Skriftlig spørsmål fra Bent-Joacim Bentzen (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:543 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 20.11.2025
Besvart: 27.11.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Bent-Joacim Bentzen (Sp)

Spørsmål

Bent-Joacim Bentzen (Sp): Stortinget har vedtatt at regjeringen skal komme tilbake med et forslag til ny motorferdsellov. Den 15. september 2024 gikk høringsfristen for ny motorferdsellov ut. Jeg registrerer at tiden drar såpass ut at statsråden heller nå sender på høring endringer i gjeldende lov fremfor å legge frem forslag til ny motorferdsellov.
Hvordan mener statsråden han overholder stortingets vedtak ved å sende dette på høring all tid den eneste grunnen til at saken drar ut er at Stortinget ikke har fått saken om ny motorferdsellov til behandling?

Begrunnelse

Juni 2025 vedtok Stortinget etter et representantforslag fra Senterpartiet at Regjeringen skulle komme tilbake på egnet måte med forslag til ny Motorferdsellov som er i tråd med Stortingets føringer som gir kommunene større myndighet, redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensynet til natur og friluftsliv hensyntas, som oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 973 av 25. mai 2021, jf. Innst. 429 S (2020–2021). vedtaket lyder som følger:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt».

I høringsnotat – Forslag til endringer i straffeloven § 242, heving av strafferammer samt endringer i regelverket om miljø- og kulturmiljøkriminalitet skriver departementet:

«Departementet vurderer likevel at det er hensiktsmessig å også foreslå en endring i gjeldende motorferdsellov, da det det er usikkert når en eventuell ny motorferdsellov vil vedtas og tre i kraft».

Den eneste grunnen til at dette kan være usikkert er at statsråden ikke har fremmet saken for Stortinget enda.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Innledningsvis vil jeg forsikre representanten Bentzen om at planen, som tidligere opplyst Stortinget, er å legge frem et forslag til ny motorferdsellov for Stortinget i 2026. Det er ingen endringer i denne fremdriftsplanen, og regjeringen tar sikte på å fremme et lovforslag i tråd med Stortingets føringer om å gi kommunene større myndighet, reduserer byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensynet til natur og friluftsliv hensyntas.
Parallelt med arbeidet med å fremme forslag til ny motorferdsellov har det pågått et arbeid med å følge opp stortingsmeldingen om miljøkriminalitet (Meld. St. 19 (2019-2020) Miljøkriminalitet). Et tiltak i stortingsmeldingen er å vurdere å heve strafferammen i en rekke miljøregelverk. Stortingsmeldingen fastsatte også at strafferammen i motorferdselloven skal heves. Stortinget har gitt sin tilslutning til meldingen.
Regjeringen mener det er viktig å bekjempe miljøkriminalitet. Jeg viser i denne sammenheng til Økokrims nyeste trusselvurdering. Departementet har derfor nå sendt et forslag om å heve strafferammen i flere miljøregelverk på høring.
Ulovlig motorferdsel er et problem som kan skade både natur, dyreliv og friluftsliv og omfanget er stort. Ulovlig motorferdsel er motorferdsel som enten skjer utenfor det loven åpner for eller utenfor det som kommunene har gitt tillatelse til. Et forslag om å heve strafferammen for ulovlig motorferdsel innskrenker ikke det det kommunale selvstyret eller øker byråkratiet, men bidrar til ivaretakelse av hensynet til natur og friluftsliv. Forslaget samsvarer etter min mening med Stortingets føringer for motorferdselregelverket.
I høringsrunden av Motorferdsellovutvalgets NOU 2024:10 Ny motorferdsellov har det kommet mange gode innspill fra kommuner med flere, som danner grunnlag for departements arbeid med ny motorferdsellov.
Departementet fant det hensiktsmessig å ikke ta ut bestemmelsene om motorferdselloven fra forslaget som følger opp stortingsmeldingen om miljøkriminalitet, og forslaget omhandler derfor endring av strafferammen i den gjeldende motorferdselloven. Departementet ønsker å høre forslag til heving av strafferammen i en bredere sammenheng med øvrig miljølovgivning, og vil komme tilbake til Stortinget med forslag om å endre strafferammene etter at Stortinget har behandlet forslag til ny motorferdsellov.
Jeg vil for ordens skyld understreke at grunnen til at arbeidet med ny motorferdsellov har tatt tid på ingen måte skyldes prosessen med høring av endringer i straffebestemmelsen i den gjeldende motorferdselloven og flere andre miljøregelverk.