
Det er også mulig at andre mindre beløp ikke vil bli ODA-godkjent i 2026, men energistøtte og driftsstøtte til den ukrainske staten er i tråd med ODA-regelverket. Det er derfor ikke slik at potensielt flere milliarder av Nansen-programmet ikke er i tråd med ODA-regelverket. Regjeringen vil fortsette praksis med å omtale ev. nye kjente tiltak som betyr betydelige unntak fra ODA-regelverket i den årlige budsjettproposisjonen til Stortinget.