Hege Bae Nyholt (R): Kan ministeren si med like stor sikkerhet som Udir, at feilene i de nasjonale prøvene ikke har fått negative konsekvenser for elever og foreldre som har fått uriktige opplysninger om elevens mestringsnivå, er vi sikre på at feilen ikke har ført til misvisende beslutningsgrunnlag for nasjonale og lokale skolemyndigheter og for forskningen som baserer seg på de nasjonale prøvene og vil vi få en grundigere redegjørelse for hva som gikk galt og hvilke konsekvenser feilen kan ha medført?
Begrunnelse
Nylig ble det kjent at Udir avpubliserer resultatene på nasjonale prøver i årene mellom 2014 og 2021. På Udirs nettsider forklares årsaken til avpubliseringen i tre setninger - som en feil i programmet som er brukt til å analysere testresultatene. Samtidig forsikrer Udir om at feilene ikke har ført til at elever har fått feil opplæring. Feilen har, ifølge Udir, heller ikke ført til et dårligere beslutningsgrunnlag for kommuner og skoler som har fått uriktig styringsinformasjon fra prøvene.
Resultatene fra nasjonale prøver brukes som datagrunnlag for andre nasjonale kvalitetsverktøy som for eksempel skolebidragsindikatoren. I tillegg kan de brukes som grunnlag for tildeling av tilskudd og for oppfølgingsordningen, som identifiserer kommuner med svake skoleresultater. Resultatene fra nasjonale prøver er også mye brukt som tallgrunnlag i forskning på barnehage og skole.