Skriftlig spørsmål fra Hanne Beate Stenvaag (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:605 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 25.11.2025
Besvart: 03.12.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng

Hanne Beate Stenvaag (R)

Spørsmål

Hanne Beate Stenvaag (R): Vil statsråden gjøre en ny vurdering av Instruks AI-3/2024 på bakgrunn av nye anbefalinger til Norge fra FNs høykommissær for flyktninger fra november 2025, hvor denne instruksen omtales spesifikt?

Begrunnelse

Statsråden svarer i spørsmål 435/2025 at Utlendingsdirektoratets vurdering av hvem som anses for å være statsløse etter statsborgerloven gjøres i tråd med definisjonen av statsløshet i artikkel 1 i FNs konvensjon om statsløses stilling av 1954.

I november 2025 har FNs høykommissær for flyktninger kommet med nye anbefalinger til Norge (UNHCR-Recommendations-to-Norway_November-2025-long-1.pdf). Her behandles Instruks AI-3/2024 spesifikt, og det henvises til instruksens begrunnelser for at palestinere i Norge ikke lenger skal anses som statsløse, på tross av at det ikke finnes en palestinsk statsborgerlov (nationality law). Høykommissæren anser ikke at denne instruksjonen er i samsvar med artikkel 1 i FNs konvensjon om statsløses stilling av 1954.

FNs høykommissær for flyktninger har også kommet med et faktanotat om Norges etterlevelse av statsløskonvensjonen (3. november 2025) hvor de anbefaler at Norge reviderer instruks AI-3/2024 for sørge for samsvar med Norges internasjonale forpliktelser etter 1954-konvensjonen (Key-Facts-on-Statelessness-Norway-October-2025.pdf).

Det vises til dom fra Høyesterett avsnitt 40-50 i HR-2023-2351-A, hvor Høyesterett uttaler følgende om betydningen av UNHCRs retningslinjer og uttalelser: «For flyktningkonvensjonens del skal det legges betydelig vekt på retningslinjer og uttalelser fra FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR, jf. HR-2021-203-A avsnitt 52. Dette har sammenheng med at flyktningkonvensjonen artikkel 35 gir UNHCR rett og plikt til å føre tilsyn med anvendelsen av konvensjonens bestemmelser».

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Som jeg viste til i svar på skriftlig spørsmål nr. 435/2025 vil det være nødvendig å vurdere Instruks AI-3/2024 på nytt, dersom grunnlaget for instruksen endres. Ved en slik vurdering vil jeg se hen til uttalelser og retningslinjer fra UNHCR.

Jeg vil også understreke at mitt departement i tolkningen av hva som ligger i lovgivningsbegrepet i artikkel 1 i FNs konvensjon om statsløses stilling av 1954 har sett hen til UNHCRs retningslinjer, se nærmere redegjørelse i svar på spørsmål nr. 435/2025. Jeg følger nøye med på nye uttalelser og anbefalinger som kommer fra UNHCR.