Grunde Almeland (V): Hvordan vil Norge i sitt innspill til forhandlingene om en skattekonvensjon i FN sikre tverrgående integrering av bærekraftig utvikling i rammekonvensjonen og tilhørende protokoller, i tråd med Terms of Reference, internasjonal klimalovgivning (inkludert Rio-erklæringen og klimakonvensjonen/UNFCCC) samt Compromiso de Sevilla, og hvilke konkrete forslag fremmer Norge for å operasjonalisere forurenser-betaler-prinsippet i internasjonalt skattesamarbeid?
Begrunnelse
Nylig avsluttet medlemslandene den tredje forhandlingsrunden om en rammekonvensjon i FN om internasjonalt skattesamarbeid som skal legges frem i 2027. Den 5. desember skal Norge sende inn sitt innspill til videre forhandlinger.
I januar vedtok medlemslandene “Terms of Reference (ToR) for a United Nations Framework Convention on International Tax Cooperation”. Dokumentet kobler skattekonvensjonen med bærekraftig utvikling innen økonomiske, sosiale og klimarelaterte spørsmål på flere områder (dette inkluderer, men er ikke begrenset til, (Objectives (c), Principles (d) og Commitments (c)).
De samme medlemslandene vedtok også Compromiso de Sevilla i FfD4 som inneholder flere viktige løfter om skatt og åpenhet. Blant annet forplikter dokumentet land til å se skatte- og finanssystemer i sammenheng med klima og miljø: “promote the consideration of the environment, biodiversity, climate (...) in fiscal programming in line with national circumstances, sustainable development priorities and poverty eradication strategies. While respecting national sovereignty, options may include, but are not limited to, green budgeting, taxation and fiscal rules; and taxes on environmental contamination and pollution” (para 27 (h)) .
For å oppfylle forpliktelsene fra ToR og FfD4, samt sikre samstemhet, bør konvensjonen inkorporere vedtatte prinsipper og forpliktelser fra internasjonal klimalovgiving. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til prinsippet om “common but differentiated responsibilities and respective capabilities” (CBDR – RC, artikkel 3.1 UNFCCC) og forurenser-betaler prinsippet (prinsipp 16, Rio-erklæringen) som skal sikre at forurenser er ansvarlig for å betale for klima- og miljøskader som følge av utslipp og forurensing.
Utenriksministeren har ved flere anledninger trukket frem viktigheten og behovet for en skattekonvensjon, senest i hans tale på FNs generalforsamling i september. Utkast til rammekonvensjonen slik den foreligger samt diskusjoner under forhandlingene viser at flere land, Norge inkludert, strever med å inkludere bærekraftig utvikling på en forpliktende og effektiv måte.
På denne bakgrunn ønsker undertegnede informasjon om Norges ambisjoner og prioriteringer i forhandlingene om en skattekonvensjon i FN.