Skriftlig spørsmål fra Morgan Langfeldt (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:544 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 21.11.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 27.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morgan Langfeldt (FrP)

Spørsmål

Morgan Langfeldt (FrP): Hva er statsråden tanker rundt dagens utfordringer rundt fredningen av Numedalsbanen. De involverte kommunene får følgende begrunnelse i møte med ledelsen i Bane-Nor: Det er ikke mulig å ivareta alle prosjektene i fredningsforskriften grunnet egne økonomiske prioriteringer hos Bane-Nor.
Er akseptabelt å ikke forholde seg til forvaltningsplanen eller fredningsforskriften vedtatt i 2013?

Begrunnelse

Numedalsbanen ble i 2013 fredet etter kulturminneloven, vedtatt av Riksantikvaren i 2013, og mange gledet seg, Bane Nor står som eier av banen og det ble laget en forvaltningsplan for å sikre seg mot forfall og sikre kulturhistoriske verdien for fremtiden. Med noen unntak har planen ikke blitt fulgt og situasjonen i dag er at kulturminnet forvitrer og deler av banen er så skadet av forfall at de utgjør en stor risiko for ulykker for både mennesker og dyr.
Eksempler på broer, utgravninger, vegetasjon og bygg som er i direkte brudd med forvaltningsplanen og fredningsforskriften er mange. Når Bane-Nor nå poengterer at de er avhengige av bredt og godt samarbeid med alle aktører, samtidig som de fremmer forslag om at kommunene bør overta banen ser man skyer i horisonten. Bane-Nor erkjenner i et møte 14.november at de ikke har fulgt opp slik de burde, men sier at dette ikke handler om mangel på ambisjoner, men at de må starte i det små. Bane-Nor poengterer at det ikke er enkel oppgave og grunngir dette med at de må prioritere tiltak i hele landet. Numedalsbanen krever store investeringer, og budsjetter tillater kun et minimum. Bane-Nor sier de må inn i et prioriteringsarbeid der de er pragmatiske! Så kan man jo spørre seg om pragmatisme er det som er førende mår man har ansvar for fredede kulturminner der bestemmelser for de fleste andre er førende.
Riksantikvaren varsler etter søknad fra Bane Nor at fem av bygningene langs den fredede delen av Numedalsbanen avfredes. Det begrunnes med at bygningene som er eid av Bane Nor er i så dårlig forfatning av det ikke er noe igjen av kulturhistorisk verdi. Bygninger som sikkert var i dårlig stand ved fredningstidspunktet i 2013 har blitt totalt ødelagt av tiden, naturen og kan ikke lengre reddes.
Når Bane Nor nå ønsker å overføre ansvaret til kommunene etter ytterligere 12 år med forfall er det stor grunn til bekymring. Kommuner med til dels krevende økonomi kan umulig ta på seg den jobben Bane Nor ikke har hatt økonomi eller evne til å gjennomføre. Ansvaret som ligger i forvaltningsplanen, er enormt og ikke realistisk å kunne gjennomføre for de to små kommunene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er Bane NOR som eier av kulturminnene som er ansvarlig for å følge opp de fredede eiendommene på og langs Numedalsbanen. Bane NOR er i god dialog med Buskerud fylkeskommune, som forvalter fredningsforskriften for Numedalsbanen. Det er etablert en forvaltningsgruppe som består av representanter fra Bane NOR, fylkeskommunen og kommunene. Det foregår også dialog mellom diverse interessegrupper langs Numedalsbanen.

Det krever betydelige ressurser å oppfylle forvaltningsplanen fullt ut. Den frede strekningen er lang, og forfallet hadde kommet svært langt allerede på fredningstidspunktet for 13 år siden. Da Numedalsbanen ble fredet, hadde den før det stått urørt i nærmere 30 år. Store deler av strekningen var da i svært dårlig forfatning, og Bane NOR foreslo avfreding av 9 bygninger. Riksantikvaren støttet avfredning av fem av de ni bygningene.

Bane NOR har satt i gang et kartleggingsarbeid for å vurdere tre forhold ved Numedalsbanen, og det videre arbeidet med Numedalsbanen vil avhenge av denne kartleggingen:
1. Hva skal til for å sette strekningen tilbake til den stand den var på fredningstidspunktet?
2. Hva vil det innebære å holde strekningen i denne tilstanden fremover?
3. Hva skal til, og hvilke muligheter finnes, for å gi strekningen større samfunnsnytte enn hva tilstanden på fredningstidspunktet skulle tilsi?

Jeg er positiv til at Bane NOR har satt i gang dette kartleggingsarbeidet, og legger til grunn at de følger dette godt opp videre, samt at de opprettholder en god dialog med forvaltningsgruppen og andre interessegrupper.