Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:509 (2025-2026)
Innlevert: 18.11.2025
Sendt: 18.11.2025
Besvart: 28.11.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Kan ministeren si med like stor sikkerhet som Udir, at feilene i de nasjonale prøvene ikke har fått negative konsekvenser for elever og foreldre som har fått uriktige opplysninger om elevens mestringsnivå, er vi sikre på at feilen ikke har ført til misvisende beslutningsgrunnlag for nasjonale og lokale skolemyndigheter og for forskningen som baserer seg på de nasjonale prøvene og vil vi få en grundigere redegjørelse for hva som gikk galt og hvilke konsekvenser feilen kan ha medført?

Begrunnelse

Nylig ble det kjent at Udir avpubliserer resultatene på nasjonale prøver i årene mellom 2014 og 2021. På Udirs nettsider forklares årsaken til avpubliseringen i tre setninger - som en feil i programmet som er brukt til å analysere testresultatene. Samtidig forsikrer Udir om at feilene ikke har ført til at elever har fått feil opplæring. Feilen har, ifølge Udir, heller ikke ført til et dårligere beslutningsgrunnlag for kommuner og skoler som har fått uriktig styringsinformasjon fra prøvene.
Resultatene fra nasjonale prøver brukes som datagrunnlag for andre nasjonale kvalitetsverktøy som for eksempel skolebidragsindikatoren. I tillegg kan de brukes som grunnlag for tildeling av tilskudd og for oppfølgingsordningen, som identifiserer kommuner med svake skoleresultater. Resultatene fra nasjonale prøver er også mye brukt som tallgrunnlag i forskning på barnehage og skole.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er alvorlig at analysene av nasjonale prøver på 5. og 8. trinn i perioden 2014–2021 har gitt feil resultater. Som jeg har redegjort for i tidligere svar til Stortinget, har det vært uklart hvor store avvikene er og hvilke konsekvenser feilen har hatt.
Statistisk sentralbyrå (SSB) har nylig oppdatert sin offisielle statistikk med korrigerte tall. Tallene korrigerer feilen på gruppenivå og gir et riktig bilde av den statistiske trenden på nasjonale prøver over tid. Som følge av dette avpubliserte Utdanningsdirektoratet (Udir) sin statistikk for perioden 2015–2021.
Det er bra at vi nå har fått re-estimerte resultater for perioden. Samtidig har korrigerte tall for perioden 2014–2021 nå begrenset merverdi for skolene og lærerne, og ingen merverdi for elevene som deltok. Jeg kan ikke utelukke at feilen kan ha påvirket oppfølgingen av enkeltelever. Lærerne ser imidlertid resultatene i sammenheng med annen informasjon om elevene, og har fått korrekt informasjon om den enkelte elevs oppgavebesvarelse. Feilen har imidlertid bidratt til et skjevt inntrykk av norske elevers resultater i nasjonale prøver i perioden og dermed et svakere beslutningsgrunnlag for skoler og myndigheter. Jeg vil understreke at nasjonale prøver kun én av flere kilder til kunnskap om tilstanden og utviklingen i skolen.
Forskning som har benyttet data fra nasjonale prøver kan også ha vært berørt. Jeg er derfor glad for at SSB nå har publisert korrigerte tidsserier for 2014–2021. På sine nettsider opplyser de om at forskere og andre brukere selv vil få anledning til å gjøre omskalering på gamle data. Videre vil Nasjonal utdanningsdatabase bli oppdatert med korrigerte skalapoeng, og korrigerte mikrodata vil bli gjort tilgjengelig for forskere.
Feil i resultater fra nasjonale prøver 2014–2021 er omtalt i kapittel 8 i Meld. St. 34 (2022–2023). I samme melding beskriver regjeringen hvordan vi vil utvikle et nytt system for kvalitetsutvikling som skal gi bedre informasjon om elevenes læring, motivasjon og trivsel. Blant annet vil regjeringen erstatte nasjonale prøver med læringsstøttene prøver, som skal være bedre pedagogiske verktøy for lærerne i klasserommet enn dagens prøver.