Seher Aydar (R): Kan regjeringen så raskt som mulig stanse Pasientreiser HFs bidrag til prispressing og ødeleggelse av taximarkedet i distriktet, og istedet tilby kontrakter som lokale taxiselskaper og sjåfører kan leve av?
Begrunnelse
Helseforetakene ser ut til å drive et kappløp mot bunnen når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår for de som skal drive pasienttransport.
I Troms har lokale selskaper mistet avtalen med Pasientreiser HF fordi helseforetaket vil ta urimelig lave priser for pasienttransport. Som drosjeeier Oddgeir Woll på Sjøvegan beskriver det, ber Pasientreiser HF om priser som er førti prosent under takstene satt av Konkurransetilsynet.
På denne måten bidrar staten til å ødelegge drosjeyrket som levevei, og bidrar til å fullbyrde den ødeleggelsen av yrket som Høyre/FrP-regjeringen startet på.
Ordføreren i Bardu setter godt ord på det:
– I det siste har vi sett mange eksempler på at eldre og andre personer med må vente i timevis på drosjer, som noen ganger ikke kommer i det hele tatt. Små taxiselskaper i distriktene legges ned som en følge av dette, og vi har havnet i en situasjon der samfunnssikkerheten og vår totale beredskap er sterkt svekket uten at disse konsekvensene ble utredet i forkant av endringene.
Drosjeeier på Storsteinnes, Lill Bakkeli, beskriver også situasjonen:
– Halve inntekten forsvinner. Etter at vi mistet pasienttransport er flere av våre sjåfører i Balsfjord blitt permittert. Vi skulle altså tvinges til å få mindre betalt, og det ble hevdet at vi hadde det for godt. Samtidig får vi skylda for å ikke være med på dette med begrunnelse i at andre, deriblant selskapet MyTaxi, har godtatt dette. Når vi vet at utgifter for å drifte en drosje og alt annet i samfunnet er blitt dyrere, kunne vi ikke godta en avtale som er langt dårligere enn vi hadde fra før.
Selskapet MyTaxi, som helseforetaket har inngått avtale med, er tett koblet til plattformselskapet Uber og enkle søk på nett viser at de henvender seg til folk som ønsker å tjene en ekstra inntekt "på siden". Samtidig går altså heltidsansatte taxisjåfører i distriktene konkurs.
Det ser med andre ord ut til å ikke være noen sammenheng i regjeringens politikk.
På Arbeiderpartiets nettsider kan man lese at partiet vil:
Sikre et godt drosjetilbud i hele landet.
Si nei til høyresidens frislipp i taximarkedet.
Men i helse- og omsorgsdepartementet ser man altså ut til å drive helt motsatt politikk.