Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:744 (2025-2026)
Innlevert: 09.12.2025
Sendt: 09.12.2025
Besvart: 15.12.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Kan regjeringen så raskt som mulig stanse Pasientreiser HFs bidrag til prispressing og ødeleggelse av taximarkedet i distriktet, og istedet tilby kontrakter som lokale taxiselskaper og sjåfører kan leve av?

Begrunnelse

Helseforetakene ser ut til å drive et kappløp mot bunnen når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår for de som skal drive pasienttransport.
I Troms har lokale selskaper mistet avtalen med Pasientreiser HF fordi helseforetaket vil ta urimelig lave priser for pasienttransport. Som drosjeeier Oddgeir Woll på Sjøvegan beskriver det, ber Pasientreiser HF om priser som er førti prosent under takstene satt av Konkurransetilsynet.
På denne måten bidrar staten til å ødelegge drosjeyrket som levevei, og bidrar til å fullbyrde den ødeleggelsen av yrket som Høyre/FrP-regjeringen startet på.
Ordføreren i Bardu setter godt ord på det:
– I det siste har vi sett mange eksempler på at eldre og andre personer med må vente i timevis på drosjer, som noen ganger ikke kommer i det hele tatt. Små taxiselskaper i distriktene legges ned som en følge av dette, og vi har havnet i en situasjon der samfunnssikkerheten og vår totale beredskap er sterkt svekket uten at disse konsekvensene ble utredet i forkant av endringene.
Drosjeeier på Storsteinnes, Lill Bakkeli, beskriver også situasjonen:
– Halve inntekten forsvinner. Etter at vi mistet pasienttransport er flere av våre sjåfører i Balsfjord blitt permittert. Vi skulle altså tvinges til å få mindre betalt, og det ble hevdet at vi hadde det for godt. Samtidig får vi skylda for å ikke være med på dette med begrunnelse i at andre, deriblant selskapet MyTaxi, har godtatt dette. Når vi vet at utgifter for å drifte en drosje og alt annet i samfunnet er blitt dyrere, kunne vi ikke godta en avtale som er langt dårligere enn vi hadde fra før.

Selskapet MyTaxi, som helseforetaket har inngått avtale med, er tett koblet til plattformselskapet Uber og enkle søk på nett viser at de henvender seg til folk som ønsker å tjene en ekstra inntekt "på siden". Samtidig går altså heltidsansatte taxisjåfører i distriktene konkurs.

Det ser med andre ord ut til å ikke være noen sammenheng i regjeringens politikk.
På Arbeiderpartiets nettsider kan man lese at partiet vil:
Sikre et godt drosjetilbud i hele landet.
Si nei til høyresidens frislipp i taximarkedet.

Men i helse- og omsorgsdepartementet ser man altså ut til å drive helt motsatt politikk.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg vil innledningsvis nevne at det er de regionale helseforetakene som har ansvar for pasientreiser, og at det er deres underliggende helseforetak som inngår drosjeavtaler. I denne aktuelle saken er det Universitetssykehuset i Nord-Norge HF (UNN) som håndterer drosjeavtaler for Troms. Pasientreiser HF har andre og mer avgrensede oppgaver i pasientreiseordningen for helseforetakene i helseregionen.

Helse- og omsorgsdepartementet har henvendt seg til Helse Nord RHF for å få en orientering om status og deres vurderinger knyttet til de forhold som tas opp i dette aktuelle spørsmålet. De opplyser at helseforetakenes primære utgangspunkt for alt arbeid med pasientreiser er å ivareta pasientenes rettigheter som følger av pasient- og brukerrettighetsloven og pasientreiseforskriften. De er videre forpliktet til å følge regelverket for offentlige anskaffelser, og kan ikke fritt velge leverandører kun fordi de er lokale. Som en stor kunde i drosjemarkedet legger likevel Helse Nord RHF klart til rette for at også små, lokale aktører skal kunne delta i konkurranser, blant annet ved å gjøre avtaleområdene små og kravene til kapasitet moderate. I Troms har likevel enkelte av de lokale transportørene ikke fått avtale etter fire anbudsrunder, fordi tilbudene deres lå utenfor rammene for konkurransen.

UNN har nylig inngått avtaler i flere kommuner med nye leverandører og samtidig endret driftsmodellen slik at bilene kan brukes mer fleksibelt på tvers av kommunene, og samtidig disponeres av helseforetaket hele dagen.

Helse Nord RHF opplyser at prisnivået er harmonisert i hele regionen gjennom et felles pristak basert på markedspris i privatmarkedet. Sammenlikningene som er gjort i den offentlige debatten – altså mellom 21,90 kr per km i maksimalprisforskriften og Helse Nords 13,80 kr – er misvisende. Dette blant annet fordi man i Helse Nord betaler for både tur og retur, mens privatkunder kun betaler for én vei. Det innebærer at Helse Nords pristak ikke ligger under prisene i privatmarkedet. De opplyser også at man i de fleste områder faktisk har oppnådd enighet om prisene.

Man har i Helse Nord lykkes med å inngå avtaler i store deler av regionen på disse vilkårene, inkludert flere nye avtaler i desember. Det er slik det regionale helseforetaket ser det ingen forhold som tilsier at drosjedrift i Troms er mer kostnadskrevende enn i Finnmark eller Nordland.

Når det gjelder avtalen med My Taxi, så opplyser Helse Nord RHF at denne ble inngått først etter at det ikke lot seg gjøre å få på plass rammeavtaler med de lokale drosjeselskapene i området. Dette er en dagbilavtale – noe som innebærer at UNN disponerer bilen til fast tid og til fast pris. Også i denne konkurransen kunne lokale aktører delta, men tilbudene deres lå utenfor rammen for konkurransegrunnlaget og ble avvist.