Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:486 (2025-2026)
Innlevert: 13.11.2025
Sendt: 17.11.2025
Besvart: 20.11.2025 av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): I plan- og bygningsloven § 12-11 er det slått fast at kommunene skal behandle private reguleringsplanforslag innen 12 uker. Når staten selv er planmyndighet, ser vi at tidsbruken blir langt høyere. I mitt tidligere spørsmål (Dokument nr. 15:243 (2025–2026)) om reguleringsplanen for E39 Stord–Os (Hordfast) svarte statsråden at planen kom til departementet 27. juni 2025, og at målet var å sende den på høring i løpet av året – altså omtrent seks måneder senere.
Er statsråden bekvem med at staten bruker dobbelt så lang tid?

Begrunnelse

Plan- og bygningsloven har klare intensjoner om effektivitet og forutsigbarhet i planprosesser. Kommunene har en lovpålagt plikt til å behandle private reguleringsplanforslag innen 12 uker. Når staten selv er planmyndighet, bør den etter mitt syn være et forbilde og ikke bruke vesentlig lengre tid enn det lovgiver har ment er rimelig for kommunene. I svaret på mitt tidligere spørsmål (Dokument nr. 15:243 (2025–2026)) om Hordfast-reguleringen fremgår det at departementet ser for seg en behandlingstid på rundt et halvt år før høring. Dette gir et signal om at staten aksepterer en tidsbruk som er dobbelt så lang som den kommunene er pålagt. Jeg mener dette er uheldig og ønsker å utfordre statsråden på om han deler oppfatningen om at staten bør jobbe raskere og minst like effektivt som kommunene.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Planforslaget for Hordfast er ikke et privat planforslag, og behandlingen er dermed ikke underlagt den fristen det vises til i spørsmålet Jeg er likevel prinsipielt enig med representanten i at staten bør jobbe minst like raskt og effektivt som kommunene i behandlingen av plansaker.
Når det gjelder planforslaget til Hordfast, så er dette likevel ikke en gjennomsnittlig reguleringsplan, hverken i omfang eller kompleksitet. Det oversendte forslaget består samlet av flere tusen sider. Departementet har ansvar for å påse at statlige planforslag som sendes på høring og offentlig ettersyn holder nødvendig kvalitet. Vi har derfor måttet bruke noe tid på å gå gjennom planforslaget og kvalitetssikre det. Dette vil forhåpentligvis føre til spart tid senere i prosessen.
Å bruke litt ekstra tid på å kvalitetssikre planforslaget før det sendes på høring vil ikke ha noen betydning for gjennomføring av prosjektet. Jeg har likevel som ambisjon at departementet snart kan gi tilslutning til at Statens vegvesen kan sende forslaget på høring.