Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:613 (2025-2026)
Innlevert: 25.11.2025
Sendt: 25.11.2025
Besvart: 02.12.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan ministeren leggje fram kva rutiner, praksis og kva som utløyser bruk av pasientfly, og ei oversikt over bruken av pasientfly i 2024 mellom Vigra og Værnes, samt grunnlaget for bruken av dette, og fordelinga av kostnadane mellom Helse midt og Helse Møre og Romsdal for slik bruk av pasientfly?

Begrunnelse

Helse Møre og Romsdal har svært dårlig økonomi, medan Helse midt har det stikk motsatte.

Helse midt og St Olavs hospital må derfor bruke pengane fornuftig, all form for sløsing og unødvendig pengebruk burde kome innbyggarane i Møre og Romsdal heller til gode, ein helseregion som ligg ann til å få kutta sjukehustilbodet pga dårlig økonomi.

Det blir beskrevet frå pasientar at pasientreiser frå og til St Olavs Hospital ikkje blir gjennomført på billigast og mest hensiktsmessig måte i alle tilfeller.

Der er beskrivelsar av at pasientfly blir nytta i tilfeller der rutefly og anna pasientreiser kunne vore nytta, også i tilfeller der behov for følgepersonell er nødvendig, med bakgrunn i pasientfly sine ekstreme kostnadar pr bruk. Pasienter reagerer på dette.
Ved bruk av pasientfly blir også bagasje sendt med anna transport, som også medfører betydelig høgare ekstra kostnadar.

Sjølvsagt er pasientfly både heilt nødvendig og svært bra at finnes, men fornuftig bruk av midlane også gjeldande pasientreiser er viktig å fokusere på, som også kan være riktig og best for pasienten.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgsdepartementet har i forbindelse med dette spørsmålet bedt Helse Midt-Norge RHF om en orientering om hvordan de vurderer behovet for transport av pasienter, herunder deres prioriteringer i bruk av pasientfly. I følge denne redegjørelsen brukes ambulanseflyet på Vigra i all hovedsak til å frakte pasienter mellom sykehus i regionen, enten til et større sykehus for spesialisert behandling eller tilbakeføring til lokalsykehus for videre behandling. De poengterer at ambulansefly åpenbart er en begrenset ressurs og at all bruk må ha god indikasjon. Dette vurderes av flylege i Ålesund og/eller på Lørenskog, i samråd med rekvirerende og/eller mottakende avdeling.
Alle pasienter som fraktes med luftambulanse får en alvorlighetsskår ("NACA-score") mellom 0 og 7, hvor 0 er frisk og 7 er død. Eksempelvis indikerer en skår på 3, alvorlig, men ikke livstruende sykdom/skade, hvor akutt intervensjon er nødvendig. En skår på 4 er sykdom som er potensielt livstruende. Alle pasienter med NACA 3 eller høyere har en medisinsk tilstand som krever et behandlingsnivå på lik linje som det man gir på sykehus. Dermed kan ikke disse gå med rutefly eller annen offentlig transport.
I 2024 var det i følge Helse Midt-Norge RHF 569 flytransporter til St. Olavs Hospital, og av disse var 278 fra Ålesund sjukehus og 126 fra Volda sjukehus. Av de 569 pasientene som ble fraktet med ambulansefly hadde 565 en alvorlighetsskår på 3 eller høyere. Majoriteten (85%) hadde en skår på 4 som er regnet som livstruende. Samme år (2024) var det 536 tilbakeføringer fra St. Olavs Hospital, hvor Ålesund og Volda tok imot henholdsvis 332 og 124 pasienter. Av disse hadde 506 en alvorlighetsskår på 3 eller høyere (majoriteten hadde skår på 3).
Helse Midt-Norge RHF poengterer i sin orientering at de få pasientene som fraktes frem eller tilbake med lavere skår enn 3 (NACA 1-2), har andre kompliserende faktorer ved seg som det må tas hensyn til, slik som for eksempel hjemmerespirator, tverrsnittskade, langtkommen kreftsykdom mv. Tilstander som gjør det svært utfordrende med offentlig transport. Helse Midt-Norge RHF opplyser videre at det aktuelle ambulanseflyet er av type Beech B250 King Air og har svært begrenset plass. Medisinsk nødvendig utstyr blir derfor prioritert foran pasientbagasje, hvilket da i så fall må fraktes på annen måte.
Kostnadene for bruk av ambulansefly faktureres fra Luftambulansetjenesten HF til de regionale helseforetakene. Kostnadsfordeling innad i regionen skjer etter en fast fordelingsnøkkel og ikke etter faktisk forbruk. I denne fordelingsnøkkelen betaler St. Olav Hospital HF mest i Helse Midt-Norge.
Ettersom de aktuelle pasientgruppene ikke kan ta vanlig rutefly, er heller ikke tilrettelegging med en vanlig pasientreise relevant. Helse Midt-Norge RHF opplyser for øvrig om at det var 2321 vanlige flyreiser i regi av pasientreisekontoret mellom Vigra og Værnes i 2024.
Jeg registrerer avslutningsvis at det i redegjørelsen fra Helse Midt-Norge RHF også presiseres at det ofte benyttes buss mellom Ålesund og Trondheim når det er mulig.