Guri Melby (V): Vil statsråden sørge for at studentsamskipnadenes studentbarnehager inkluderes i unntaksbestemmelsen i økonomiforskrift til barnehageloven §3a, slik at de, på lik linje med menighetsbarnehager, stiftelser og barnehager tilknyttet internasjonale skoler, kan unntas kravet om å organiseres som selvstendige rettssubjekter?
Begrunnelse
Etter endringen i barnehageloven §7a har studentsamskipnader med studentbarnehager måttet organisere hver barnehage som eget rettssubjekt. Dette har ført til betydelige praktiske og økonomiske utfordringer.
Etter hva undertegnede kjenner til, har studentsamskipnaden SiO måttet etablere 11 egne selskaper for sine studentbarnehager. Dette skal ha gitt årlige merkostnader på om lag 1,1 millioner kroner, fordelt på rundt 500 000 kroner i eksterne revisjons- og systemkostnader og 600 000 kroner i interne kostnader til rapportering og administrasjon.
Videre skal studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) ha anslått løpende merkostnader på nærmere 600 000 kroner årlig, i tillegg til en potensiell økning i finanskostnader på opptil 750 000 kroner dersom Husbanklån ikke kan videreføres til barnehageselskapene.
Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen) har rapportert økede årlige kostnader på nærmere 1,3 millioner kroner som følge av tilsvarende organisering.
Til sammen har ti studentsamskipnader med 32 studentbarnehager sendt anmodning til Kunnskapsdepartementet om å bli gitt unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt. Studentsamskipnadenes barnehager er ideelle virksomheter uten eiere og uten mulighet til å ta ut utbytte. De er underlagt samskipnadsloven, som allerede sikrer innsyn og kontroll av bruk av offentlige midler.
Kravet om egne selskaper gir derfor ikke økt transparens, men reduserer ressursene som ellers kunne gått til studentvelferd. Et unntak vil bidra til at studentsamskipnadene kan fortsatt ha tilby helhetlige og effektive velferdstjenester for studenter med barn.