Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:548 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 21.11.2025
Besvart: 28.11.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at personer med funksjonsnedsettelser og deres nærstående får en trygg og tilgjengelig løsning for digital identifikasjon, når den varslede fullmaktsløsningen fra Digitaliseringsdirektoratet nå er utsatt til 2026?

Begrunnelse

For mange personer med funksjonsnedsettelser er det i dag praktisk umulig å få utstedt BankID, og dermed vanskelig å delta i samfunnet på like vilkår. Dette gjelder særlig personer som har behov for hjelp i hverdagen, eller som er under vergemål. Tilgangen til digitale tjenester som Helsenorge, NAV og Skatteetaten forutsetter eID på høyt sikkerhetsnivå, slik som BankID.

Statsråden har tidligere vist til at en ny digital fullmaktsløsning utvikles av Digitaliseringsdirektoratet, og at denne skulle bidra til å forenkle hverdagen for dem som handler på vegne av andre. Det ble signalisert at løsningen skulle være klar i 2025, men det er nå kjent at dette arbeidet er utsatt til 2026.

Utsettelsen innebærer at personer med nedsatt funksjonsevne og deres pårørende må leve med midlertidige og lite brukervennlige løsninger i enda lengre tid. Dette rammer mennesker som allerede har nok utfordringer i hverdagen.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Jeg vil først understreke at økt digital inkludering er et viktig mål for regjeringen.
Tilgangen til digitale tjenester i Norge er god. Det er likevel innbyggere som ikke får muligheten til å delta digitalt, enten fordi de av ulike årsaker ikke får tilgang til en eID på høyt sikkerhetsnivå eller ved at det mangler fullmaktsløsninger slik at andre kan representere dem på nett. Innbyggernes rettigheter til tjenester ligger uansett fast.
Regjeringen har fastsatt et mål om å øke digital inkludering i Norge. Målet følger både av digitaliseringsstrategien, av handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn og av den nasjonale eID-strategien, samt i handlingsplanen for strategi for eID i offentlig sektor. Det handler både om kompetanse, tillit og tilgang.
Et viktig steg på veien er nettopp, slik representanten Hjemdal peker på, at fullmaktsløsning for vergemål blir gjort tilgjengelig gjennom ID-porten. Digitaliseringsdirektoratet har meldt at arbeidet er noen måneder forsinket på grunn av avhengigheter til andre utviklingsprosjekt. Representasjonsforhold knyttet til vergemål skal være tilgjengelig i løsningene i løpet av første kvartal 2026. Etter det kan løsningen integreres i de ulike digitale tjenestene som det offentlige tilbyr på nett.
Et annet viktig tiltak for å muliggjøre digital representasjon, ut over tilfeller ved vergemål, er arbeidet med en helhetlig tilnærming til digitale fullmakter, der løsninger for fullmakter skal vurderes samlet på tvers av sektorer og eksisterende løsninger. I forbindelse med utredning av en digital lommebok har jeg gitt Digitaliseringsdirektoratet i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning. Den er et ledd i arbeidet med oppfølgingen av handlingsplanen for strategi for eID i offentlig sektor, og inkluderer hvordan eID på høyt sikkerhetsnivå kan gjøre tilgjengelig for flere. Utredningen gjøres i samarbeid med Politidirektoratet, Skattedirektoratet og Utlendingsdirektoratet for å sikre at arbeidet favner om de nødvendige problemstillingene. Digitaliseringsdirektoratet har dessuten lagt frem en innsiktsrapport om digital representasjon og samtykke, utarbeidet i samarbeid med blant annet NAV, Skatteetaten, Helsedirektoratet og leverandørmarkedet. Innsiktsrapporten vil danne grunnlag for videre arbeid, med sikte på at ikke-digitale brukere enklere skal kunne la seg representere av andre. For å sikre nødvendig trykk på dette arbeidet har regjeringen foreslått å bevilge 10 mill. kroner til det videre arbeidet med fullmaktsløsningen i budsjettforslaget for 2026.
Vi har som mål å bli verdens mest digitaliserte land. Da må alle med, også digitalt.