Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:565 (2025-2026) Innlevert: 21.11.2025 Sendt: 24.11.2025 Rette vedkommende: Kommunal- og distriktsministeren Besvart: 01.12.2025 av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran
Anne Lise Gjerstad Fredlund (SV): Hvilke beregninger ligger til grunn for den nye beregningen av fergeavløsningsmidler til Langsundforbindelsen, og hvor mye vil denne nye beregningen utløse av midler til nettopp dette prosjektet?
Bjørnar Skjæran: Et ferjeavløsningsprosjekt innebærer at det blir bygd et nytt vegsamband, dvs. en bro eller undersjøisk tunnel, som erstatter eller korter inn et ferjesamband. Ferjeavløsningsmidler for ferjeavløsningsprosjekter blir beregnet med utgangspunkt i retningslinjer for ferjeavløsningsordningen for fylkesveiferjer fastsatt av Samferdselsdepartementet og daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet.Størrelsen på de årlige ferjeavløsningsmidlene blir beregnet ut fra reduksjonen i rammetilskudd gjennom inntektssystemet når et fylkeskommunalt ferjesamband blir avløst eller kortet inn av en bro eller tunnel. Avløsning av et ferjesamband vil gi en lavere verdi på kriteriet "normerte ferjekostnader" i ferjenøkkelen i inntektssystemet, mens det nye veinettet vil gi økt verdi for kriteriet "vedlikeholdsbehov fylkesvei" i veinøkkelen. Det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler til det aktuelle prosjektet blir beregnet som nettoeffekten av disse endringene. Ferjeavløsningsmidler blir utbetalt til en når de nominelle byggekostnadene (ekskl. mva.-kompensasjon og eventuell bompenger) og inntil 50 prosent av beregnede rentekostnader, men ikke lenger enn i maksimalt 45 år. Departementet beregnet i oktober 2020 et foreløpig oppdatert anslag på årlige ferjeavløsningsmidler for Langsundforbindelsen. Disse ble anslått til 10,6 mill. kroner. Anslaget var beregnet ut fra opplysninger departementet hadde på daværende tidspunkt og kostnadsnøkkelen i inntektssystemet for 2021. Foreløpig anslag på ferjeavløsningsmidler er basert på inntektssystemet slik det er på det tidspunktet anslaget blir gitt. Departementet har nå beregnet et nytt anslag for Langsundforbindelsen basert på inntektssystemet for 2025. Det er lagt til grunn oppdaterte kriteriedata for de to ferjesambandene som blir berørt av veiprosjektet, og oppdaterte opplysninger om det nye veinettet. Disse opplysningene er mottatt fra Troms fylkeskommune. Med disse forutsetningene, og med utgangspunkt i retningslinjene for ferjeavløsningsordningen, kan det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler anslås til om lag 21,9 mill. kroner i 2025. Differansen mellom de to beregningene for Langsundforbindelsen skyldes i hovedsak endringene i kostnadsnøklene i forbindelse med revisjonen av inntektssystemet for fylkeskommuner i 2024, og en økning i det totale beløpet som ferjenøkkelen utløser gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet. Departementet vil fastsette det faktiske, årlige ferjeavløsningsbeløpet til Langsundforbindelsen i forbindelse med behandling av en eventuell endelig søknad fra Troms fylkeskommunene. Faktisk beløp vil beregnes på gjeldende inntektssystem på søknadstidspunktet, og dette vil derfor kunne avvike fra det foreløpige anslaget.